چهارشنبه, ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-04-17
کد خبر: 5212 |
تاریخ انتشار : 07 سپتامبر 2021 - 11:23 | ارسال توسط :
52 بازدید
0
2
ارسال به دوستان
پ

«حسن رضوانی نیکابادی» باستان‌شناسی که ۵۱ سال از عمر خود را با تحصیل و کار برای کشف زوایای جدید از تاریخ کشور سپری کرده، خاطرات خود را از کودکی و دوران کاوش در گوشه و کنار ایران در دو کتاب مجزای «خاک مکینه» و «و باستان‌شناسی شاید…» منتشر کرد.

اخبار گردشگری پارسی :

حسن رضوانی نیکابادی، باستان‌شناس، متولد سال ۱۳۳۱ در اهواز است. پس از سال‌ها زندگی در اهواز و رامهرمز، در نوجوانی همراه خانواده به اصفهان می‌آید و در آن‌جا تحصیلات دوره‌ متوسطه را به پایان می‌رساند. او سال ۱۳۴۹ با پذیرش در دانشگاه تهران به تهران آمد و از حدود سال ۱۳۵۵ به‌طور مستمر مشغول به کار شد. از غالب سفرها و کاوش‌هایش، نوشته‌هایی راجع به کار، کودکی و آن‌چه در این سال‌ها گذرانده به‌جا مانده است.

کتاب «خاک مکینه» از سری مجموعه یادنگاره‌های انتشارات دادکین است که نویسنده از دل تاریخ و خاطراتی که از جانش برآمده، می‌نویسد تا زوایای غبارگرفته زندگی فراموش‌شده گذشتگان را معنایی دیگر دهد. او در خاطرات کودکی‌اش به اصفهان و اهواز سال‌های دور می‌رود؛ تجربه دیدن فضاهایی متفاوت از آن‌چه امروز می‌بینیم. این باستان‌شناس در یکی از خاطراتش از «حسن چوب‌شکن» می‌نویسد؛ مردی که زمانی آوازه‌اش در اصفهان پیچیده بود اما هیچ‌کس از او هیچ یادی نکرد.

حسن رضوانی در کتاب «و باستان‌شناسی شاید…» مجموعه‌ای جستارنویسی خلق می‌کند که با صدای خود نیز آن را خوانده است و همراه با کتاب در قالب سی‌دی به فروش می‌رسد. در این کتاب نویسنده بخشی از لایه خاطرات باستان‌شناسی را که در سال‌های گذشته رفته کنار زده و در آن عمیق می‌شود و مفاهیم انسانی آن را می‌کاود.

این باستان‌شناس بررسی‌های باستان‌شناختی بی‌شماری در گوشه‌وکنار ایران انجام داده است که از میان آن‌ها می‌توان به این موارد اشاره کرد: بررسی‌ها و حفاری‌های شاهرود، جنوب سمنان، غار کَرَفتو (کردستان)، خراسان، تپه‌ طالقانی در قائم‌شهر، حاشیه‌ زاینده‌رود، کرمانشاه، آذربایجان شرقی و غربی، سیستان و بلوچستان و…  . از طولانی‌ترین کارهای میدانی او می‌توان به کاوش‌های گورستان  «لَما» و آتشکده‌ ساسانی روستای شیان (اسلام‌آباد غرب) اشاره کرد.

کتاب «خاک مکینه» در ۱۵۶ صفحه و قطع رقعی با جلد شومیز و قیمت ۴۴ هزار تومان و  کتاب «و باستان‌شناسی شاید..» در ۱۰۴ صفحه و قطع رقعی با جلد شومیز همراه با سی‌دی با قیمت ۴۴ هزار تومان توسط انتشارات دادکین که ویژه حوزه میراث فرهنگی و باستان‌شناسی است منتشر شده است.

تا کنون کتاب‌های خاطرات و چند گزارش از کاوش‌های اسماعیل (احسان) یغمایی – باستان‌شناس پیشکسوت – در محوطه‌های جنوب کشور به خصوص در تخت‌جمشید و شوش توسط این انتشارات به چاپ رسیده است.

 

 

بازدیدها: 0

منبع خبر «» است و اخبار گردشگری پارسی در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 5212 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09199028006  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار گردشگری پارسی مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اخبار گردشگری پارسی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید