پنجشنبه, ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-04-18
کد خبر: 7076 |
تاریخ انتشار : 09 نوامبر 2021 - 16:28 | ارسال توسط :
80 بازدید
0
3
ارسال به دوستان
پ

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اردستان گفت: اسکلت‌های کشف شده در معدن لاپلنگ روستای چاه ریسه اردستان مومیایی طبیعی شده است.

اخبار گردشگری پارسی :

مهدی مشهدی در گفت‌وگو  با بیان اینکه چندی پیش چند اسکلت در یکی از معادن اردستان کشف شد، اظهار کرد: با بررسی‌هایی که روی اسکلت‌های کشف شده در معدن لاپلنگ روستای چاه ریسه اردستان انجام شده متوجه شدیم که اسکلت‌های کشف شده توسط افرادی، مومیایی طبیعی شده است.

وی با بیان اینکه مکانی که این اجساد به دست آمده یک مکان تاریخی با قدمت زیاد است و کوره‌های ذوب فلز با قدمت زیاد در این منطقه به دست آمده بود، افزود: کارشناسان میراث فرهنگی قدمت دست‌کن های طبیعی و اشکالی که در این معدن وجود داشت را حدود چندین میلیون سال تخمین می‌زنند.

رئیس اداره میراث فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری اردستان گفت: در بازدید از محل پیدایش اجساد که در ارتفاع حدوداً ۳۵ متری تا قله کوه بود به کانال‌های دست کن و یا طبیعی برخورد کردیم که وجود اشکال هندسی بسیار زیبا از جنس نمک یا رسوب آهکی کربنات که در سقف این کانال‌ها وجود داشت مربوط به چند میلیون سال قبل بود که متأسفانه به دلیل کارکردن ماشین‌آلات و برداشت‌هایی که صورت گرفته تعدادی از کانال‌ها به طور کامل تخریب و از بین رفته است.

مشهدی گفت: کوره‌هایی که در معدن کوه‌های لاپلنگ اردستان وجود دارد از هندسه مهندسی جالبی برخوردار است و برآورد می‌شود که از زمان قبل از اسلام باشد که این موضوع می‌تواند نشان از دوره جدیدی در تاریخ و تمدن چندهزارساله شهرستان اردستان داشته باشد.

وی افزود: معدن لاپلنگ اردستان ابتدا طی هزاران سال قبل توسط ایرانیان از آن مواد معدنی روی و سرب استخراج می‌شد و در آن زمان معادن به صورت زیرزمینی بوده و کار استخراج توسط کارگران که اغلب از بومیان محلی از روستاهای چاه‌ریسه و باقرآباد و … استفاده می‌شده به صورت دستی و  کار انتقال آن از کوه به پایین توسط چهارپایان و یا به صورت شوتینگ (با پایین انداختن) انجام می‌شده است.

اتمام عملیات مرمت مسجد جامع اردستان

وی با اشاره به اتمام عملیات مرمت و بازسازی بخش‌هایی از مسجد جامع اردستان با هزینه حدود یک میلیارد و پانصد میلیون ریال، گفت: عملیات بازسازی و مرمت مسجد خسرو اردستان به زودی و با اعتبار حدود ۵۰۰ میلیون ریال به صورت امانی آغاز خواهد شد.

مشهدی تصریح کرد: اولویت میراث فرهنگی برای مرمت و بهسازی با بناهایی است که ابتدا ثبت میراث فرهنگی باشد و اینکه از نظر خطرپذیری در وضعیت هشدار باشد. خوشبختانه در حال حاضر ابنیه تاریخی و ارزشمندی در شهرستان وجود ندارد که در وضعیت تخریب قرار داشته باشد.

رئیس اداره میراث فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری اردستان در خصوص گلایه مسئولان اردستان درباره وضعیت مسجد جامع اردستان، گفت: اداره میراث فرهنگی در سه سال گذشته حدود ۲.۵ میلیارد تومان در بخش‌های مختلف مسجد هزینه کرده است و تا حدود زیادی تمام عملیات مرمت و استحکام‌بخشی آن به اتمام رسیده است.

میراث فرهنگی در قبال نظافت سرویس بهداشتی مسجد جامع وظیفه‌ای ندارد

مشهدی با بیان اینکه اداره میراث فرهنگی در قبال نظافت و نگهداری سرویس‌های بهداشتی مسجد جامع هیچ وظیفه‌ای ندارد، گفت:  با وجود اینکه مسئولیتی در موضوع نظافت و مرمت سرویس‌های بهداشتی نداریم ولی با پیگیری‌های انجام شده و جذب خیرین تمام سرویس‌های بهداشتی مسجد جامع نوسازی و تجهیز شده است.

وی افزود: میراث فرهنگی آن مقدار که در توان دارد در موضوع نظافت و نگهداری مسجد تلاش می‌کند، ولی انتظار می‌رود هیئت‌امنا و افرادی که بیمه اوقاف مسجد هستند هم همکاری داشته باشند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اردستان در خصوص وضعیت هتل اردستان گفت: شهرستان اردستان به یک مکان برای پذیرایی و اسکان مسافران نیاز دارد و از نظر اداره میراث فرهنگی عملیات پروژه هتل اردستان به اتمام رسیده است ولی مالک هتل تمایلی به راه‌اندازی آن ندارد.

بازدیدها: 1

منبع خبر «» است و اخبار گردشگری پارسی در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 7076 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09199028006  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار گردشگری پارسی مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اخبار گردشگری پارسی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید