سه شنبه, ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-04-23
کد خبر: 4876 |
تاریخ انتشار : 01 سپتامبر 2021 - 15:04 | ارسال توسط :
113 بازدید
0
2
ارسال به دوستان
پ

نخستین بازارچه دائمی صنایع دستی شهرستان گچساران در روستای سربیشه این شهرستان همزمان با هفته دولت امسال راه اندازی شد تا ضمن تحقق آرزوی دیرینه هنرمندان فعال این خطه گامی برای فروش محصولات تولیدی و افزایش درآمد آنان باشد.

اخبار گردشگری پارسی :

حدود ۹۵درصد از بانوان ساکن روستای سربیشه که در مسیر جاده گچساران به شیراز قرار دارد از سال‌های دور تاکنون در زمینه آموزش و تولید صنایع دستی، داری مانند گلیم، قالیچه و جاجیم بوده فعالیت می کنند اما نبودن محلی برای عرضه محصولات تولیدی باعث گمنامی هنرمندان خوش ذوق این روستا شده بود.

بازارچه صنایع دستی،تحقق آرزوی دیرینه هنرمندان روستای سربیشه گچساران

بانوان و دختران روستای سربیشه که حالا ناچار نیستند محصولات تولیدی خود را به دلالان بفروشند یا رنج سفر به شهرستان ها یا حتی استان های مجاور برای فروش محصول خود را تحمل کنند از راه اندازی این بازارچه خوشحال هستند.

آنان امید دارند تا با برداشته شدن موانع فروش محصولات صنایع دستی و ایجاد محلی برای عرضه به گردشگران افزون بر افزایش درآمد خود نامی در خور ظرفیت های روستای خود در عرصه ملی دست وپا کنند.

مزایای راه اندازی بازارچه از دیدگاه هنرمندان

یکی از بانوان فعال حوزه صنایع دستی سربیشه با بیان اینکه این روستا در نزدیکی جاده گچساران به شیراز قرار دارد معتقد است که راه اندازی بازارچه صنایع دستی در این منطقه افزون بر رونق صنایع دستی منجر به شکوفایی صنعت گردشگری نیز خواهد شد.

وی که خود را طاهره معرفی کرد ضمن قدردانی از مسئولان برای تحقق آرزوی بزرگ هنرمندان روستای سربیشه نقش ایجاد بازارچه صنایع دستی در رونق تولید این حوزه را تحول ساز می داند و اضافه می کند: اجبار به فروش محصولاتی که با رنج و زحمت تولید می شد به دلالان یا تحمل رنج سفر برای عرضه تولیدات باعث دلسردی فعالیت هنرمندان شده بود.

یک دخترجوان که رنج مادرش برای تولید محصولات صنایع دستی و فروش آن به قیمت ناچیز به دلالان را مشاهده کرده راه اندازی بازارچه صنایع دستی در روستای سربیشه را بهترین خبر برای بانوان هنرمند این خطه توصیف کرد.

وی که خود را فاطمه معرفی کرد تاکید می کند: قصد دارد به همراه چند بانوی هنرمند دیگر در صورت رونق صنایع دستی و گردشگری در روستای سربیشه پس از راه اندازی این بازارچه یک کارگاه تولید لباس های محلی ایجاد کند.

یک بانوی ساکنان روستای بیدزرد می گوید: راه اندازی بازارچه صنایع دستی در سربیشه می تواند زمینه دسترسی آسان به بازار فروش محصولات تولیدی روستاهای مجاور را هم فراهم کند.

او با قدردانی از مسئولان برای ایجاد بازارچه روستای سربیشه ابراز امیدواری کرد: تولیدات  مرغوب سرپنجه هنرمندان گچسارانی در آینده حرف های بیشتری برای گفتن داشته باشد.

بازارچه صنایع دستی

بخشدار مرکزی گچساران گفت: بازارچه صنایع دستی روستای سربیشه در سه غرفه و در زمینی به مساحت ۲۳۰ متر مربع همزمان با هفته دولت بهره برداری شده است.

فرج الله استلاحی اضافه کرد: این طرح برای آموزش و عرضه محصولات صنایع دستی با سرمایه گذاری ۶ میلیارد ریالی اجرا شده است.

ظرفیت های صنایع دستی در سربیشه

رئیس اداره میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان گچساران  گفت: ایجاد بازارچه صنایع دستی از مهمترین دغدغه های بانوان فعال صنایع دستی این شهرستان به ویژه در روستای سربیشه بوده است.

الماس قبادی اضافه کرد: ۵۰۰ هنرمند صنایع دستی در روستای سربیشه فعالیت دارند که از این تعداد ۳۰۰ نفر دارای کارت شناسایی هستند.

وی اظهار داشت: روستای سربیشه جزو روستاهای هدف صنایع دستی محسوب می شود و مراحل مقدماتی ثبت ملی این روستا انجام شده است.

وی بیان کرد: در صورت تحقق این امر مهم ردیف های بودجه ملی برای رونق صنایع دستی در روستای سربیشه اختصاص خواهد یافت که با آن ضمن برپایی کارگاه های آموزشی تخصصی زمینه حمایت از هنرمندان نیز فراهم خواهد شد.

قبادی با اشاره به اینکه ایجاد اقامتگاه های بومگردی از شرایط ثبت ملی روستاهای صنایع دستی محسوب می شود که هنوز سرمایه گذاری برای تحقق آن در روستای سربیشه اعلام آمادگی نکرده از افراد متقاضی خواست برای راه اندازی اقامتگاه بومگردی در این روستا پیش قدم شوند.

وی عنوان کرد: میراث فرهنگی گچساران با پرداخت تسهیلات بانکی ارزان قیمت از سرمایه گذارانی که قصد ایجاد اقامتگاه های بومگردی در این روستا را داشته باشند حمایت می کند.

دیگر حمایت های پیش بینی شده برای رونق صنایع دستی

قبادی برپایی دوره های آموزشی و پرداخت تسهیلات بانکی کم بهره را از دیگر برنامه های حمایتی کمک به تولید صنایع دستی در گچساران برشمرد به طوری که ۵۰ هنرمند واجد شرایط امسال برای پرداخت تسهیلات بانکی شناسایی و برای اخذ تسهیلات به بنیاد برکت معرفی شده اند.

روستای سربیشه با یک هزار و ۴۰۰ نفر جمعیت در ۱۸ کیلومتری دوگنبدان مرکز شهرستان گچساران قرار دارد.

بازدیدها: 0

منبع خبر «» است و اخبار گردشگری پارسی در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 4876 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09199028006  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار گردشگری پارسی مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اخبار گردشگری پارسی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید