جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-03-29
کد خبر: 5581 |
تاریخ انتشار : 18 سپتامبر 2021 - 12:19 | ارسال توسط :
252 بازدید
0
9
ارسال به دوستان
پ

آبادان- میز گرد فعالان گردشگری شهرهای آبادان، خرمشهر و مینوشهر برای بررسی چالش‌های پیش روی این صنعت برگزار شد.

اخبار گردشگری پارسی :

در کشورهای توسعه یافته مشارکت‌های اجتماعی و فعالیت‌های داوطلبانه شهروندان همواره سبب توسعه و بهبود شرایط شده است و در واقع مردم به عنوان بازوی فکری دولت نقشی اساسی در بهتر اجرا شدن برنامه‌ها و ارائه دهنده ایده‌ها هستند.

در واقع دولت‌ها بدون بهره‌گیری از کمک‌های نهادهای مدنی قادر به حل مشکلات کشورهایشان نیستند.

توجه ویژه به ظرفیت‌سازی و ایجاد زیرساخت‌های اجتماعی و مشارکت مردم در موارد مهم اقتصادی همچون صنعت گردشگری می‌تواند اهداف توسعه پایدار را تضمین کند.

یکی از ابزارهایی که طی دهه اخیر باعث شده دیوار بین مسئولان و مردم در کشورمان کوتاه شود، فضای مجازی است و گروه‌های مختلف در این بستر با دعوت از مسئولان سعی می‌کنند برای پیشبرد اهداف کشور مشارکت کنند.

صنعت گردشگری یکی موضوعات تخصصی و مهم در جهان است که پس از شیوع کرونا بسیاری از کسب و کارهای آن ورشکسته و تعطیل شدند که ایران از این قائده مستثنی نیست.

یکی از مناطق گردشگرپذیر ایران که هر ساله شاهد حضور گردشگران ایرانی و خارجی است منطقه آزاد اروند (آبادان، خرمشهر و مینوشهر) است.

با توجه به ضرورت استفاده صحیح از فضای مجازی و تاکیدات مقام معظم رهبری بر توجه به این بستر مهم، از بهمن ماه ۱۳۹۹ یک گروه مردمی تخصصی با عنوان «گردشگری فلامینگوی اروند» تشکیل شد و بخش‌های مختلف گردشگری در این گروه مجازی عضو شدند.

فعالان و تحصیلکردگان گردشگری، آژانس‌های هواپیمایی، شرکت‌های گردشگری، فعالان صنایع دستی، فعالان میراث فرهنگی، سرمایه‌گذاران گردشگری، مسئولان گردشگری و همچنین مسئولان مرتبط، افراد صاحب نظر و نخبگان در این گروه حضور دارند.

گروه گردشگری فلامینگوی اروند اولین گروه تخصصی گردشگری در منطقه آزاد اروند (آبادان، خرمشهر و مینوشهر) است که معرفی ظرفیت‌های مغفول مانده میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی منطقه و همچنین ارائه راهکارهای علمی را تاکنون دنبال کرده است.

مطالبه‌گری مردمی در حوزه گردشگری یکی از ضروریات بود که با این اقدام یک بازوی فکری برای مسئولان ایجاد شده و همچنین نظارت متخصصین واقعی گردشگری بر طرح‌های اجرایی و پیش رو به گونه بهتری توسط مردم رصد شد.

شامگاه سه‌شنبه برای اولین بار در منطقه آزاد اروند میز گرد فعالان گردشگری شهرهای آبادان، خرمشهر و مینوشهر با محوریت بررسی چالش‌های این صنعت توسط اعضای گروه گردشگری فلامینگوی اروند در مجموعه گردشگری الماس اروند شهر آبادان برگزار شد.

میز گرد فعالان گردشگری آبادان و خرمشهر برای بررسی چالش‌ها| نمایندگان مجلس «گردشگری» را نجات دهند

وزیر میراث دعوت شود
محمود نواصر، یکی از تحصیلکردگان و پژوهشگران گردشگری در این میز گرد اظهار کرد: از نمایندگان آبادان و خرمشهر در مجلس شورای اسلامی درخواست می‌شود از وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دعوت کنند تا برای رفع مشکلات گردشگری به این منطقه سفر کند.

وی ادامه داد: باید مشکل دوگانگی حاکمیتی و تشکیل اداره کل میراث منطقه آزاد اروند از طریق مذاکره نمایندگان این منطقه با وزیر سریعا پیگیری و به سرانجام برسد.

این کارشناس گردشگری با اشاره به فرودگاه بین‌المللی آبادان، تاکید کرد: باید مشکلات این فرودگاه رفع شود زیرا متاسفانه پرواز شب خواب(بِیس) مدتی است لغو شده و این موضوع در حالی است که یکی از نیازهای اصلی منطقه بود.

مشکلات ایستگاه‌های پروازی
نواصر توجه به رفع مشکلات ایستگاه‌های پروازی در فرودگاه بین‌المللی آبادان را مهم برشمرد و گفت: کارکنان ایستگاه‌های پروازی تلاش‌های زیادی می‌کنند و به عنوان بازوی توسعه‌ای فرودگاه فعالیت می‌کنند.

وی در ادامه با اشاره به ویژگی‌های یک فعال گردشگری تصریح کرد: فردی که از موتورهای جستجوگر اینترنت عکس و مطلب یک فضای گردشگری و تاریخی را ذخیره و در صفحه شخصی خود منتشر می‌کند فعال گردشگری نیست بلکه فعال گردشگری باید ایده، راهکار و پژوهش از خود داشته باشد.

اکسپوی دوبی فرصتی طلایی
این کارشناس گردشگری در ادامه سخنان خود، اکسپوی دوبی را فرصتی طلایی برای معرفی ظرفیت‌های شهرهای آبادان، خرمشهر و مینوشهر قلمداد کرد و گفت: باید از دو طریق ظرفیت‌های گردشگری این منطقه در اکسپوی دوبی معرفی شود؛ اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان خوزستان و همچنین دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد باید اقدامات لازم را انجام دهند.

نواصر با اشاره به هتل‌های منطقه آزاد اروند بیان کرد: هتل‌های شهرهای آبادان و خرمشهر با مشکلات فراوانی مواجه هستند و باید با اعطای تسهیلات مناسب از تعطیلی، ورشکستگی و تعدیل نیروهایشان جلوگیری شود.

وی خواستار توجه ویژه شهرداری‌ها و اعضای شورای اسلامی شهر به گردشگری شد و تاکید کرد: بستر توسعه صنعت گردشگری در این منطقه وجود دارد و شهرداری‌ها نقشی محوری در این خصوص دارند.

میز گرد فعالان گردشگری آبادان و خرمشهر برای بررسی چالش‌ها| نمایندگان مجلس «گردشگری» را نجات دهند

فعالان گردشگری حمایت شوند
نجمه عباسیان پور، یکی از فعالان گردشگری نیز در این میز گرد اظهار کرد: باید از برگزاری تورهای غیرمجاز جلوگیری شود و همچنین از سازمان منطقه آزاد اروند انتظار می‌رود دوره‌های تورلیدی را برگزار کند.

وی افزود: سازمان منطقه آزاد اروند باید به منظور حمایت و تشویق فعالان گردشگری که سال‌ها برای توسعه صنعت گردشگری این منطقه تلاش می‌کنند، دوره‌های MBA و DBA گردشگری برگزار کند.

این فعال گردشگری تصریح کرد: چنانچه سازمان منطقه آزاد اروند تسهیلاتی می‌خواهد به فعالان گردشگری ارائه دهد، باید با نگاهی متوازن در اختیار همه فعالان واقعی گردشگری قرار دهد.

عملکرد مدیریت فرودگاه آبادان
عباسیان پور در ادامه گریزی به فرودگاه بین‌المللی آبادان هم زد و توضیح داد: ظاهرا پروازهای این فرودگاه کاهش داشته است و باید بررسی شود علت آن چیست؟

وی یادآور شد: چه کسی بر روی عملکرد مدیریت فرودگاه آبادان نظارت دارد؟ باید وضعیت عملکردی فرودگاه بین‌المللی آبادان به صورت مستمر مورد ارزیابی قرار گیرد.

این فعال گردشگری در ادامه با اشاره به وضعیت پایانه مسافری شلمچه، بیان کرد: وقتی مسافران عراقی از این مرز وارد و یا خارج می‌شوند برخی افراد غیر متخصص در مرز حضور دارند که ضرورت دارد یک ساماندهی در این خصوص انجام شود.

عباسیان پور با اشاره به وضعیت گردشگری مینوشهر، یادآور شد: ویلاسازی در این شهر به شکل قارچگونه در حال ساخت و ساز است و باید بررسی شود بر اساس چه مجوزی منابع طبیعی و نخیلات آن در حال نابودی است؟ وقتی زمین‌های این شهر غالبا با کاربری کشاورزی است پس چگونه ساخت و سازهای مسکونی اجرا می‌شود و باید شهرداری مینوشهر، سازمان منطقه آزاد اروند و سایر مسئولان سریعا اقدام کنند.

وی در ادامه با بیان اینکه باید از تعطیلی هتل‌های شهرهای آبادان و خرمشهر جلوگیری شود، بیان کرد: باید بر روی نظافت، خدمات و سایر موارد هتل‌ها نظارت شود. با توجه به اینکه این منطقه گردشگرپذیر است باید وجهه مناسبی از آن معرفی شود.

میز گرد فعالان گردشگری آبادان و خرمشهر برای بررسی چالش‌ها| نمایندگان مجلس «گردشگری» را نجات دهند

اتاق‌های بازرگانی آبادان و خرمشهر
مجید کنعانی، یکی از تحصیلکردگان رشته گردشگری نیز در این میز گرد اظهار کرد: کمیسیون‌های گردشگری اتاق‌های بازرگانی شهرهای آبادان و خرمشهر باید فعال‌تر شوند.

وی با اشاره به ضرورت نگاه ویژه به فعالان گردشگری توسط مسئولان آبادان و خرمشهر تصریح کرد: برخی افراد که به نام فعال گردشگری فعالیت می‌کنند نباید طرح‌ها و ایده‌های دیگران را به نام خود بزنند و باید اخلاقمدارانه رفتار کنند.

این تحصیلکرده گردشگری با تاکید بر اینکه بومیان تحصیلکرده رشته گردشگری اشراف بهتری نسبت به ظرفیت‌های این حوزه دارند، توضیح داد: وقتی فرد بومی که با ظرفیت‌ها آشنا است و تحصیلات دانشگاهی رشته گردشگری را نیز سپری می‌کند چرا نباید مورد حمایت مسئولان باشد؟

تحصیلکردگان بومی گردشگری
کنعانی تصریح کرد: ممکن است فردی تحصیلکرده گردشگری باشد ولی به دلیل اینکه بومی نیست با همه جاذبه های گردشگری و مکان‌ها آشنا نباشد.

وی آبادان و خرمشهر را دارای پیشینه تاریخی قلمداد کرد و گفت: صنعت گردشگری این دو شهر باید با نگاه ویژه و استفاده از ظرفیت فعالان واقعی گردشگری از نو ساخته شود.

این تحصیلکرده گردشگری، بوم‌گردی را یکی از ظرفیت‌های صنعت گردشگری شهرهای آبادان، خرمشهر و مینوشهر دانست و تاکید کرد: باید در حوزه گردشگری کشاورزی روستاییان تشویق شوند به سمت بوم‌گردی حرکت کنند.

اولویت اجرای پروژه‌ها با متخصصان بومی باشد
مریم دریساوی، یکی از فعالان صنایع دستی نیز در این میز گرد اظهار کرد: وقتی شهرهای آبادان و خرمشهر نیروی توانمند صنایع دستی دارند نباید برای اجرای پروژه از تهران و دیگر نقاط اقدام کرد و اولویت باید با افراد بومی باشد.

وی افزود: پارک بانوان خرمشهر یکی از فضاهایی بود که فعالان صنایع دستی کارهای با کیفیتی از خود بر جای گذاشتند.

این فعال صنایع دستی ادامه داد: از اعضای شورای اسلامی شهر و شهرداری‌ها انتظار می‌رود از فعالان صنایع دستی و گردشگری حمایت بیشتری کنند.

دریساوی خطاب به سازمان منطقه آزاد اروند گفت: همه کارکنان بخش گردشگری این سازمان باید برای رفع کامل بروکراسی‌ها تلاش کنند.

وی بیان کرد: شهرهای آبادان، خرمشهر و مینوشهر با کمبود شدید سرویس‌های بهداشتی مناسب مواجه هستند و یکی از موضوعاتی بوده که کمتر به آن توجه شده ولی مهم است.

دریساوی خواستار رفع مشکل روشنایی بلوار ساحلی خرمشهر و همچنین خرابی نزدیک پُل شهید جهان آرا شد.
صدور کارت‌های صنعتگری
وی تصریح کرد: باید کارت‌های صنعتگری همراه با تسهیلات مناسب به صورت بیشتری از سوی اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خرمشهر در اختیار فعالان صنایع دستی قرار بگیرد.

این فعال صنایع دستی در ادامه با اشاره به لغو روادید ایران و عراق تاکید کرد: باید مذاکره شود تا این طرح فقط در قالب سفرهای هوایی نباشد زیرا بسیاری از مردم توان پرداخت هزینه سفرهای هوایی را ندارند.

لزوم برگزاری جلسه نمایندگان مجلس با موضوع گردشگری
جبار موید راد، یکی از مطالبه‌گران حوزه گردشگری نیز در این میز گرد اظهار کرد: برگزاری میزگرد گردشگری یک اقدام قابل تقدیر و ویژه است که برای اولین بار در شهرهای آبادان، خرمشهر و مینوشهر توسط گروه گردشگری فلامینگوی اروند برگزار شده است.

وی ادامه داد: از نمایندگان مردم آبادان و خرمشهر در مجلس شورای اسلامی انتظار می‌رود به موضوع گردشگری توجه جدی‌تر داشته باشند و طرح و برنامه‌های فعالان واقعی گردشگری استفاده کنند و برای مذاکره با وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ابتدا نظرات این فعالان را دریافت کنند.

این مطالبه‌گر حوزه گردشگری با اشاره به فرودگاه بین‌المللی آبادان تصریح کرد: وضعیت فرودگاه بین‌المللی آبادان اسفناک است و مدیریت فرودگاه از زمان انتصاب تاکنون عملکرد خود را ارائه نکرده است.

موید راد در ادامه با اشاره به تورهای آبادان و خرمشهر، توضیح داد: باید برگزاری تورها در این دو شهر ساماندهی شود؛ وقتی تور بدون مجوز برگزار شود قطعا آژانسی که دارای مجوز است با مشکل مواجه می‌شود.

گردشگری یکی از مطالبات مردم
با توجه به اینکه شهرهای آبادان، خرمشهر و مینوشهر دارای ظرفیت‌های گردشگری هستند و طی دو سال اخیر آسیب جدی دیدند مسئولان به ویژه نمایندگان مردم شهرهای آبادان و خرمشهر در مجلس شورای اسلامی باید با تحصیلکردگان و فعالان گردشگری برای رفع سریعتر مشکلات گردشگری جلسه برگزار کنند.

شهرداران و اعضای شوراهای اسلامی باید طرح‌های مبتکرانه با همفکری فعالان واقعی گردشگری داشته باشند.

ظرفیت نخبگان واقعی گردشگری مهم است و به طور حتم در توسعه صنعت گردشگری کمک‌های بسیاری می‌توانند بکنند.

بازدیدها: 0

منبع خبر «» است و اخبار گردشگری پارسی در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 5581 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09199028006  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار گردشگری پارسی مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اخبار گردشگری پارسی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید