پنجشنبه, ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-04-18
کد خبر: 5800 |
تاریخ انتشار : 22 سپتامبر 2021 - 12:33 | ارسال توسط :
61 بازدید
0
1
ارسال به دوستان
پ

معاون جدید گردشگری قدرت گرفتن جایگاه گردشگری، تسهیل ورود گردشگران خارجی با از سرگیری صدور ویزا و تحریک تقاضا در سفرهای داخلی و خارجی را سه ماموریت اصلی خود اعلام کرد.

اخبار گردشگری پارسی :

علی‌اصغر شالبافیان در نشست جامعه تورگردانان ایران که شامگاه سه‌شنبه، ۳۰ شهریورماه در فضای مجازی با حضور فعالان و سرمایه‌گذاران گردشگری، نمایندگان راهنمایان تور، رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران و رییس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی ایران برگزار شد، اظهار کرد: در شرایط بحران‌زده کنونی که کسب و کارهای گردشگری به شدت آسیب دیده‌اند، به همدلی، یک‌صدایی و انسجام نیاز داریم تا این حوزه را تدریجی از وضعیت موجود خارج کنیم. به جهت ارتباطی که با بخش‌های مختلف این حوزه داشتم تصورم این است که با کمک همدیگر اقدامات مؤثری می‌توانیم انجام دهیم.

او با اشاره به محوریت برنامه‌هایی که در اولویت پیگیری خواهد کرد، گفت: جهت‌گیری اصلی محوریت تمام برنامه‌ها بر جلب همکاری تمام بخش‌ها از خصوصی تا دولتی خواهد بود؛ چرا که  در این حوزه نقص‌ها و خلاء‌های زیادی وجود دارد که با وجود تمام تلاش‌ها، همچنان حل نشده و پابرجا است.

معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با تاکید بر لزوم قدرت گرفتن جایگاه گردشگری در نظام اداری کشور، حضور در محافل تصمیم‌گیرنده و در اختیار گرفتن تریبون را از جمله محورهای اصلی در ماموریت خود ذکر کرد و افزود: باید این جایگاه را در نظام اداری بازتعریف کرد و در مجامع، محافل و شوراها، حضور فعال‌تری داشته باشیم. رویکردی که از این جریان دنبال می‌شود اصلاح و تعریف قوانین است، مثل قانون توسعه ایرانگردی و جهانگردی که نزدیک به سه دهه از تصویب آن می‌گذرد و اکنون به اصلاح و بازنگری نیاز دارد. گردشگری به تدوین و تصویب قوانین حمایتی نیز نیاز دارد.

او با اشاره به پیگیری تسهیل ورود گردشگران خارجی به ایران و ازسرگیری صدور روادید گردشگری به عنوان یکی از سه محور و ماموریت اصلی خود در معاونت گردشگری، اظهار کرد: در چند روز گذشته تاکید آقای ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مبتنی بر تسهیل شرایط سفر گردشگران خارجی به ایران بوده است که امیدواریم با پیگیری مجدانه وزیر، صدور دوباره روادید گردشگری به تدریج از سر گرفته شود.

او بیان کرد: ورود گردشگران خارجی به ایران باید امکان‌پذیر باشد، به گونه‌ای که شرکت‌های واردکننده گردشگر بتوانند برای آینده برنامه‌ریزی کنند. یکی از اصلی‌ترین محورهای کسب و کار این است که روی جهت‌گیری آتی برنامه‌ریزی داشته باشیم.

شالبافیان تحریک تقاضا در سفرهای داخلی و خارجی را که تحت تاثیر کرونا قرار گرفته و سامان‌دهی و نظم بخشیدن به برنامه‌های این بخش را در ادامه اقداماتی که تا کنون انجام شده است، از دیگر ماموریت‌های خود برشمرد و در ادامه گفت: آن‌چه درحال حاضر با آن روبه‌رو هستیم، موضوع نمایشگاه‌های گردشگری است که به‌حق، تورگردان‌ها انتظار دارند از سیاست دولت در این باره مطلع شوند. از هفته آینده قرار است اکسپو به مدت شش ماه در شهر دبی برگزار شود، بخش گردشگری ایران نیز در این رویداد مهم حضور دارد و به معرفی ظرفیت‌های گردشگری آن پرداخته خواهد شد. اکسپو یکی از همان تریبون‌هایی است که ما باید از آن استفاده کنیم تا بستری جذاب برای گردشگران ایجاد شود. بر همین اساس، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از طریق دولت درباره ازسرگیری صدور ویزا برای گردشگران پیگیری‌هایی داشته است.

معاون گردشگری همچنین از فعالان گردشگری و تورگردانان درخواست کرد نمایشگاه اکسپو را جدی بگیرند و در ادامه گفت: برنامه‌هایی برای تسهیل حضور کسب و کارهای گردشگری با حمایت ویژه از کسب‌وکارهای نوپا و کم‌بضاعت به منظور حضور در اکسپو در نظر گرفته شده است و جلساتی با فعالان و بخش خصوصی نیز خواهیم داشت تا حداکثر بهره‌برداری را از این نمایشگاه داشته باشیم.

در این نشست که به صورت مجازی و در بستر کلاب‌هاوس برگزار شد و بیش از سه ساعت طول کشید، ابراهیم پورفرج ـ رییس جامعه تورگردانان ایران ـ درباره ضرورت به نتیجه رسیدن صدور ویزای گردشگری ایران در آستانه برگزاری اکسپو دبی یادآور شد: اگر صدور ویزا امکان‌پذیر شود، قطعا گردشگران به سرعت و فوری روانه ایران نمی‌شوند. اصولا گردشگر خارجی برای برنامه‌ریزی سفر به چندماه زمان نیاز دارد، بنابراین اگر امروز ویزای ایران آزاد شود، چند ماه طول می‌کشد تا توریست‌ها به ایران سفر کنند. اما درخواست ما برای ازسرگیری صدور ویزای توریستی بسیار جدی است، چون ما حتی اگر در دبی یا هر نمایشگاه دیگری حضور داشته باشیم و نتوانیم به طرف مقابل درباره صدور ویزا جواب قطعی بدهیم، حضور و بازاریابی‌مان بی‌معنی و بی‌منطق خواهد بود.

محسن امامی از کارشناسان و صاحب‌نظران گردشگری نیز با این توصیه که  قدرت وزیر در مسیر لابی‌گری برای گشایش گِره مشکلات گردشگری به کار گرفته شود، بر لزوم ارتباط مؤثر بخش دولت به‌ویژه معاونت گردشگری با بخش خصوصی تاکید کرد و راه‌اندازی دوباره کانون ملی هماهنگی گردشگری را درخواست کرد و گفت: در این کانون حدود ۴۰ دستگاه عضو بودند و مصوبات آن در سطح هیأت وزیران ارزش داشت، اما سال‌ها است که غیرفعال شده، اکنون با توجه به انبوه مشکلاتی که گردشگری دارد این کانون بهتر است دوباره پس از این وقفه طولانی راه‌اندازی شود.

علی صدرنیا از جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی هم به تغییر ذائقه بازار گردشگری و مشتری‌های ایران با توجه به همه‌گیری کرونا اشاره‌ کرد و تبلیغ گسترده‌تر را در شرایطی که بسیاری از مشتری‌ها ایران به خاطر کرونا از دست رفته‌اند، الزامی دانست.

ایرج نوروزی، راهنما و فعال گردشگری به تصمیم‌های خلق‌الساعه و ناگهانی به‌ویژه در موضوع لغو روادید و لزوم خودداری از تکرار چنین اشتباهانی پرداخت و برای نمونه به تصمیم یک‌باره و بدون برنامه‌ریزی که درباره لغو یک‌طرفه رواید ایران برای اتباع چینی گرفته شد، اشاره کرد و افزود: این تصمیم باعث شد با یک‌سری گردشگرِ بدون کیفیت در ایران مواجه شویم که امیدوارم دیگر اتفاق نیافتد.

حرمت‌الله رفیعی، رییس هیأت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران نیز از معاون گردشگری، بازنگری در بخشنامه‌هایی را که در یکی دو سال اخیر صادر و ابلاغ شده درخواست و تاکید کرد که بخش خصوصی در تدوین برنامه هفتم توسعه به مشارکت گرفته شود.

سنگ‌اندازی در فرآیند صدور مجوزها که سرمایه‌گذاران را فراری داده است، لزوم توجه به گردشگری ریلی و دریایی،  نداشتن نقشه راه و بی‌برنامگی، برخوردهای سلیقه‌ای و خارج از ضوابط و مقررات معاونان گردشگری استان‌ها، سرانجام نامعلوم برخی طرح‌ها از جمله سند راهبردی توسعه گردشگری و حساب اقماری از دیگر مواردی بود که در این نشست مطرح و از معاون گردشگری درخواست پیگیری و رسیدگی شد.

علی‌اصغر شالبافیان از روز یکشنبه، ۲۸ شهریورماه با حکم عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به سمت معاون گردشگری این وزارتخانه منصوب شد. او عضو هیأت علمی دانشکده گردشگری دانشگاه سمنان است که در زمینه گردشگری در مشارکت و همکاری با بخش خصوصی و همچنین مرکز پژوهش‌های مجلس کارنامه فعالی داشته است.

بازدیدها: 0

منبع خبر «» است و اخبار گردشگری پارسی در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 5800 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09199028006  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار گردشگری پارسی مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اخبار گردشگری پارسی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید