شنبه, ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-04-20
کد خبر: 5608 |
تاریخ انتشار : 18 سپتامبر 2021 - 14:55 | ارسال توسط :
55 بازدید
0
2
ارسال به دوستان
پ

وزارت آثار باستانی مصر از انتقال قایق خورشیدی خوفو با قدمت ۴۶۰۰ سال به موزه بزرگ این کشور خبر داد.

اخبار گردشگری پارسی :

وزارت آثار باستانی مصر اعلام کرد کرد قایق خورشیدی متعلق به فرعون خوفو با قدمتی بالغ‌ بر ۴۲۰۰ سال، روز شنبه به موزه بزرگ این کشور انتقال یافته است. قایق‌های خورشیدی، شناورهایی هستند که در مقبره‌های سلطنتی دفن می‌شدند تا فرد متوفی را با جهان مردگان منتقل کنند.

قایق خورشیدی خوفو، در محل مقبره این فرعون کشف شده است که در هرم «کیوپس» (Cheops)، بزرگ‌ترین هرم از اهرام ثلاثه جیزه قرار دارد. وزارت آثار باستانی مصر در بیانیه خود در این خصوص اعلام کرده است:

قایق عظیم‌الجثه خورشیدی متعلق به فرعون خوفو، در سال ۱۹۵۴ در گوشه جنوبی هرم بزرگ جیزه کشف شده بود و اکنون در سفری طولانی با وسایل نقلیه هوشمند، روانه موزه بزرگ مصر می‌شود.

قایق خورشیدب فرعون خوفو

 

قایق مذکور به‌سفارش خوفو، فرعونی از چهارمین سلسله پادشاهی مصر در دوران باستان ساخته شده است. بنا بر اعلام وزارت‌خانه آثار باستانی مصر، قایق خورشیدی با ۴۲ متر طول و ۲۰ تن وزن، بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین صنایع دستی ارگانیک ساخته شده ار چوب در تاریخ بشریت محسوب می‌شود.

بر اساس اعلام خبرگزاری MENA، انتقال قایق خورشیدی خوفو به‌وسیله دستگاه‌ها هوشمند کنترل از راه دور بلژیکی صورت گرفته است‌. این انتقال در اواخر روز جمعه آغاز شد و تا ۱۰ ساعت به‌طول انجامید.

این قایق غول‌پیکر بدون دخالت دست مسیر ۷٫۵ کیلومتری خود را تا موزه بزرگ پیموده است و احتمال می‌رود که پس از افتتاح موزه بزرگ، یکی از آثار خیره‌کننده و برجسته این موزه باشد؛ گرچه این قایق پیش‌تر نیز در کنار هرم بزرگ جیزه به نمایش درآمده بود. از فلات جیزه که اهرام ثلاثه در آن جای گرفته‌اند، به‌عنوان نقطه عطف باستان‌شناسی این کشور یاد می‌شود.

انتقال قایق خورشیدی به موزه بزرگ

 

مقامات کشور مصر امید بسیاری دارند تا به‌واسطه اکتشافات باستان‌شناسی جدید، صنعت گردشگری خود را بار دیگر احیا کنند. گردشگری مصر در دهه اخیر به‌دلیل فراز و نشیب‌های بسیاری همچون تحولات سیاسی سال ۲۰۱۱ و شیوع همه‌گیری ویروس کرونا، خسارات بسیاری را متحمل شده است.

گفتنی است که در ماه آوریل و طی مراسمی باشکوه، ۲۲ مومیایی از فراعنه مصر از موزه نمادین قاهره به موزه تمدن این شهر انتقال پیدا کرد. این مراسم با حضور و استقبال عبدالفتاح السیسی، رییس جمهوری کشور مصر برگزار شد.

بازدیدها: 0

منبع خبر «» است و اخبار گردشگری پارسی در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 5608 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09199028006  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار گردشگری پارسی مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اخبار گردشگری پارسی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید