پنجشنبه, ۹ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-03-28
کد خبر: 3741 |
تاریخ انتشار : 19 جولای 2021 - 16:02 | ارسال توسط :
264 بازدید
0
1
ارسال به دوستان
پ

بررسی نیازمندی‌ها و شرایط انجام سفر درمانی به ایران در گردشگری سلامت دوران کرونا

تا پیش از بحران جهانی کرونا که در اواخر سال ۲۰۱۹ جهان را دربر گرفت، ایران به عنوان یک قدرت نوظهور در گردشگری سلامت خاورمیانه در برابر کشورهایی مانند امارات متحده عربی، ترکیه و رژیم اسرائیل به رقابت می‌پرداخت. هرچند کرونا گردشگری سلامت را در جهان مختل کرده، این صنعت به آرامی در حال بهبود و بازگشت است. ورود به هر کشور برای انجام اهداف درمانی شرایط و ضوابط خاص خود را دارد که ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست.
اولین و مهم‌ترین نیازمندی، برای ورود ویزا است. وزارت امور خارجه به غیر از ویزای مهاجرتی، ۱۲ نوع ویزای دیگر نیز تعریف کرده که شامل ویزای درمانی (T)، ورود (A)،‌ جهانگردی‌(B)، زیارتی(C)، سیاسی (D)، خدمت (S)، تحصیلی (E)،‌ کاری ‌(F)، عبور (G) مطبوعاتی  (H)، سرمایه‌گذاری (I)، و خانواده  (M)می‌شود که از بین این‌ها، ویزای درمانی با کد T ویزای مورد نظر برای انجام سفر درمانی است.

شرایط و مدارک لازم برای اخذ ویزای درمانی ایران چیست

برای تمام روادید ورود به ایران، از جمله ویزای درمانی، وزارت امور خارجه سامانه‌ای تحت عنوان رویداد الکترونیکی وزارت امور خارجه تعبیه کرده است. تمامی متقاضیان ویزا باید بر اساس دستورالعمل وزارت، درخواست خود را برای ویزا در این سامانه ثبت کنند و پس از بارگذاری مدارک و پر کردن فرم‌های مربوطه، درخواست آن‌ها مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
این درخواست‌های روادید به دو شکل شرکتی و فردی انجام می‌شوند. روش فردی و مراحل آن توسط خود فرد طی می‌شوند و ماهیت سفر شخصی است، در حالی که شیوه شرکتی مخصوص آژانس‌های گردشگری سلامت، شرکت‌های بیمه، شرکت‌های گردشگری، نهادهای دیپلماتیک، بانک‌ها و مراکز درمانی است.
تمامی شرایط مورد نظر برای اخذ هر کدام از ۱۲ نوع روادید صادره برای ورود به ایران با جزئیات در سامانه روادید الکترونیکی وزارت خارجه توضیح داده شده است.

قدم‌ها و مدت دریافت ویزای ایران

همانطور که گفتیم درخواست الکترونیکی اولین مرحله دریافت ویزای ایران است. در ابتدا نیاز است تا متقضی نوع ویزای مورد نظر خود را انتخاب کند. در مراحل بعد او باید فرم درخواست ورود را پر کند و مدارک مورد نیاز را ارسال کند. این مکاتبات از طریق ایمیل صورت می‌گیرند و در پایان نیز فرآیند تایید آدرس پست الکترونیکی مورد نیاز است. این فرآیند باید ظرف ۱۲ روز پس از انجام درخواست صورت بگیرد، در غیر این صورت وزارت خارجه متقاضی را به عنوان انصرافی در نظر می‌گیرد.

این مراحل در روش مراجعه حضوری نیز صورت می‌گیرند. در هر صورت، پس از انجام این مراحل، متقاضی باید به صورت الکترونیکی یا حضوری در یک جلسه مصاحبه با نماینده‌های دیپلماتیک ایران حضور یابد. در روش حضوری پس از روند تایید آدرس پست الکترونیکی، زمان و مکان مصاحبه معین می‌شود. در ادامه وزارت و کنسولگری‌ها ایران در کشور مبدا به بررسی درخواست‌ها می‌پردازند و در صورت تکمیل مدارک و فرم‌‌‌ها، روادید صادر می‌شود. به طور معمول، روند بررسی درخواست روادید توسط وزارت ۱۰ روز طول می‌کشد. در حال حاضر به علت شیوع جهانی ویروس کرونا، گزینه‌های صدور روادید گردشگری و زیارتی در این سامانه از دسترس خارج شده‌‌اند.

جزئیات روش‌های دریافت ویزای درمانی

به غیر از وزارت امور خارجه، وزارت اطلاعات و وزارت بهداشت نیز در روند تایید درخواست‌ها نقش دارند. دلیل این امر گسترده بودن طیف خدمات ویزای درمانی در حوزه‌های پزشکی، زیبایی و سلامت است.

برای ثبت درخواست روادید، هم شخص بیمار و هم یکی از همراهان او واجد شرایط هستند. بهترین روش برای اخذ ویزای درمانی، اقدام از طریق شرکت‌های تسهیل‌گر گردشگری سلامت است، هرچند اقدام به صورت شخصی نیز ممکن است. این شرکت‌ها هم در هزینه و هم در وقت مورد نیاز برای اخذ ویزای درمانی کمک شایانی خواهند کرد. در حال حاضر در ایران بیش از ۴۵ شرکت تسهیلگر گردشگری سلامت فعال هستند و خدمات خود را به بیماران خارجی ارائه می‌دهند.

پیش‌شرط‌های دریافت ویزای درمانی

پیش از هر چیز یک شرکت تسهیل‌گر برای اقدام به نمایندگی گردشگران سلامت باید مدارک لازم برای فعالیت در این حوزه را دارا باشند. این مدارک هم شامل مجوز فعالیت برای خود شرکت و هم برای دریافت ویزای درمانی برای متقاضیان است. پس از این مدارک اولیه و بنیادی، مهم‌ترین پیش‌شرط ارائه سند همکاری با بیمارستان‌های دارای مجوز فعالیت در بخش بین‌المللی یا همانIPD  است.

اهمیت این سند،‌ اثبات هدف درمانی بیماران و همراهان آن‌ها است. از سوی دیگر این سند همچنین اطمینان حاصل می‌کند که گردشگران سلامت در فرآیندی رسمی وارد کشور می‌شوند، از طرق قانونی خدمات خود را دریافت می‌کنند و در دام دلالان نمی‌افتند. در برخی موارد، گردشگرانی که با ویزای زیارتی وارد کشور شده‌اند خدمات درمانی نیز دریافت می‌کنند.

مدارک لازم برای دریافت ویزای درمانی ایران

علاوه بر مدارکی که در بالا برای اتباع خارجی و شرکت‌های تسهیلگر ذکر شد، بر اساس مسوبه‌های وزارت امور خارجه، متقاضیان و همراهان آن‌ها باید در فرم درخواست اطلاعات خود را به طور جامع ثبت کنند. این اطلاعات موارد زیر را شامل می‌شود:

  • مشخصات هویتی بیمار
  • آدرس و تلفن منزل بیمار
  • شماره تلفن همراه بیمار
  • مدت زمان اقامت در ایران
  • محل اقامت در ایران
  • تاریخ حضور در ایران
  • محل اخذ روادید
  • مخصات میزبان ایرانی
  • آدرس میزبان در ایران
  • تلفن میزبان در ایران
  • نام و نام خانوادگی میزبان

نکته: در صورتی که میزبان شخص باشد نام و نام خانوادگی او و در صورت اقامت در هتل، نام، آدرس و تلفن هتل باید اعلام شود.

  • شغل میزبان جهت تعیین ماهیت شخصی یا شرکتی میزبان
  • کد ملی و تاریخ تولد کامل میزبان
  • تصویر پاسپورت بیمار
  • عکس پرسنلی بیمار
  • نامه رسمی از بیمارستان پذیرنده

نکته: این نامه باید دارای مهر رسمی، تاریخ و شماره تنظیم باشد. در غیر این صورت مقبول نخواهد بود.

  • نامه از پزشک معالج

نکته: پزشک معالج باید درجه تخصص در حوزه خود داشته باشد و نامه معرفی را با مهر و به شکل رسمی ثبت کند
رزومه به انگلیسی و فارسی

نکته: در گذشته برای کشورهای به خصوصی، ارائه اطلاعات مسافر شامل شغل، تحصیلات، محل اقامت،‌شماره تماس، آدرس ایمیل و دیگر راه‌خخای مجازی ارتباط لازم بود. امروزه اما برای تمامی کشورها ارائه این اطلاعات در قالب رزومه مطالبه می‌شود.

بررسی تقاضای صدور ویزای درمانی

پس از بارگذاری تمام مدارک مورد نیاز برای دریافت ویزای درمانی در سامانه الکترونیکی وزارت امور خارجه، این نهاد از بیمارستانی که نامه هماهنگی داده استعلام می‌گیرد و اصالت اسناد را تایید می‌کند. در صورت نقص مدارک، درخواست برگشت می‌خورد و شخص بیمار یا شرکت تسهیلگر مسئول باید ظرف ۱۲ ساعت اقدام به تکمیل مدارک کند.

در مرحله بعد درخواست به هیات کمیته بررسی فرستاده می‌شود و نمایندگن وزارت اطلاعات از نظر امنیتی و اطلاعاتی درخواست را ارزیابی می‌کنند. این نمایندگان در اتاقی موسوم به اتاق هماهنگی با نمایندگانی از وزارت امور خارجه و سازمان حج و زیارت همفکری می‌کنند و در حقیقت حکم نهایی تایید یا رد درخواست روادید بر اساس نظر این اتاق تعیین می‌شود.

صدور یک ویزای درمانی چه قدر طول می‌کشد؟

به طور معمول فرآیند بررسی و صدور متوسط ۱۰ روز زمان می‌برد. اما این روزها بر اثر همه‌گیری کرونا مدت آن تا ۱۵ روز هم می‌رسد. برای کشورهای خاصی مانند آلمان، فرانسه، کانادا، انگلیس و… صدور ویزای درمانی تا ۲۰ الی ۳۰ روز نیز ممکن است به طول انجامد. سقف اعتبار ویزای درمانی نیز ۳۰ روز است و در صورت نیاز حضور بیمار در ایران برای مدت طولانی‌تر تا ۹۰ روز نیز تمدید می‌شود. باید ذکر شود این تمدید تنها در صورت تایید نهادهای مربوطه صورت می‌گیرد.

هزینه‌های صدور ویزای درمانی

ویزاهای درمانی بر اساس قنون ۵۰ درصد کمتر از بقیه انوع ویزا هزینه دارند و به طور عادی فرآیند صدور آن‌ها نیز از باقی ویزاها سریع‌تر است. بر اساس کشور مسافر، قیمت ویزای درمانی ایران از ۶۰ تا ۸۰ دلار متغیر است.
ویزای دیگری نیز وجود دارد که در فرودگاه صادر می‌شود و به عنوان روادید فرودگاهی معروف است. آن دسته از اتباع خارجی که توانایی این را دارند که ویزای خود را از سریق فرودگاه‌های بین المللی دریافت کنند، با ثبت مدرک تاییدیه در باجه ویزای فرودگاه و پرداخت مبلغ آن، ویزای خود را دریافت می‌کنند.
برای دریافت این ویزا متقاضی باید از دو روز قبل فرم‌ها و درخواست‌نامه خود را در سامانه الکترونیکی ثبت کرده باشد و تاییدیه ثبت نام را نیز همراه داشته باشد. بر خلاف ویزای درمانی، این ویزا مشمول ۵۰ درصد تخفیف نیست.

گواهی تست PCR

 از اواسط ماه مرداد سال ۹۹ بر اساس فرمان وزارت امور خارجه تمامی متقاضیان ویزای درمانی اران باید در کنار مدارک مذکور گواهی سلامت در قبال ویروس کووید ۱۰ را نیز ارائه کنند. به این معنی که متقاضیان باید گواهی تست تشخیص منفی از نوع PCR را تا حداکثر ۴ روز قبل از ورود به کشور ثبت کنند. علاوه بر این برای دریافت ویزای درمانی، پاسپورت بیمار باید حداقل ۶ ماه از زمان عزیمت از کشور مبدا اعتبار داشته باشد.

نکات مهم در صدور ویزای درمانی ایران

وزارت امور خارجه ایران لیستی از بیمارستان‌های دارای مجوز بین‌المللی IPD در اختیار دارد و تنها نامه‌هایی را از شرکت‌های تسهیلگر و بیمار می‌پذیرد که توسط این بیمارستان‌ها تایید شده باشد. این فهرست توسط وزارت بهداشت تدوین شده و برخی بیمارتسان‌ها با وجود دارا بودن این مجوز در لیست وزارت بهداشت قرار ندارند. بنابراین توجه به این موضوع مهم است زیرا در صورت استعلام منفی بیمارستان مرجوع، درخواست ویزای درمانی رد خواهد شد.

نکته مهم دیگری که وجود دارد این است که علاوه بر نامه بیمارستان، نامه‌ای از طرف پزشک معالج به شکل رسمی و با مهر نیز نیز برای اخذ ویزا الزامی است.

شهورندان کشورهای مختلف به غیر از پاکستان و افغانستان، می‌توانند با مراجعه به نمایندگی‌های دیپلماتیک کشور ایران در کشور خودشان مراجعه کنند و به طور مستقل از شرکت‌های تسهیلگر و برای دریافت ویزا و ارائه مدارک اقدام کنند.

اگر مسافر خارجی به واسطه ویزای غیردرمانی در کشور باشد و نیاز به خدمات پزشکی پیدا کند، نبود ویزای پزشکی مانعی در دریافت خدمات پزشکی محسوب نمی‌شود.

بیماران و همراهان برخی از کشورهای خاص، علاوه بر مدارک مذکور، باید در مدت اقامت خود در ایران توسط یک لیدر تایید شده از وزارت امور خارجه نیز همراهی شوند.  در طول فرآیند درخواست، بررسی و تایید، هویت این لیدر نیز معرفی می‌شود. هرچند بیماران دوتابعیتی این کشورهای خاص که تابعیت دوم آن‌ها ایرانی است مشمول این قانون نیستند.

 

بازدیدها: 0

منبع خبر «» است و اخبار گردشگری پارسی در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 3741 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09199028006  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار گردشگری پارسی مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اخبار گردشگری پارسی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید