جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-03-29
کد خبر: 3128 |
تاریخ انتشار : 21 ژوئن 2021 - 11:37 | ارسال توسط :
416 بازدید
0
1
ارسال به دوستان
پ

لرستان با قدمتی چند هزار ساله دارای آداب و رسوم و آیین‌‌های سنتی فراوانی است که یکی از جالب‌ترین آن‌ها آیین‌های عروسی است. وقتی داماد و عروس یکدیگر را می‌پسندند، به مراسمی به نام «کیخایی» ختم می‌شود که همچون مراسم خواستگاری است و با حضور ریش‌سفیدان برگزار می‌شود. البته قبل از مراسم «کیخایی» بزرگان طایفه […]

لرستان با قدمتی چند هزار ساله دارای آداب و رسوم و آیین‌‌های سنتی فراوانی است که یکی از جالب‌ترین آن‌ها آیین‌های عروسی است.

وقتی داماد و عروس یکدیگر را می‌پسندند، به مراسمی به نام «کیخایی» ختم می‌شود که همچون مراسم خواستگاری است و با حضور ریش‌سفیدان برگزار می‌شود.

البته قبل از مراسم «کیخایی» بزرگان طایفه لر با پادرمیانی و تضمین دادن و تایید داماد در مورد خصوصیات فردی و اجتماعی وی نزد خانواده عروس می‌روند و مقدمات این مراسم را فراهم می‌کنند.

بعد از مراسم «کیخایی» نوبت به تعیین مهریه و شیربهای عروس می‌رسد که با توافق خانواده عروس و داماد تعیین می‌شود.

دیگر سنت‌های عروسی در لرستان

حنابندان در لرستان

حنابندان از جمله سنت‌‌های رایج در عروسی‌هاست که مردم لرستان نیز یک شب مانده به مراسم عروسی در منزل عروس خانم این جشن را برپا می‌کنند و به نشانه خوشبختی دست و پای عروس خانم را حنا می‌گیرند و همچنین هدایایی نیز به او هدیه می‌دهند.

اما این آیین دیگر مانند گذشته برگزار نمی‌شود و در بسیاری از خانواده‌ها به طور کلی فراموش شده است.

عروس‌برون به همراه رقص و پایکوبی

فردای حنابندان مادر عروس حلوایی را که با روغن حیوانی تهیه کرده با مراسم خداحافظی دخترش به خانواده داماد می‌دهد و عروس را آماده رفتن به خانه خودش می‌کند.

این مراسم که با حضور گروه‌های موسیقی محلی و رقص و پایکوبی مردم برگزار می‌شود، به منظور انجام رقص گروهی که «باختن» یا بازی کردن آن را می‌نامند صورت می‌گیرد.

معمولاً این رقص بومی را با ریتمی آرام، نوازندگان محلی اجرا می‌کنند، با نواختن سرنا و دهل در میان عشایر و روستاییان و کمانچه و تنبک در شهرها، آن هم به صورت دوپا، سه پا، شانه شکی به اوج خود می‌رسد.

البته زنان نیز ترانه‌هایی را بدون ساز و به صورت سرود و هم‌آوایی با یکدیگر اجرا می‌کنند که بسیار زیبا و شورانگیز است.

بز برنج، غذای رایج عروسی‌ لرها

در روز عروسی خانواده داماد غذایی به نام «بز برنج» را که از برنج و گوشت گوسفند تهیه می‌شود درست کرده و از میهمانان با آن پذیرایی می‌کنند.

اما نوع پذیرایی در حال حاضر با گذشته متفاوت است و به رسم امروزی‌ها از میهمانان با زرشک‌پلو با مرغ به همراه یک یا دو نوع کباب پذیرایی می‌شود.

بازدیدها: 0

منبع خبر «» است و اخبار گردشگری پارسی در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 3128 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09199028006  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار گردشگری پارسی مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اخبار گردشگری پارسی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید