جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-03-29
کد خبر: 3321 |
تاریخ انتشار : 29 ژوئن 2021 - 11:51 | ارسال توسط :
268 بازدید
0
1
ارسال به دوستان
پ

مجموعه‌های تاریخی آرامگاه فردوسی و باغ نادری پس از هماهنگی‌ با معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد و تاکید بر رعایت دقیق پروتکل‌های بهداشتی پیشگیرانه برای بازدید گردشگران و عموم مردم در مشهد بازگشایی شدند

برای بازگشایی مجدد این مجموعه ها، با دانشگاه علوم پزشکی مشهد مکاتبه شده و معاونت بهداشتی دانشگاه به استناد طرح جامع مدیریت هوشمند محدودیت‌های مصوب ستاد ملی کرونا، بازگشایی این دو مجموعه گردشگری را در شرایط فعلی بلامانع دانسته است.

امیر ضیاییان افزود: براساس نامه معاونت دانشگاه، بازگشایی این مجموعه‌ها مانند لیست مشاغل گروه دو شامل بوستان ها و مراکز تفریحی، منوط به انجام نشدن فعالیت گروهی و جمعی، در شرایط کنونی کرونایی شهرستان مشهد (وضعیت نارنجی) بلامانع است.

وی ادامه داد: در خصوص فعالیت قسمت‌های موزه‌ای و سربسته این اماکن نیز، پس از بازدید میدانی و بررسی دقیق شرایط این اماکن از نظر پروتکل‌های بهداشتی، اعلام نظر خواهد شد.

آرامگاه فردوسی در باغی مصفا به وسعت ۶.۵ هکتار در ۲۰ کیلومتری شمال غربی مشهد در مسیری منشعب از جاده مشهد به قوچان، که در سالیان اخیر “بلوار شاهنامه” نامگذاری شده، قرار دارد.

این آرامگاه دارای بخش اداری، کتابخانه، سالن غذاخوری، موزه و نیز بقایایی از توس قدیم است و تندیسی از فردوسی به عنوان شاهکار هنری ابوالحسن خان صدیقی از مجسمه سازان مشهور در آن نصب شده است.
در محوطه درون باغ، آرامگاه فردوسی و مهدی اخوان ثالث شاعر نامدار معاصر قرار دارد و مهرماه پارسال نیز پیکر استاد محمدرضا شجریان، خسرو آواز ایران، در محوطه آرامگاه فردوسی به خاک سپرده شد.

در ۵۰ متری بیرون باغ آرامگاه فردوسی نیز آرامستان شعرای مشهد قرار دارد که در آن شاعران نامدار معاصر از جمله عماد خراسانی، احمد گلچین معانی، احمد کمال پور، محمد قهرمان و عشرت قهرمان به خاک سپرده شده‌اند.

آرامگاه و باغ موزه نادری نیز بنایی است که به یادبود نادرشاه افشار بنا شده و بعد از حرم مطهر حضرت امام رضا (ع) و آرامگاه فردوسی، بیشترین بازدیدکنندگان گردشگران در مشهد را به خود اختصاص داده است.

این بنای زیبا و دیدنی در باغی به مساحت حدود ۱۴ هزار و ۴۰۰ متر مربع در ضلع شمال غربی چهارراه شهدای مشهد ساخته شده و با وجود مجسمه های زیبا و موزه غنی و دیدنی در میانه باغ، جاذبه ای با رنگ و بوی تاریخ برای شهر مشهد محسوب می شود.
نادرشاه افشار از پادشاهان قدرتمند ایران زمین بود که برای بازپس گرفتن و گسترش مرزهای سرزمین ایران عمر و جوانی خود را صرف جنگهای مختلف با متجاوزان کرد که مقبره وی در این بوستان سرسبز و بزرگ قرار دارد که در این محل تندیس وی بر فراز اسب در کنار سربازانش خودنمایی می کند.
خراسان رضوی دارای بیش از هزار و ۷۵۰ اثر تاریخی، فرهنگی و معنوی ثبت شده در فهرست آثار ملی است.

بازدیدها: 0

منبع خبر «» است و اخبار گردشگری پارسی در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 3321 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09199028006  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار گردشگری پارسی مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اخبار گردشگری پارسی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید