شنبه, ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-04-20
کد خبر: 5271 |
تاریخ انتشار : 07 سپتامبر 2021 - 16:16 | ارسال توسط :
79 بازدید
0
3
ارسال به دوستان
پ

طبعیت‌گردی، بوم‌گردشگری یا اکوتوریسم نوع تازه‌ای از سفر است که در آن گردشگران با هدف سودرسانی به محیط زیست و جوامع محلی به منطقه‌های بکر طبیعی سفر می‌کنند.

اخبار گردشگری پارسی :

در این نوع سفر گردشگران در قبال طبیعت مسئولیت‌پذیرند و تلاش می‌کنند تا کمترین میزان آسیب را به محیط زیست برسانند. اگر منطقه‌ای که گردشگران به آن سفر می‌کنند ساکنان محلی داشته باشد، آن‌ها با خرید محصولات و صنایع‌ دستی از محلی‌ها و استفاده از اقامتگاه‌های بوم‌گردی ‌شان به رونق اقتصادی منطقه کمک می‌کنند.

انواع طبیعت‌گردی

طبیعت‌گردی سفری است که با اهدافی خاص انجام می‌شود اما نوع مقصد این سفرها را از یکدیگر متمایز می‌کند. گونه‌های مختلف طبیعت‌گردی شامل کوهنوردی، غارنوردی، دامنه‌نوردی، بیابان‌گردی، جنگل‌نوردی و طبیعت‌درمانی می‌شود.

همه این سفرها زیرمجموعه طبیعت‌گردی به حساب می‌آیند که با توجه به‌ نوع مقصد، آب‌وهوا، پوشش گیاهی و جانوری‌شان با یکدیگر متفاوت‌اند و برای سفر کردن به هر کدام باید به نکات خاصی توجه کنیم. مثلاً وسایل و لباس‌هایی که با خود به جنگل‌نوردی می‌بریم با لوازمی که برای رفتن به بیابان‌گردی استفاده می‌کنیم بسیار تفاوت دارند.

فصل‌ها هم در انتخاب نوع طبیعت‌گردی تأثیرگذارند، به طوری که احتمالاً در یزد، هیچ‌یک از ما اواسط فصل تابستان را برای رفتن به کویر انتخاب نمی‌کنیم!

لوازم مورد نیاز طبیعت‌گردی

برای انتخاب لباس و کفش باید به نوع مقصدتان، وضعیت آب‌وهوایی و فصلی که در آن سفر می‌کنید توجه کنید. اما تعدادی وسیله وجود دارند که شما در هر شرایطی باید آن‌ها را در کوله خود داشته باشید، این وسایل شامل قطب‌نما و نقشه، چادر، کیسه‌خواب، دستگاه یا قرص تصفیه‌کننده آب، جعبه کمک‌های اولیه، کیسه زباله، قمقمه، مواد غذایی خشک، چراغ‌قوه، کبریت یا فندک، عینک آفتابی و کرم ضدآفتاب هستند.

یادتان باشد در صورتی که قرار است صخره‌نوردی یا کوهنوردی کنید باید لوازم مخصوص آن‌ها را همراه خود داشته باشید.

چرا باید طبیعت‌گردی کنیم؟

ارتباط با طبیعت یکی از نیازهای مهم در زندگی است. زندگی ما از ابتدا به طبیعت وابسته بوده و این وابستگی تداوم خواهد داشت.

در کنار زندگی ماشینی و پرهیاهوی مدرن امروزی، تنها آغوش طبیعت است که می‌تواند شما را به آرامش حقیقی برساند. لذت دیدن جاده‌های زیبا، کشف و دیدن مناطق بکر و دست نخورده، تماشای دریاچه‌های کوچک، تماشای غروب آفتاب و کمپ در مناطق سرسبز و خوش آب و هوا. همگی بخشی از ویژگی‌های طبیعت گردی است.

زمانی که انسان با محیط طبیعی ارتباط مستقیم داشته باشد از آن انرژی می‌گیرد، در هوایی پاک نفس می‌کشد، احساساتش سرزنده باقی می‌ماند، آرامش را تجربه می‌کند و در مجموع سلامت جسمانی و روانی‌اش افزایش پیدا می‌کند.

آشنایی با سادگی و بی‌پیرایگی مردم روستاها و عشایر و نحوه اتراق و امرار معاش آن‌ها، نزدیکی با فرهنگ اقوام گوناگون، سرشار شدن از انرژی و نزدیکی به خویشتن خویش، از دیگر مواهب منحصر به فردی است که طبیعت گردی با خود به همراه می‌آورد.

چگونه می‌توانیم با سفر رفتن برای طبیعت مفید باشیم؟

اگر در سفر طبیعت‌گردی‌مان اثری از خود به جا نگذاریم و به محیط اطرافمان آسیب نرسانیم، زباله‌هایی که روی زمین ریخته شده را جمع کنیم، شاخه‌های درخت‌ها را قطع نکنیم، روی باقی‌مانده آتشی که قبلاً روشن شده آتش را برپا کنیم و قبل از ترک کردن محل از خاموش شدن آن مطمئن شویم، از جاذبه‌های طبیعی فقط بازدید کنیم و اجزای آن‌ها را به‌عنوان سوغات به شهر خود نیاوریم، در صورت وجود مردم بومی محصولات آن‌ها را بخریم و از متروکه شدن منطقه جلوگیری کنیم می‌توانیم کمک کوچکی به طبیعت کرده باشیم.

به طور کلی صاحبنظران معتقدند فعالیت‌های گردشگری در صورت رعایت شش اصل به عنوان مصادیق طبیعت گردی مطرح می شوند که شامل‌ موارد متعددی می‌شود.

التزام به انجام فعالیت هایی که کمترین پیامد منفی زیست محیطی را داشته باشند، زمینه سازی به منظور افزایش آگاهی و درک طبیعت و ویژگی های فرهنگی که موجب می‌شود بازدید کنندگان، در برابر حفظ عناصر طبیعی و خصوصیات فرهنگی، بیشتر احساس مسئولیت کنند، جزو این موارد است.

مشارکت در حفظ و مدیریت مناطقی که به طور قانونی مورد حفاظت قرار می گیرند و همچنین دیگر نواحی طبیعی، تقویت مشارکت جوامع محلی در فرایند تصمیم گیری مربوط به تعیین نوع و میزان فعالیتهای گردشگری و ایجاد منافع مستقیم اقتصادی و نیز درآمدهای مکمل برای جوامع محلی جزو این موارد است.

به نقل از اداره کل محیط زیست یزد، آگاه سازی جوامع محلی(از طریق آموزش) از ارزش‌های طبیعی محل زندگی آنها نیز در زمره لازمه های سفر کردن و مفید بودن برای طبیعت است.

بازدیدها: 0

منبع خبر «» است و اخبار گردشگری پارسی در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 5271 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09199028006  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار گردشگری پارسی مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اخبار گردشگری پارسی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید