جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-03-29
کد خبر: 3389 |
تاریخ انتشار : 04 جولای 2021 - 12:40 | ارسال توسط :
341 بازدید
0
3
ارسال به دوستان
پ

براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، غفلت از برندسازی غذا ضعف صنعت گردشگری در بوشهر است.

گردش در دل طعم های جنوبی

بوشهر تنها یادآور ساحل ماسه ای، نخلستان سرسبز، آفتاب تابان و بافت قدیمی در دل محله ها نیست؛ وقتی پای در کوچه پس کوچه های باریک بوشهر می گذاری و نفس عمیقی می کشی تا هوایی تازه کنی مانند این است که به دنیای جدیدی وارد شده ای و عطر تند غذای بوشهر به مشامتان می خورد.

استان بوشهر سنت و فرهنگ غذایی غنی دارد که بیشتر غذاهایشان را غذاهای دریایی تشکیل می دهد و به عبارتی دیگر جنوبی ها بسیار دوست دار مهمان، خونگرم و در آشپزی بسیار هستند؛ این را حسین فقیه، فعال در حوزه گردشگری استان بوشهر می گوید و اضافه می کند: طعم و مزه غذای محلی این نواحی خوشمزه، تند و جادویی است. اگرچه این امکان دارد در نواحی دیگر با کمی تغییر و تحول پخت شود، اما باید دانست که این سبک غذا خود نشانه ای از ریشه و شناسنامه بوشهر است.

وی با اشاره به اقلیم حاره ای و فرهنگ غذایی مردم بوشهر گفت: به علت دسترسی که به آب های آزاد دارند و همچنین ارتباط مردم با کشورهای عربی در حوضه خلیج فارس سبک غذایی اعراب تاثیر گزار بوده است. مانند کلمه عربی «قلیه» رواج زیادی در بین مردم استان بوشهر دارد که همان خورش در فارسی است، اما در پخت این غذا از ادویه خاص مخصوصا فلفل و زردچوبه استفاده می شود.

پتانسیل خلیج نیلگون همیشه فارس در جذب گردشگری غذایی

دریا برای ساحل نشینان همیشه خودش را به رخ می کشد. اما برای کسانی که دسترسی ندارند یک جاذبه توریستی است. می توان در حوزه های مختلفی از آن بهره ها گرفت و از طریق آن اقتصاد کشور را سر و سامانی داد و به درآمدهای خوبی رسید. یکی از مهم ترین ظرفیت های دریا و سواحلش ظرفیت گردشگری غذایی آن است؛ ظرفیتی که همه چیز را با هم در برگرفته، یعنی هم بستری مناسب برای تفریح و سرگرمی و رضایت عموم مردم، هم اشتغالزایی در راستای توسعه گردشگری…

فقیه پیرامون اینکه غفلت از برندسازی غذا ضعف صنعت گردشگری در بوشهر است، افزود: نزدیک بودن به خلیج نیلگون همیشه فارس باعث جذب توریست در صنعت گردشگری و بدنبال آن تنوع غذاهای دریایی را بوجود آورده است.

لازم به ذکر است، کشورهای دیگر دنیا از ظرفیت های گردشگری دریایی به بهترین شکل ممکن بهره و حتی همین کشورهای همسایه خودمان در مجاورت خلیج فارس، از ظرفیت این دریا نهایت استفاده را برده اند، ولی ما با وجود داشتن حدود 2 هزار کیلومتر مرز آبی با خلیج فارس، تاکنون کمترین بهره گردشگری از این بخش را برده ایم که خود جای تامل فراوان دارد!

نخلستان، ظرفیت فراموش شده گردشگری غذایی

راه اندازی و توسعه صنعت گردشگری غذایی در نخلستان، تجربه جدیدی برای گردشگران طبیعت است که بتوانند از این طریق هم راه با نخل داران درآمد خود را نیز افزایش دهند و هم اشتغال جانبی زیادی ایجاد شود.

این تورلیدر با اشاره به وجود نخلستان وسیع در سطح استان بوشهر خاطرنشان کرد: درخت نخل فرآورده های غذایی بسیار گوناگونی دارد و با برپایی نمایشگاه های صنایع غذایی و تبلیغات نوین و به موقع، بروشور و فیلم برای معرفی غذاهای بوشهری از مهم ترین راهکارهای جذب گردشگری غذایی در بوشهر محسوب می شود.

گردشگر غذایی مکمل یک سفر بیادماندنی

گردشگری غذا، معرف هویت، جغرافیا و آداب و رسوم یک ناحیه است. این نکته حائز اهمیت است که غذاها و دسرهای مخصوص یک شهر می توانند در جذابیت سفر گردشگران تاثیر و نقش پر رنگی داشته باشد و خاطرات به یادماندنی تری را برای آن ها رقم بزند.

او از ارتباط لیدرها با گردشگران این گونه می گوید: کسانی که با گردشگران ارتباط دارند باید به سلایق و علاقمندی آن ها بسیار توجه کنند. تورلیدرها به این نکته اذعان دارند که توریست غذایی می تواند مکمل یک سفر به یاد ماندی باشد، در نتیجه توریست غذایی تمام حوزه های گردشگری را در بر می گیرد.

توسعه امکانات زیر بنایی گردشگری غذای جنوبی

گردشگری غذای جنوبی، دردسترس ترین رویدادی زیبا و جذابی است که می توان آن را با کمترین هزینه برپا کرد. و بیش ترین درآمد را از طریق آن به دست آورد.

فقیه با تاکید بر عوامل موثر در توسعه صنعت گردشگری افزود: اگر این پتانسیل جایگاه اصلی و واقعی خود را در تمام شهرها و روستاهای ایران و به صورت ملموس در جامعه نمود پیدا کند، یعنی توانسته ایم در امر آگاهی رسانی و بسترسازی اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی در زمینه جذب گردشگر داخلی فعال عمل کرده و با فرآهم کردن امکانات جدید در زمینه جذب گردشگر خارجی اقدام کنیم.

ضعفی در صنعت گردشگری بوشهر

براساس گزارش سازمان جهانی گردشگری، دلیل اصلی این که گردشگران تصمیم به سفر و دیدار از مکان های فرهنگی می گرفتند، ابتدا انگیزه های فرهنگی است، سپس طبیعت به عنوان عامل دوم قلمداد شده و غذا در جایگاه سوم واقع شده است. هرچند گردشگری غذایی نسبت به دو عامل دیگر اهمیت کمتری دارد؛ اما از جمله عناوین نوین در عرصه گردشگری جهان شناخته می شود که بازاری با گردش مالی بسیار بالا دارد. حسین فقیه، مدیر یک آژانس گردشگری در بوشهر با توجه به ضعف در صنعت گردشگری غذا خاطرنشان کرد: در عملکرد مسئولان گردشگری استان بوشهر، همیشه ضعف هایی دیده می شود، اما کیفیت و خوشمزگی غذاهای بوشهر هم چنان زبانزد تمام مردم ایران است. باید در این زمینه توجه و برنامه ریزی دقیق تری در نظر گرفته شود.

آگاهی بخشی ارزش غذای سنتی در سلامتی

امروزه غذای سنتی و بومی در رونق گردشگری نقش به سزایی دارد، آداب و رسوم گذشتگان از جمله غذا متنوع سنتی و محلی می تواند محرکه قوی برای اکوتوریسم، گردشگری فرهنگی و بوم گردی در استان بوشهر علی الخصوص درمناطق روستایی مورد بهره برداری قرارگیرد. ارزش غذاهای محلی در استان بوشهر مورد توجه بسیاری از گردشگران است، اما با معرفی مناسب آن، این قابلیت می تواند گردشگران بسیاری را از اقصی نقاط کشور و جهان به استان بوشهر و سایر مناطق آن جذب کند.

در ادامه فاطمه صفایی، کارشناس آشپزی شبکه ملی در خصوص ارزش غذای بومی و سنتی بوشهر گفت: غذا در معرفی فرهنگ و سنت هر جامعه تاثیر بسزایی دارد. اگر گردشگران با فرهنگ هر منطقه ای آشنایی داشته باشند؛ باید از غذای سنتی آن منطقه به خوبی در این زمینه کمک بگیرند.

وی یادآور شد: سلامت غذاهای سنتی از نظر ارزش غذایی، در دسترس بودن مواد اولیه، تازگی از بهترین مواد مهم غذایی محسوب می شود که نقش مهم و تاثیرگزاری در حفظ هویت فرهنگی و جذب توریست ایفا می کند.

معرفی صحیح تغذیه و ماندگاری مسافران

او با اشاره به اینکه در گردشگری غذا گسترش سلامتی و معرفی صحیح طعم متفاوت انجام می شود، بیان کرد: این کار سبب جذب گردشگر می شود که می تواند ماندگاری مسافران در آن شهر افزایش دهد. برنامه ریزی غذایی در صنعت گردشگری از امتیاز ویژه ای برخوردار است که مدیران و فعالان این صنعت می توانند به عنوان برتری خدمات خوبی ارائه دهند.

داور مسابقات غذای بومی استان بوشهر ادامه داد: سالم نگه داشتن غذای مصرفی گردشگران در چارچوبی علمی و بومی شده یکی از گزینه هایی است که این روزها به راحتی می تواند در خدمات ارائه شده گردشگری به برگ برنده تبدیل گردد.

طبخ متقاوت جور چینی از طعم و رنگ و رایحه

بوشهر در کنار جاذبه های تاریخی و فرهنگی، جورچینی فوق العاده از طعم ها، رنگ ها و رایحه غذاهایی است که هر یک از رمز و راز زندگی گذشتگان است. صفایی، آشپزجنوبی که سال هاست که با عطر و طعم غذای بوشهری آشنایی دارد، ادامه داد: قلیه ماهی و میگو واقعی را هرجا نمیتوان امتحان کرد. خوردن این غذا از دست آشپز های پرتوان جنوبی چیز دیگری است. همچنین قیمه بوشهری طعم خاصی دارد که مردم بوشهر این غذا را اغلب با شکر پلو می خورند.

غذای بوشهر با طعم تند و آتشین

او، بوشهر را یکی از استان های جنوبی فعال کشور در عرصه غذا دانست و گفت: بی دلیل نیست که با شنیدن نام غذاهای جنوبی ذهنمان به سمت قلیه ماهی و میگو می رود؛ این غذا واقعا با کمی تندی بسیار خوشمزه و خوش عطر است.

فقیه، مدیر یک آژانس گردشگری در بوشهر با اشاره به علت تندی غذای بوشهر عنوان کرد: از زمان قاجار تا کنون، تجار بوشهری تبادلات فرهنگی و تجاری با مردمان هندوستان و شرق آفریقا دارند که تاثیر بر طبخ غذای بوشهری گذاشت. همچنین استفاده از ادویه ها و فلفل های با کیفیت هندی خیلی نرم و ملایم ذائقه مردمان بوشهر را به تندی متمایل کرد.

ضعف میراث فرهنگی و غارت فرهنگ غذایی

وی تصریح کرد: در رستوران های ایرانی، غذای سایر کشورها وجود دارد، اما در همین کشورها رستوران هایی که غذای ایرانی سرو می کنند دیده نمی شود. علاوه بر این، نکته دیگری که باعث نگرانی هرچه بیشتر ما می شود این است که همین غذاهای ایرانی که باقی مانده اند از طرف یونسکو به نام کشورهای همسایه زده می شود که اگر به این نکته بی توجه باشیم قطعا بخشی از هویت خود را از دست می دهیم.

فقیه افزود: میراث فرهنگی یگانه مرجع دولتی است که ردیف بودجه برای فرهنگ سازی در مورد شناساندن غذای بومی بوشهر را دارد، اما انتظار می رود خیلی قوی تر از حال حاضر عمل کند. در مناسبت ها یا سرو غذاهای محلی در بومگردی ها به همراه اجرای تورهای پیاده روی در بافت قدیم، لذت خوردن و آشامیدن خوراک محلی و دورهم نشینی همراه با یادگیری آداب و فرهنگ غذایی بوشهر بسیار تاثیرگذار خواهد بود که نیاز به برنامه ریزی دقیق و آگاهانه ای دارد.

گردشگری غذایی، نوعی دیگر از صنعت گردشگری است که هدف چشیدن و لذت از طعم غذا، آشنایی با فرهنگ غذایی که پر خاطره ترین و جذاب ترین قسمت سفر برای تمام گردشگران است. از طریق معرفی غذا بومی محلی استان بوشهر در جهت جذب گردشگر می تواند خیلی از موانع و مشکلات را رفع کرد. این مشکلات با صحبت حل نمی شود و باید به آن جامه عمل بپوشانیم اما چه زمانی!…

بازدیدها: 1

منبع خبر «» است و اخبار گردشگری پارسی در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 3389 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09199028006  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار گردشگری پارسی مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اخبار گردشگری پارسی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید