پنجشنبه, ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-04-18
کد خبر: 4553 |
تاریخ انتشار : 29 آگوست 2021 - 11:01 | ارسال توسط :
72 بازدید
0
می پسندم
ارسال به دوستان
پ

مطالعات ارزیابیِ ایمنی شیوه‌های ممکن در ترمیم و کنترل خوردگی تَرک‌های تنشیِ مجسمه نادرشاه تکمیل شد.

اخبار گردشگری پارسی :

به نقل از روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگی، پرستو نعیمی طرئی، راهبر تخصصی پروژه مطالعه و حفاظت مجسمه نادرشاه واقع در مجموعه باغ نادری مشهد گفت: این پروژه بزرگِ میان‌رشته‌ای با پیشنهاد اداره کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان خراسان‌رضوی و حمایت اداره کل موزه‌ها، توسط پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری در سال ۱۳۹۴ کلید خورد. در فاز نخست پروژه با جمع‌آوری سوابق موجود، مراحل مستندنگاری از اثر با تجهیزات به‌روز و شیوه‌های ممکن انجام شد. در فاز دوم به سال ۱۳۹۵ تمام مطالعات علمی و تخصصی لازم با هدف تشخیص آسیب‌ها و ارزیابی وضعیت اثر برای برنامه‌ریزی‌های مورد نیاز حفاظتی، توسط متخصصان مرتبط درون‌سازمانی در پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی ـ فرهنگی صورت گرفت.

این پژوهشگر اضافه کرد: در این راستا از همکاری متخصصان مراکز برون‌سازمانی مختلف پژوهشی، آموزشی و صنعتی، شرکت‌های دانش‌بنیان و فارغ‌التحصیلان رشته حفاظت و مرمت آثار تاریخی در بخش خصوصی استفاده شده‌ است.

نعیمی طرئی گفت: پروژه مطالعه و حفاظت مجسمه نادرشاه واقع در مجموعه باغ نادری مشهد در سال پژوهشی ۹۹-۹۸ در فاز جدیدی با هدف برنامه‌ریزی کنترل‌ خوردگی و تقویت شرایط سازه به لحاظ ترک‌های تنشی با استناد به مطالعات پیشین برنامه‌ریزی شده است.

او افزود: در این راستا در فاز سوم پروژه، ضمن تکمیل اطلاعات تخصصی از پایین سطح، مدل‌سازی استاتیکی و دینامیکی مجسمه و انجام محاسبات مهندسی بیشترین تنش وارده و تخمین عمر مجسمه از ناحیه ترک‌های مذکور، تمام مطالعات تخصصی مورد نیاز برای ارزیابی ایمنی شیوه‌های ممکن در ترمیم و کنترل خوردگی ترک‌های تحت تنش با تهیه و شبیه‌سازی آلیاژِ مجسمه و انجام عملیات پیش‌بینی شده است. جوش‌ذوبی، لحیم سخت، لحیم نرم و چسب‌کاری با همکاری دانشگاه صنعتی شریف و تحت نظارت پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی ـ فرهنگی انجام شده است.

راهبر تخصصی پروژه مطالعه و حفاظت مجسمه نادرشاه اظهار کرد: تمام مطالعات تخصصی انجام‌شده در این پروژه بزرگ توسط متخصصان حوزه‌های مختلف حفاظت آثار تاریخی، تصویربرداری تخصصی اسکن لیزر، مجسمه‌سازی، مهندسی مواد و متالورژی، شیمی، مهندسی مکانیک و با مشاوره استادان برجسته و بنام دانشگاه صنعتی شریف در حوزه‌های خوردگی و جوش فلزات انجام و مطالعات تکمیل شده است.

بازدیدها: 0

منبع خبر «» است و اخبار گردشگری پارسی در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 4553 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09199028006  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار گردشگری پارسی مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اخبار گردشگری پارسی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید