پنجشنبه, ۹ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-03-28
کد خبر: 3722 |
تاریخ انتشار : 19 جولای 2021 - 15:47 | ارسال توسط :
174 بازدید
0
1
ارسال به دوستان
پ

در جریان پروژه بزرگ مرمت تابوت‌های مصر باستان، صدها تابوت در «موزه مصر» مرمت شدند.

به نقل از نشنال، در راستای یک پروژه مرمت عظیم، مرمت بیش از ۶۰۰ تابوت توسط تیم کارشناسان «موزه مصر» به پایان رسید.

۶۲۶ تابوت متعلق به دوره‌های مختلف تاریخ مصر باستان مدت طولانی در انبار این موزه نگهداری می‌شدند.

اهداف این پروژه تهیه فهرستی کامل از این تابوت‌ها، تحقیقات جامع، عکس‌برداری و در نهایت مرمت هرگونه آسیبی را که در جریان کشف این آثار و یا در طول نگهداری آن‌ها در انبار ایجاد شده است شامل می‌شوند.

مسوولان «موزه مصر» قصد دارند برخی از این تابوت‌ها را در هفته‌های آینده به نمایش بگذارند. در این صورت تعدادی از این تابوت‌ها برای نخستین‌بار در معرض عموم به نمایش گذاشته می‌شوند.

برخی از این آثار به موزه‌های جدید شهرهایی همچون «غردقه» و «شرم‌الشیخ» منتقل شده‌اند.

این تابوت‌ها در محوطه‌های باستان‌شناسی مهم گوناگون مصر کشف شده‌اند که از میان آن‌ها به گورستان اقصر و استان «منیا» در جنوب مصر می‌توان اشاره کرد.

مهم‌ترین این تابوت‌ها در سال ۱۸۹۱ در مخزن «دیر البحری»، بزرگ‌ترین آرامگاه دست‌نخورده کشف‌شده در مصر پیدا شدند. در آن مخزن ۲۵۶ تابوت کشف شد که گمان می‌رود به کاهنان «آمون» و به دودمان بیست و یکم مصر باستان تعلق داشته باشند.

قدیمی‌ترین تابوت‌های موزه به دودمان سوم مصر باستان یعنی حوالی سال‌های آغازین «پادشاهی کهن» بازمی‌گردد. چنین تابوت‌هایی اغلب از چوب ساخته می‌شدند و تزئینات ساده‌ و ابتدایی داشتند.

برای تابوت‌های جدیدتر طراحی‌های پیچیده‌تر، رنگ‌آمیزی و تزئینات دقیق‌تری مورد استفاده قرار می‌گرفت.

تابوت‌های متعلق به «پادشاهی نوین» (۱۵۷۰ تا ۱۰۵۹ پیش از میلاد) همچون عروسک‌های روسی ساخته می‌شدند به طوری که یک تابوت در تابوت دوم و سپس هر دو تابوت در تابوت سوم قرار داده می‌شدند. استفاده از طلا و سنگ‌های قیمتی در «پادشاهی نوین» رواج پیدا کرد.

در دوران «پادشاهی میانه» نخستین‌بار تابوت‌ها به شکل انسان ساخته شدند و بقایای انسان در درون جعبه‌ای مستطیل‌شکل با طراحی ساده قرار داده می‌شد.

پروژه مرمت تابوت‌ها از یک سال پیش آغاز شده بود و در اوایل جولای به پایان رسید.

بازدیدها: 0

منبع خبر «» است و اخبار گردشگری پارسی در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 3722 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09199028006  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار گردشگری پارسی مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اخبار گردشگری پارسی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید