سه شنبه, ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-04-23
کد خبر: 3634 |
تاریخ انتشار : 17 جولای 2021 - 14:57 | ارسال توسط :
478 بازدید
0
2
ارسال به دوستان
پ

شیراز شهری بزرگ با جاذبه‌های تاریخی و گردشگری فراوان است. از قدم زدن در باغ دلگشا و ارم گرفته تا بازدید از آرامگاه شاعران نامدار، همه و همه تجربه‌ای لذت بخش در سفر شیراز را رقم می‌زنند که هر گردشگری باید آن را تجربه کند.

سوغات خوراکی شیراز

شیراز سوغات خوراکی متنوع و جذابی دارد؛ در نتیجه برای خرید سوغات شیراز انتخاب‌های بسیاری پیش روی شماست.

همه‌ی ما با برخی از این خوراکی‌ها آشنایی داریم و طعم آن‌ها را چشیده‌ایم، اما در ادامه با تعداد بیشتری از جذاب‌ترین خوراکی‌های شیراز آشنا خواهیم شد.

۱- یوخه

شیرینی سنتی یوخه که شباهت بسیاری به کاک کرمانشاه دارد از آرد گندم، آرد قند، تخم مرغ، دارچین، هل و آب تهیه می‌شود و در نهایت خمیر به دست آمده را رول کرده و برش می‌زنند و روی آن را با پودر پسته، خلال بادم و یا پودر قندر تزیین می‌کنند. تنها تفاوت یوخه با کاک در ضخامت خمیرشان است. (خمیر یوخه نازک‌تر است). توصیه می‌کنم که حتما در سفرتان به شیراز کمی از این شیرینی جذاب امتحان کنید که پشیمان نخواهید شد.

آدرس تهیه یوخه سوغات شیراز:

شيراز، خیابان لطفعلی خان زند، كوچه اسكندری، یوخه همت

۲- مسقطی شیراز

یکی از لذیذترین سوغات شیراز مسقطی است که با نشاسته، آب، روغن و شکر پخته شده و با خلال بادام تزیین می‌شود. مسقطی و یا همان حلوای شیراز طعم‌ها و انواع مختلفی مانند زعفرانی، پسته‌ای، گل محمدی، زرشکی و … دارد.

مسقطی لاری، معروف‌ترین مسقطی شیراز است که به شهر لارستان تعلق دارد ولی سوغات شیراز نیز محسوب می‌شود. از مهم‌ترین تفاوت‌ آن با مسقطی‌های دیگر می‌توان به استفاده زیاد از خلال در پخت آن اشاره کرد.

مسقطی قطعا از آن دسته سوغاتی‌هایی است که برای شیرینی دوستان بسیار مناسب است و به راحتی در سطح شهر پیدا می‌شود و از شناسه‌های خوراکی شیراز محسوب می‌شود.

آدرس تهیه مسقطی شیراز:

چهارراه زند، بعد از میدان شهرداری، ضلع شرقی میدان، قسمت چهارسوق بازار وکیل

سوغات شیراز - مسقطی

۳- کلوچه شیرازی

اصولا در شهر شیراز در کنار مسقطی، یک کلوچه هم قرار می‌گیرد و این دو خوراکی خوشمزه با هم سرو می‌شوند. کلوچه شیرازی با آرد سفید، آرد برنج، پودر قند، تخم مرغ، گلاب و روغن پخته شده و در نهایت با تخم خرفه تزیین می‌شود. این کلوچه معمولا در کنار مسقطی به فروش می‌رسد.

آدرس تهیه کلوچه شیرازی

چهارراه زند، بعد از میدان شهرداری، ضلع شرقی میدان، قسمت چهارسوق بازار وکیل

۴- بادام سوخته

برای تهیه بادام سوخته که یک نوع شیرینی سنتی محسوب می‌شود، مخلوط بادام، آب و شکر را حرارت می‌دهند تا شکر آب شود و بر روی بادام پوششی غلیظ و شیرین ایجاد کند. این شیرینی یکی از خوشمزه‌ترین سوغات شیراز است. بادام سوخته امروزه در آجیل و حتی بعضی از غذاها استفاده می‌شود که طعم لذیذی به غذا می‌دهد.

آدرس تهیه بادام سوخته

چهارراه زند، بعد از میدان شهرداری، ضلع شرقی میدان، قسمت چهارسوق بازار وکیل

۵- فالوده شیرازی

کمتر کسی پیدا می‌شود که فالوده شیرازی را امتحان کرده و دوستش نداشته باشد. فالوده یا پالوده، معروف‌ترین سوغاتی شیراز است. این خوراکی خوشمزه را می‌توانید در کنار بستنی و یا عرقیات مختلف میل کرده و لذت آن را دوچندان کنید. آب لیمو، به لیمو، آب شاتوت، گلاب و عرق‌های گیاهی مانند نسترن، از جمله طعم‌هایی است که می‌توان بر حسب سلیقه به فالوده اضافه کرد.

علاوه بر اینکه در شیراز می‌توان بهترین فالوده‌ها را نوش جان کرد، می‌توان آن را به صورت خشک شده خرید و به عنوان سوغاتی به دوستان و خانواده خود هدیه داد.

آدرس تهیه فالوده شیرازی

داخل بازار وکیل، جنب سرای مشیر

فالوده فروشی‌های بسیاری پشت ارگ کریم خانی و در ضلع شرقی خیابان ناصرخسرو وجود دارد مانند:

بستنی و فالوده فروشی کریم خان

بستنی و فالوده فروشی شکر ریز

سوغات شیراز - فالوده

۶- حلوا کاسه‌ای شیراز

یکی از خوراکی‌های خوشمزه که شاید نتوانید آن را به عنوان سوغات شیراز به شهر خود ببرید حلوا کاسه‌ای شیراز است که از سال‌ها پیش آن را در کاسه‌های کوچک ریخته و پس از غذا به عنوان دسر سرو می‌کردند.

این حلوا از ترکیب آرد برنج، شکر، آب، زعفران، گلاب و روغن تهیه می‌شود و هنوز هم می‌توانید در بسیاری از رستوران‌های شیراز پس از صرف غذا، این دسر خوشمزه را نوش جان کنید.

آدرس رستوران‌هایی که  حلوا کاسه‌ای سرو می‌کنند

شیراز-خیابان لطفعلی خان زند، بعد از سه راه احمدی، ضلع مقابل مسجد نصیرالملک، خانه پرهامی

شیراز، دروازه قرآن، رستوران هتل بزرگ شیراز

۷- رنگینک

یکی از شیرینی‌های سنتی ایران که به طور کلی در مناطق جنوبی کشور طرفدارن زیادی دارد، رنگینک است که توصیه می‌کنم حتما آن را امتحان کنید. این شیرینی مقوی از ترکیب خرما، آرد، پودر دارچین، مغز گردو و یا پسته تهیه می‌شود که معمولا استفاده از آن در ماه مبارک رمضان، یا وعده‌ صبحانه متداول است و شیرازی‌ها آن را با چای میل می‌کنند.

آدرس تهیه رنگینک در شیراز

بازار وکیل، محدوده چهارسوق در تقاطع راسته های اصلی شرقی- غربی و شمالی – جنوبی

۸- نان فسا

کماج و یا نان فسا از زمان‌های قدیم تا به امروز بهترین سوغاتی شیراز محسوب می‌شود چرا که ماندگاری بالایی دارد و مسافران می‌توانند این نان خوشمزه را با خیال راحت به شهر خود ببرند. نان فسا در اصل متعلق به شهر فسا، در استان فارس بوده و مواد اصلی تشکیل دهنده آن آرد گندم، گلاب، هل و زعفران است. این نان ترد و لذیذ در شهر شیراز و فسا و به خصوص در ایام نوروز طرفداران بسیاری دارد.

آدرس تهیه نان فسا در شیراز

بازار وکیل، محدوده چهارسوق در تقاطع راسته های اصلی شرقی- غربی و شمالی – جنوبی

سوغات شیراز - فالوده

عرقیات شیراز:

آب و هوای خاص شیراز در کنار باغ‌ها و گلستان‌های فراوان در این شهر، بستری مناسب برای رشد گل و گیاهان دارویی آماده کرده که هر کدام از آن‌ها خواص درمانی متعدد و طعم ویژه‌ای دارند و به نوعی عرقیات، سوغات اصل شیراز محسوب می‌شوند.

۱- عرق بهار نارنج

عطر بی نظیر شکوفه درخت نارنج در فصل بهار و به خصوص در اردیبهشت ماه خیابان‌های شیراز را فراگرفته و هر رهگذری را سرمست می‌کند. به همین دلیل است که بسیاری از افراد بهترین زمان سفر به شیراز را اردیبهشت می‌دانند و برای این فصل برنامه سفر میگذارند.

عرق بهار نارنج از شکوفه‌ی درخت نارنج تهیه شده و مفیدترین سوغات شیراز محسوب می‌شود. این نوشیدنی در تسکین و پیشگیری از امراض بسیاری نقشی موثر ایفا می‌کند. از جمله فواید آن می‌توان به رفع مشکل کم‌خوابی، خاصیت ضد سرفه و تشنج، کاهش سردردهای عصبی، پیشگیری از حمله قلبی و تنظیم تپش قلب، اشاره کرد.

علاوه بر عرق بهار نارنج، گل خشک آن را هم می‌توان به عنوان سوغات خریداری کرده و در تهیه شربت بهار نارنج که لقب معطرترین سوغات شیراز را یدک می‌کشد بهره برد.

آدرس تهیه عرق بهار نارنج در شیراز

ارگ کریمخان، خیابان پشت ارگ

۲- عرق بیدمشک

درخت یا درختچه‌ی برگ‌دار بیدمشک، در آغاز فصل بهار و اغلب در زمین‌های باز رشد می‌کند و در نهایت عرق بیدمشک از این گیاه گرفته می‌شود. عملیات عرق‌گیری باید قبل از باز شدن شکوفه‌ها و ظرف مدت ۷۲ ساعت صورت گیرد تا کیفیت بالایی به دست آید. عرق حاصل شده از این گیاه خوش عطر و زیبا، در تقویت قلب، اعصاب و دستگاه گوارش تاثیر بسیاری دارد.

آدرس تهیه عرق بیدمشک در شیراز

خیابان قصرالدشت، نرسیده به عفیف آباد، عطاری چهل گیاه

سوغات شیراز - بهار نارنج

۳- عرق نسترن

از گیاه نسترن که در حاشیه رودخانه و یا باغ‌ها می‌روید، عرقی مفید به دست می‌آید که از زمان‌های دور در طب سنتی، دارویی پرخاصیت محسوب می‌شده و خواصی همچون تسکین درد معده، دفع سنگ کلیه و رفع خستگی دارد. گل این گیاه که در خانواده‌ی رزهای وحشی قرار می‌گیرد، در رنگ‌های سفید، قرمز کمرنگ و سفید مایل به گلی وجود دارد.

آدرس تهیه عرق نسترن در شیراز

ابتدای خیابان ساحل غربی، عرقیات و آبلیموی وطن پوش

۴- گلاب

شهر میمند در ۹۵ کیلومتری جنوب شرقی شیراز واقع شده و در زمینه تولید گلاب به عنوان یکی از انواع عرقیات، شهرت زیادی دارد. شاید اغلب مردم گلاب را سوغات کاشان بدانند اما گفتنی است که شهر میمند در نزدیکی شیراز به دلیل وفور گل‌های محمدی، گلاب‌های مرغوبی تولید می‌کند که از نظر کیفیت تفاوت چندانی با گلاب کاشان ندارد، در نتیجه گلاب که جزء معروف‌ترین عرقیات است، یکی از سوغات شیراز محسوب می‌شود.

آدرس تهیه گلاب در شیراز

شیراز- خیابان عفیف آباد- مجتمع تجاری حافظ- طبقه ۵ – واحد ۱۵

۵- آب‌غوره و آب‌لیمو شیراز

شهر شیراز موقعیت جغرافیایی مناسبی برای رشد مرکبات و درختان انگور دارد؛ بنابراین آبلیمو و آبغوره، بخش مهمی از  سوغات سنتی شیراز محسوب می‌شوند. فصل تابستان برای خرید لیموی تازه و اواسط مرداد ماه برای آبغوره‌گیری زمانی مناسب است. مردم شیراز از آبغوره بیشتر برای تهیه آش آبغوره و سالاد شیرازی و از آبلیمو برای طعم دادن به فالوده شیرازی استفاده می‌کنند.

آدرس تهیه آبلیمو در شیراز

خیابان باغ ارم، کوچه استاد دیرین، روبه روی انجمن خوشنویسان شیراز، تولیدی معروف ژاله

سوغات شیراز - گلاب

بازدیدها: 1

منبع خبر «» است و اخبار گردشگری پارسی در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 3634 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09199028006  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار گردشگری پارسی مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اخبار گردشگری پارسی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید