جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-03-29
کد خبر: 3700 |
تاریخ انتشار : 19 جولای 2021 - 15:30 | ارسال توسط :
186 بازدید
0
1
ارسال به دوستان
پ

در حالی حدود دو سال از شفاف نشدن اعتبار اختصاص یافته به یزد جهانی از سوی اتحادیه اروپا گذشته که امروز رئیس پایگاه میراث جهانی شهر تاریخی یزد در یک نشست خبری در خصوص آن توضیحاتی ارائه داد.

۱۸ تیرماه ۱۳۹۶ پس از بالغ بر ۹ سال دوندگی و تلاش مسئولان استان و میراث فرهنگی، بلاخره بافت تاریخی و پویای شهر یزد به عنوان نخستین شهر تاریخی ایران و بیست و دومین اثر تاریخی کشور در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت جهانی رسید.

به‌ مناسبت دومین سال ثبت جهانی یزد، در جریان یک نشست خبری که در تهران و بدون حضور خبرنگاران یزدی برگزار شده بود، «سیدهادی احمدی روئینی» مدیر کل دفتر حفظ و احیاء بناها، محوطه‌ها و بافت‌های تاریخی سازمان میراث فرهنگی کشور از اختصاص اعتباری بالغ بر ۱.۵ میلیون یورو در این رابطه به یزد از سوی اتحادیه اروپا خبر داده بود؛ اعتباری که در مورد آن شفاف سازی نشد.

هر چند که «سیدهادی احمدی روئینی» در این باره به ایسنا گفته بود که این اعتبار براساس مفاد تفاهم‌نامه منعقد شده بین مؤسسه مطالعات معماری خشتی کراتر فرانسه و دانشگاه یزد برای همکاری‌های مشترک در زمینه بافت جهانی یزد اختصاص یافته است، اعتباری که رئیس پایگاه میراث جهانی شهر تاریخی یزد امروز از آن با مبلغ ۴ میلیون یورو یاد کرد.

این مسئله که تا امروز در مورد آن شفاف‌سازی درستی نشده بود، امروز پس از گذشت حدود دو سال توسط «محسن عباسی هرفته» رئیس پایگاه میراث جهانی شهر تاریخی یزد در نشست آنلاین با خبرنگاران استان شفاف‌سازی شد.

وی در مورد این مسئله که از سوی خبرنگار ایسنا مطرح شد، اظهار کرد: قرار بود که اتحادیه اروپا این اعتبار را صرف یزد و رصد این شهر کند اما این اعتبار بعد از تحریم، امکان انتقال به داخل کشور را نداشت لذا میزان آن به سقفی که بدون اسناد مثبت مالی قادر به انتقال بود، تقلیل پیدا کرد به طوری که از چهار میلیون یورو به ۴۰۰ هزار یورو کاهش یافت.

وی افزود: با این وجود، میزان کاهش یافته نیز در شرایط کرونا به یزد داده نشد، هر چند که قرار بود این هزینه نیز صرفاً توسط کارشناسان اروپایی و به مصرف سفرها و هزینه‌هایشان برسد.

وی با بیان این که قرار بود بخشی از این اعتبار مصروف سفرها، برگزاری دوره‌های آموزشی و طرح‌های مشترک یزد و اروپا شود، گفت: با مراوده‌ای که با دانشگاه یزد انجام گرفت، قرار شد تا برای انجام مشترک این طرح و تشویق افراد به انجام پژوهش‌های مشترک، در قبال گزارش‌های علمی امتیاز پژوهشی داده شود.

این مسئول با بیان این که در خصوص وضعیت اجتماعی بافت تاریخی نیز باید اعتبار می‌گذاشتیم، گفت: قرار شد تا چند نفر از اعضای هیات علمی این طرح را انجام دهند و امتیاز پژوهشی دریافت کنند اما یونسکو هم که از تیمی برخوردار است، هزینه خود را از قبال اعتبار اتحادیه اروپا دریافت خواهد کرد.

وی با اشاره به این که تاکنون هیچ اعتباری جذب نشده است، تاکید کرد: قرار بر جذب این اعتبار پس از ثبت جهانی هنوز اتفاق نیفتاده است، البته یک گروه فرانسوی نیز قرار است که به یزد بیایند که هزینه آن نیز مستقیما از اعتبار مد نظر کسر خواهد شد اما همکاران ما صرفاً از دانشگاه امتیاز خواهند گرفت.

عباسی هرفته با اشاره به موعد پایان دوره مدیریتی خود، خاطرنشان کرد: خوش‌بین هستم که گروه‌های جدید وضعیت حفاظت را به جد دنبال می‌کنند و این مقوله پیچیده را پیگیری خواهند کرد.

وی با اشاره به این که حفاظت بافت تاریخی مسئله‌ای کلی، پیچیده و گسترده است، گفت: صرفاً مسئله به معنای حفاظت نیست بلکه در مصداقی کوچک، با مافیای زمین و ساخت و ساز باید بجنگید و افرادی که به ثروت‌های کلان دسترسی دارند و تخریب میکنند نیز در میان هستند.

رئیس پایگاه میراث جهانی شهر تاریخی یزد با بیان این که رسانه‌ها عاشقانه یزد را دوست دارند، گفت: برای حفاظت باید خوب و بد را منعکس کرد، البته باید از کلیشه‌ها عبور کرده و گزارش‌های تحلیلی و رصد شهرهای میراث جهانی را داشته باشیم.

وی کلیدواژه حفاظت را آگاهی‌بخشی دانست و گفت: برای همه یزدی‌ها و ایرانی‌ها و همه افرادی که موضوع میراث فرهنگی را دنبال میکنند باید به مسئله محیط زیست نیز بپردازند چرا که میراث فرهنگی مسئله محیط زیست هم هست و خبرهای مثبت و منفی آن را باید منتشر کنند.

رئیس کمیسیون عمران شورای شهر یزد در پایان تصریح کرد: ما در چهار سال گذشته حرکت‌های خوبی را آغاز کردیم اما تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی مانده است.

بازدیدها: 0

منبع خبر «» است و اخبار گردشگری پارسی در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 3700 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09199028006  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار گردشگری پارسی مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اخبار گردشگری پارسی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید