جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-03-29
کد خبر: 4852 |
تاریخ انتشار : 01 سپتامبر 2021 - 12:50 | ارسال توسط :
83 بازدید
0
1
ارسال به دوستان
پ

تسهیلات بانکی برای سفر، حل معادله پیچیده عربستان، لغو ویزا با کشورهای دوست، واکسیناسیون با فوریت و مداخله‌های دولتی، از جمله مسائلی بود که در دیدار رییس هیأت‌مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی با عزت‌الله ضرغامی، وزیر جدید میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مطرح و پیگیری آن‌ها در دولت درخواست شد.

اخبار گردشگری پارسی :

عزت‌الله ضرغامی با تحویل گرفتن وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، دیدارهایی را با فعالان گردشگری آغاز کرده است. او با رییس هیأت مدیره جامعه هتلداران ایران صبحانه خورد و با رییس هیأت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی در دفتر تازه‌اش دیدار کرد و درباره آن هم در توئیتر نوشت: «آژانس‌های مسافرتی باید خط مقدم صدور فرهنگ ناب مردم ما باشند. آخرین وضعیت آن‌ها و مشکلات ناشی از کرونا و سایر موانع نظام اجرایی را در دیدار آقای حرمت‌الله رفیعی رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی و جهانگردی بررسی و چاره‌جویی کردیم. باید سخنگوی کسانی باشیم که صدایشان به جایی نمی‌رسد.»

۱۰ میلیارد یورو سود گردشگری در برابر ۸ میلیارد دلار درآمد نفت

حرمت‌الله رفیعی پس از این دیدار، در گفت‌وگو با ایسنا به محورهای مورد بحث که برای پیگیری در دولت نیز مطرح شد، اشاره کرد و گفت: دیدار صمیمانه‌ای با آقای ضرغامی داشتم که در جریان آن اشاره کردم وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اگرچه عنوانی فرهنگی دارد، اما به واقع وزارتخانه‌ای اقتصادی است و باید باور داشت که جزو دو سه وزارتخانه سودآور دولت می‌تواند باشد. همان‌طور که طبق داده‌های کارشناسان، درآمد حاصل از نفت در سال ۱۳۹۹ حدود هشت میلیارد دلار اعلام شده، اگر دولت با بخش خصوصی همراهی کند تا چشم‌انداز گردشگری محقق شود و به ۲۰ میلیون گردشگر دست یابیم، فقط سود حاصل از صنعت گردشگری (ورودی، خروجی، داخلی) حدود ۱۰ میلیارد یورو می‌شود. در این آمار درآمد محاسبه نشده و فقط سودِ پیش‌بینی‌شده را اعلام کردم.

او در ادامه بیان کرد: البته این توقع را هم مطرح کردم که برای رسیدن به ۲۰ میلیون گردشگر و تحقق چشم‌انداز و این سود، باید زیرساخت‌ها در کشور فراهم شود. ما زیرساخت لازم برای این تعداد گردشگر را نداریم و شرایط پذیرش مهیا نیست. نباید مثل دوره‌های گذشته آمارسازی کنیم. بنابراین از آقای ضرغامی درخواست کردم زیرساخت را آماد کند تا ما به عنوان بخش خصوصی گردشگری به تناسب آن زیرساخت، گردشگر به ایران بیاوریم، چون آماده کردن زیرساخت با بخش خصوصی نیست.

تحریم ترامپ تعداد گردشگران عمانی را به گردشگران اروپایی رساند

توجه به بازارهای غیراروپایی از مواردی بود که رفیعی در دیدار با ضرغامی مطرح کرد و درباره آن گفت: گردشگر ورودی فقط از اروپا نیست، اما در تمام این سال‌ها بیشترین تلاش و حضور ما در نمایشگاه‌های اروپا بوده، این درحالی است که بیش از ۵۰ درصد گردشگران ورودی به ایران از عراق هستند. در این دیدار سعی کردم زوایای واقعی سفر گردشگران عراقی به ایران و مشکلات و چالش‌هایی را که این بازار دارد مطرح کنم.

او همچنین اظهار کرد: جمهوری آذربایجان، افغانستان، پاکستان، عمان و ترکیه از دیگر کشورهایی هستند که پس از عراق، بیشترین ورودی به ایران از طریق آن‌ها انجام می‌شود، درحالی که ما در بازاریابی گردشگری کمترین توجه را به این کشورها داریم. در سال‌هایی که ترامپ، رییس‌جمهور آمریکا تحریم‌های شدیدی را علیه ایران اعمال کرد، میزان گردشگران ورودی ایران فقط از کشور عمان با کل گردشگران ورودی از اروپا برابری می‌کرد. تعداد ورودی‌ها از آذربایجان به مرز یک میلیون نفر رسید و سفر از ترکیه به ایران رو به افزایش بود.

عربستان، کویت و بحرین را زنده کنید

رفیعی چالش در تعاملات گردشگری با کشورهای عربی از جمله عربستان، کویت و بحرین پس از تعرض به سفارت عربستان در تهران را از دیگر مباحث مطرح‌شده در این دیدار ذکر کرد و افزود: از آقای ضرغامی درخواست کردم پیگیر حل مشکل این بازارها باشد و تعاملات با این کشورها را زنده کند. ما تا قبل از ماجرای سفارت عربستان، تعداد گردشگران قابل توجهی از این کشور داشتیم، اما پس از آن اتفاق و محدود شدن تعداد سفرها با توجه به ممنوعیت‌هایی که عربستان اعمال کرد، تعاملات‌مان نه تنها با عربستان بلکه با دیگر کشورهای عربی هم پیچیده شد. اگر چه تعداد گردشگران آن‌ها صفر نشد، اما هرگز به جایگاه قبل بازنگشتیم. گردشگرانی که از عربستان، کویت و بحرین به ایران سفر می‌کردند با توجه به سلیقه خاصی که در سفر داشتند، تعدادی از استان‌های کشور را پوشش می‌دادند.

خودروسازی‌ها هم وارد گردشگری شده‌اند

او مداخله دیگر وزارتخانه‌ها و دوایر دولتی در امور گردشگری را موضوع دیگر این دیدار عنوان کرد و گفت: این مداخله‌ها برای گردشگری آزاردهنده شده است، از وزرات بهداشت تا سازمان نظام پزشکی، همه وارد گردشگری شده‌اند. وزارتخانه‌های ورزش، علوم و آموزش و پرورش همه به نوعی درگیر گردشگری هستند. صنایع خودروسازی، بانک‌ها و دیگر سازمان‌های دولتی برای خود هتل، مراکز اقامتی و آژانس دارند. با این همه مداخله تکلیف فعالان و مشاغل گردشگری چه می‌شود!؟

رییس هیأت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران ادامه داد: اگرچه آقای ضرغامی با وزیر امور خارجه دیدار داشته و درباره دیپلماسی گردشگری صحبت کرده‌اند اما به ایشان یادآور شدم که اولویت‌ها و ماموریت‌های وزارت امور خارجه و سفارتخانه‌ها فرق دارد و از وزیر امور خارجه بخواهند که به گردشگری بیشتر کمک کند. وزارت خارجه در بیشتر امور گردشگری هماهنگ نیست، درحالی که فقط در یک مورد همکاری، می‌تواند ویزا را برای کشورهایی که با آن‌ها در تخاصم نیستیم، لغو کند تا روند گردشگری ورودی سریع‌تر شود.

رفیعی همچنین بیان کرد: پیشنهاد کردم وزیر حمایت کند تا اتاق‌هایی برای گردشگری برای هر کشور مشابه اتاق‌های بازرگانی ایجاد شود. این پیشنهاد را به آقای مونسان ـ وزیر پیشین ـ هم داده بودم اما اجرا نشد. وجود این اتاق‌ها که مشترک برای هر کشور ایجاد می‌شود، مثل اتاق گردشگری ایران ـ عمان، ایران ـ روسیه، ایران ـ چین و … نظارت در بازارهای گردشگری را تقویت می‌کند و از ضرر و زیان‌هایی که در برخی بازارها مثل ترکیه درحال اتفاق است، جلوگیری می‌کند.

او با بیان این‌که پیشنهاد برگزاری روز جهانی گردشگری توسط بخش خصوصی را نیز به ضرغامی داده است درباره آن اظهار کرد: گرامی‌داشت این روز پنجم مهرماه هر سال از سوی دولت برگزار می‌شود، از همه ارکان دولت دعوت می‌شود، اما ذی‌نفعان اصلی گردشگری در حاشیه هستند. نهایت دو سه نماینده از بخش خصوصی هم دعوت شوند. پیشنهاد کردم این روز را بخش خصوصی برگزار کند که از این ایده استقبال شد.

مذاکره با بانک‌ها برای تسهیلات سفر از دیگر موضوعات مطرح‌شده در این دیدار بود که رفیعی درباره آن گفت: بانک‌ها باید وارد میدان شوند تا صنعت گردشگری روی پای خود بایستد. لازم است تکلیف ارز گردشگران ورودی و نقل و انتقال‌های ارزی فعالان گردشگری در مذاکره با بانک مرکزی نیز حل شود.

واکسیناسیون به فوریت پیگیری شود

او پیگیری برای واکسیناسیون فعالان گردشگری را نیز از ضرغامی درخواست کرده که درباره آن توضیح داد: صنعت گردشگری واقعا مظلوم واقع شده، با آن‌که بیشترین آسیب را از شیوع ویروس کرونا دیده، اما کمتر مورد حمایت و توجه قرار گرفته است. در نامه‌ای هم که به آقای ضرغامی تحویل دادم درخواست کردم واکسیناسیون مشاغل گردشگری را در اولویت و به فوریت پیگیری کند که ایشان هم قول پیگیری داد این دغدغه را از گردشگری رفع کند.

رفیعی گفت: آقای ضرغامی دغدغه‌مند است و قرار شد این موضوعات را پیگیری کند و بخش خصوصی هم در ارتباط مستمر با او باشد تا مطالبات مطرح شود.

بازدیدها: 0

منبع خبر «» است و اخبار گردشگری پارسی در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 4852 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09199028006  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار گردشگری پارسی مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اخبار گردشگری پارسی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید