پنجشنبه, ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-04-25
کد خبر: 4238 |
تاریخ انتشار : 14 آگوست 2021 - 15:10 | ارسال توسط :
78 بازدید
0
1
ارسال به دوستان
پ

با آغاز فصل چهارم کاوش باستان‌شناسی در قلعه و ارگ حکومتی شهر تاریخی «اوجان»، جست‌وجوها برای کشف جزئیاتی بیشتر از شهر گمشدۀ سلجوقی ـ ایلخانی ادامه دارد.

به نقل از روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، رحیم ولایتی، سرپرست هیأت باستان‌شناسی مستقر در این منطقه، گفت: در این فصل از کاوش طبق برنامه شش ترانشه به اندازه ۱۰ در ۱۰ انتخاب شده که تا پایان فصل باید به صورت کامل کاوش شود تا بتوان فضای کلی قلعه و ارگ حکومتی را شناسایی کرد. به دلیل پیشبرد سریع‌تر کار، کاوش در دو قسمت ضلع غربی (ادامه فصل ۲) و ضلع جنوبی (ادامه فصل ۳) در حال انجام است.

او با اشاره به این‌که هیأت باستان‌شناسی شهر تاریخی اوجان در سال ۱۳۹۵ با حفر گمانه‌های متعدد در محدوده، حریم و عرصه شهر را معین کرد، مهم‌ترین اثر معماری شهر تاریخی اوجان را قلعه و ارگ حکومتی دانست که در شمال شهر و در داخل حصار قرار دارد.

ولایتی علت انتخاب این بنا را برای کاوش در چهار فصل گذشته، کشف پایه‌های سالم قلعه، ویژگی‌های خاص این اثر و معماری بی‌نظیر آن دانست که برای بازدید و مطالعه پژوهشگران، گردشگران و بازدیدکنندگان مناسب است.

این باستان‌شناس ادامه داد: بقایای این شهر باستانی در قسمت شمالی اوجان از جنوب و شرق شهرک صنعتی شماره یک تا غرب روستای اشرف‌آباد در ناحیه موسوم به «دالی‌دره‌سی» امتداد یافته است که مطالعات میدانی در محدوده شهر اوجان به صورت بررسی‌های پیمایشی دقیق، عملیات گمانه‌زنی و کاوش، به کشف و شناسایی آثار مختلف از این دوره منجر شد.

او بیان کرد: وجود سفال‌های مختلف دوره اسلامی از قرن ششم هجری تا ۱۴ هجری (از سلجوقی تا قاجار)، مسکوکات مفرغی متعلق به دوره ایلخانان، فضاها و ساختارهای معماری، ابعاد مختلفی از سکونت و تداوم استقرار را در این شهر به نمایش می‌گذارد.

سرپرست هیأت باستان‌شناسی قلعه و ارگ اوجان با اشاره به کاوش‌های صورت‌گرفته در فصل‌های گذشته اظهار کرد: در فصل اول کاوش پنج ترانشه ۱۰ در ۱۰ در قست شمالی قلعه انتخاب شد و پس از کاوش برج مدور شمال‌شرقی و همچنین دیوارهای شمالی بنا پدیدار شد که از داده‌های مهم این فصل از کاوش می‌توان به تکه‌های سفال مربوط به دوره‌های سلجوقی، ایلخانی، صفوی و قاجاری اشاره کرد.

او با اشاره به انجام فصل دوم کاوش باستان‌شناسی در قلعه یا ارگ حکومتی شهر تاریخی ـ ایلخانی اوجان با هدف آزادسازی دیوارها و برج مدور شمال غربی، از یافته‌های کاوش باستان‌شناسی فصل سوم قلعه و ارگ حکومتیِ شهر تاریخی را، دیوار برج سوم عنوان کرد.

شهر تاریخی اوجان از جمله شهرهای مهم دوره سلجوقی ـ ایلخانی در آذربایجان شرقی است که بنای اولیه آن در دوره سلجوقیان بنیان گذاشته شد و در دوره غازان‌خانِ ایلخانی بازسازی شده و مورد استفاده قرار گرفته است.

محل دقیق شهر تاریخی اوجان توسط هیأت باستان‌شناسی دانشگاه تهران در بررسی باستان‌شناسی منطقه اوجان در سال ۱۳۹۲ مورد شناسایی و مکان‌یابی قرار گرفت و از مستندات مهم این شهر می‌توان به  توصیف‌های ارائه‌شده از شهر اوجان در متون تاریخی و جغرافیایی به‌ویژه تصویری که مطراقچی نقاش سلطان سلیمان عثمانی از آن به یادگار گذاشته است، اشاره کرد.

بازدیدها: 0

منبع خبر «» است و اخبار گردشگری پارسی در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 4238 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09199028006  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار گردشگری پارسی مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اخبار گردشگری پارسی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید