جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-03-29
کد خبر: 7235 |
تاریخ انتشار : 17 نوامبر 2021 - 11:09 | ارسال توسط :
111 بازدید
0
1
ارسال به دوستان
پ

معاون صنایع‌دستی اداره کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی گیلان بیان کرد: صادرات صنایع دستی و هنرهای سنتی استان سال ۹۹ بیش از پنج برابر شد.

اخبار گردشگری پارسی :

فرزاد رشیدی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار با تاکید بر اینکه مقصود ما از صادرات به هیچ عنوان صادرات چمدانی نیست، افزود: بلکه صادرات گمرکی مدنظر است و بر این اساس میزان صادرات گمرکی صنایع دستی استان در سال ۹۹ به ۹ و نیم میلیون دلار رسید و این در حالیست که این رقم در سال پیش از آن یک میلیون و ۷۰۰ هزار دلار بود.

وی تولیدات گیلان را از مرغوب ترین صنایع دست ساخت در کشور عنوان کرد و گفت: بیشترین میزان صادرات مربوط به شیشه های سنتی است.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی گیلان ثبت جهانی روستای قاسم آباد رودسر با محوریت چادرشب بافی را به عنوان چهاردهمین اثر جهانی صنایع دستی از ایران را یکی از دلایل افزایش میزان صادرات عنوان کرد و ادامه داد: پس از ثبت جهانی تنها صادرات گزینه هایی که ثبت جهانی می شوند افزایش پیدا نمی کند، بلکه آمار محصولات دیگر رشته های مختلف صنایع دستی و حتی رشته هایی که جزو صنایع دستی نیستند ولی به نام صنایع دستی شناخته می شوند نیز افزایش می یابد.

وی اظهار داشت: تلاش شده برنامه محور کار کنیم و در این زمینه سیاست کشورهای موفق در حوزه صنایع دستی را مورد بررسی قرار دادیم؛ رویکرد کلان ما استفاده از ظرفیت سمن ها و دغدغه مندان فرهنگی است که این موضوع در بحث ثبت جهانی روستای قاسم‌آباد با محوریت چادرشب بافی و همچنین ثبت ملی شهر و روستاهای گیلان به منصه ظهور رسید.

رشیدی گفت: بر همین اساس فرآیند هایی جزو تاکتیک‌های این معاونت طی یک پروسه پنج ساله تعریف شد؛ این فرآیندها شامل مشارکت، تمایز و هویت بخشی میراثی، برندسازی در سطح جهانی، برندسازی در سطح ملی، ترویج، آموزش و حفاظت از صنایع دستی استفاده از ظرفیت گردشگری برای توسعه صنایع دستی و بازرگانی و صادرات است.

وی با تاکید بر اینکه تلاش می کنیم از تعرفه‌های گمرکی برای صادرات بیشتر استفاده کنیم، گفت: در تلاشیم صنایع دستی گیلان را به عنوان سی‌ویکمین محصول وارد تعرفه کشورهای اوراسیا کنیم. اگر این اتفاق بیفتد آن زمان صادراتمان رقابتی تر خواهد شد.

معاون صنایع دستی گیلان با توجه به مصائب ناشی از شیوع کرونا گفت: خسارت ناشی از کرونا در ۶ ماهه نخست امسال به حوزه صنایع دستی و هنرهای سنتی گیلان را ۳۸۲ میلیارد تومان برآورد کرد که بخشی از این آمار کارگاهی و بخشی مربوط به هنرمندانی است که پروانه انفرادی دارند.

بالغ بر ۲۴ هزار هنرمند صنایع دستی در بیش از ۸۰ رشته در گیلان فعالیت می‌کنند و ۶۴ محصول از اقلام صنایع دستی گیلان نشان مرغوبیت و ۶ کالا نشان یونسکو دریافت کرده‌ اند.

این محصولات شامل رشتی دوزی، لباس محلی، چادرشب بافی، خراطی، چوب تراشی، گره چینی، نازک کاری، منبت و معرق چوب، حصیربافی، بامبوبافی، مرواربافی، سفالگری، کاشی معرق، مینای خانه بندی، چلنگری، قلمزنی، گلیم بافی، جاجیم بافی، شال بافی، نمد مالی، جوراب بافی، عروسک بافی و قلاب بافی از هنرهای سنتی و صنایع دستی گیلان است.

بازدیدها: 0

منبع خبر «» است و اخبار گردشگری پارسی در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 7235 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09199028006  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار گردشگری پارسی مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اخبار گردشگری پارسی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید