سه شنبه, ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-04-23
کد خبر: 4254 |
تاریخ انتشار : 14 آگوست 2021 - 15:26 | ارسال توسط :
241 بازدید
0
می پسندم
ارسال به دوستان
پ

“مختار احمدی” خراط ۳۰ ساله سنندجی کوچکترین شطرنج چوبی جهان را ساخت که در اندازه، وزن و جنس متمایز و مشابه آن تاکنون در دنیا ساخته نشده است.

سازنده کوچکترین شطرنج چوبی دنیا روز شنبه در گفت و گو  اظهار داشت: مقیاس صفحه این شطرنج ۱۲ در ۱۲ میلی‌متر و قطر آن کمتر از یک میلی‌متر است و بلندترین مهره آن یعنی شاه ۶ میلی متر و کوچکترین مهره‌اش نیز ۲ میلی‌متر ارتفاع دارد.

مختار احمدی افزود: وزن این شطرنج ۶۹۰ سوت بوده و از چوب کیکم و گردو بومی منطقه کردستان ساخته شده است.

وی اضافه کرد: ساخت این شطرنج تمام چوبی، حدود ۶ ماه زمان برد که به لحاظ وزنی، اندازه و جنس، تاکنون مشابه این شطرنج در دنیا ساخته نشده است.

این خراط جوان سنندجی که درصدد ثبت این اثر خود در کتاب گینس و نگهداری از آن در موزه صنایع دستی کردستان است، گفت: در دنیا چند مورد دیگر شطرنج کوچک ساخته شده است اما جنس آنها از چوب نبوده و از این حیث این شطرنج منحصربفرد است.

جوان سنندجی کوچکترین شطرنج چوبی جهان را ساخت

معاون صنایع دستی، اداره کل میراث فرهنگی کردستان نیز در گفت‌وگو با ساخت کوچکترین شطرنج دنیا توسط خراط جوان سنندجی را کاری بسیار قابل توجه و ستودنی برشمرد.

فرهاد حامدی گفت: این خراط درخواست داشته که اثرش خریداری و در موزه صنایع دستی کردستان نگهداری شود که درخواست وی به کمیته فنی میراث فرهنگی جهت بررسی و انجام مراحل اداری ارجاع داده شده است.

“مختار احمدی” از سال ۱۳۸۶ کار خراطی شروع کرده و در کنار ساخت مهره شطرنج، محصولات چوبی کاربردی و تزئینی دیگری از جمله آجیل خوری، قندان، خودکار، لیوان و غیره را نیز از چوب درست می‌کند.

خراطی شیوه‌ای از تولید محصولات چوبی است که طی آن، توسط ابزار و وسایل مختلف و عمدتاً به وسیله دستگاه خراطی، اشیای کاربردی و تزیینی ساخته می‌شود. خراطی چوب یکی از صنایع دستی سنتی ایران است که از زمان‌های قدیم در این مرز و بوم رواج داشته و به‌ طور معمول در مناطقی از کشور که چوب در آنجا بیشتر یافت می‌شود، رایج است.

بیش از ۴۵ هزار هنرمند کردستانی در ۴۲ رشته مختلف صنایع دستی فعالیت می‌کنند که از مجموع رشته‌های فعال در استان،۲۱ رشته بومی است. رشته‌های اصیل صنایع دستی کردستان که در حال حاضر فعال بوده و دارای برند ملی و یا بین المللی هستند شامل نازک کاری و هنرهای چوبی(خراطی)، گلیم سنه و بیجار، سازسازی سنتی، زیورآلات سنتی، کلاش بافی، نساجی سنتی، شال بافی (مرخز بافی)، ارغوان بافی و گلیم بافی است.

مهمترین مراکز تولید صنایع دستی در کردستان به ترتیب شهرهای سنندج، مریوان، سروآباد، سقز و بانه و سپس بیجار، قروه، دیواندره و دهگلان است که متنوع‌ترین و بیشترین رشته‌ها در شهر سنندج وجود دارد.

بازدیدها: 0

منبع خبر «» است و اخبار گردشگری پارسی در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 4254 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09199028006  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار گردشگری پارسی مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اخبار گردشگری پارسی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید