پنجشنبه, ۹ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-03-28
کد خبر: 6534 |
تاریخ انتشار : 19 اکتبر 2021 - 12:44 | ارسال توسط :
58 بازدید
0
3
ارسال به دوستان
پ

کارشناس ارزیاب یونسکو به دنبال تدوین پرونده زنجیره‌ای ثبت جهانی کاروانسراهای ایران و به منظور بررسی ویژگی‌های کالبدی و مستندات پرونده کاروانسرای مشیرالملک برازجان از این مجموعه تاریخی بازدید کرد.

اخبار گردشگری پارسی :

مشاور وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی  و مسئول ثبت میراث جهانی ایران در یونسکو صبح امروز در حاشیه بازدید از کاروانسرای مشیرالملک شهر برازجان برای ثبت جهانی این بنای تاریخی در گفت‌وگو ، اظهار کرد: امید می‌رود با ادامه روند مرمت و احیای کاروانسرای مشیرالملک یک سنبل فرهنگی، تاریخی و ملی برای ایران و استان بوشهر داشته باشیم.

محمدحسن طالبیان تصریح کرد: دو سال پیش پرونده ۵۶ کاروانسرا در مسیر ۲۴ استان کشور را با ارائه روایت‌ها برای سازمان ملی یونسکو ارسال کردیم.

وی افزود: کاوانسراهای معرفی شده در کنار راه‌های مهم تجاری و فرهنگی کشور از شاهراه خراسان تا جاده ابریشم قرار گرفته‌اند.

مشاور وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بیان کرد: کاروانسرای مشیرالملک یکی از مهمترین کاروانسراها در مسیر بوشهر-برازجان- فارس بوده است و موجب تجارت سراسری می‌شده است.

طالبیان عنوان کرد: کاروانسرای مشیرالملک یک قلعه-کاروانسرای حکومتیِ عظیم و باشکوه است و امیدواریم با مرمت این بنا روح تاریخ در این بنا حفظ شود و گردشگران از سراسر دنیا برای بازدید این میراث گرانبها بیایند.

وی ادامه داد: تا کنون ۴۲ کاروانسرا از سوی ارزیابان یونسکو در استان‌های مختلف کشور بازدید شده، مشکلاتی در برخی کاروانسراها مشاهده شده است به کارشناسان گفته شده تا بررسی و برطرف کردن مشکلات، بار دیگر عکسبرداری انجام شود و گزارش‌ها را برای یونسکو ارسال کنند.

مشاور وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی  و مسئول ثبت میراث جهانی ایران در یونسکو با اشاره به اینکه کاروانسرای مشیرالملک برازجان یکی از کاروانسراهای درجه یک کشور است، خاطرنشان کرد: نتیجه این بررسی‌ها در نشست میراث جهانی در تیرماه ۱۴۰۱ اعلام خواهد شد.

کاروانسرای مشیر برازجان با قدمتی ۱۵۰ساله با کاربری‌های مختلف مربوط به دوره‌های قاجار و پهلوی اول و دوم است که در سال ۱۳۶۲ با شماره ۱۶۳۸ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

کاروانسرای مشیرالملک برازجان تمام سنگی و از لحاظ معماری چهار ایوانه است که مشیرالملک شیرازی اقدام به ساخت آن کرد و پل ارتباطی بین بوشهر و فارس بوده است همچنین این این کاروانسرا از لحاظ معماری و به دلیل استفاده از سنگ‌های پاک تراش، قلوه‌ای و ملات گچ دارای معماری فاخری است و به همین دلیل واجد شرایط ثبت در میراث جهانی است.

بعد از احداث این کاروانسرا پلی به روی رودخانه دالکی به عنوان “پل مشیر” و کانال ارتباطی بین شهر دالکی و برازجان و منطقه خشت و فارس احداث شد.

کاروانسرای مشیرالملک برازجان به مساحت ۶ هزار و ۳۰۰ مترمربع احداث شده و فضاهای شترخانه، اتراق گاهی برای سکونت و میهمانان ویژه در طبقات فوقانی بنای کاروانسرا دیده شده است.

شهر برازجان با بیش از ۱۰۰ هزار نفر جمعیت مرکز شهرستان دشتستان است و در فاصله ۶۵ کیلومتری شرق بوشهر در مسیر بزرگراه بوشهر – شیراز واقع است.

انتهای پیام

بازدیدها: 0

منبع خبر «» است و اخبار گردشگری پارسی در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 6534 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09199028006  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار گردشگری پارسی مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اخبار گردشگری پارسی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید