پنجشنبه, ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-04-25
کد خبر: 2720 |
تاریخ انتشار : 09 ژوئن 2021 - 14:25 | ارسال توسط :
302 بازدید
0
می پسندم
ارسال به دوستان
پ

مدیر کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: حسینیه(تکیه) مددیان شهر مشهد به شماره ۳۳۳۳۰ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد.

ابوالفضل مکرمی‌فر روز سه‌شنبه با اعلام این خبر افزود: مسیر قدیمی دسترسی به این بنای تاریخی از خیابان ۱۷شهریور، کوچه تنباکوچی، کوچه مددیان بوده است ولی اکنون این بنا در حاشیه خیابان تازه احداث بلوار شهید کارگر قرار دارد.

وی ادامه داد: با توجه به عناصر موجود در پلان و نما و مصالح استفاده شده و گفته افراد مطلع که از متولیان این حسینیه و از نوادگان بانی این حسینیه یعنی حاج اکبر مددیان هستند تاریخ این بنا به حدود ۱۲۰۵ هجری شمسی بر می گردد.

مسوول دفتر ثبت آثار تاریخی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی هم درباره مشخصات این اثر تاریخی گفت: این اثر که به احتمال زیاد قدیمی ترین تکیه باقی مانده در مشهد مقدس است همانند اغلب تکیه های دوره قاجار در مشهد، شامل یک حیاط چهار گوش با سقف باز و رواق های با پایه های چوبی دور تا دور حیاط تشکیل شده است و فضای سرپوشیده شبستان مانند نیز در سمت قبله این حیاط قرار دارد.

محمود طغرایی افزود: بررسی سفر نامه ها و همچنین نقشه ای از مشهد که در اواخر دوره قاجار تهیه شده به وجود ده‌ها تکیه قدیمی در این شهر اشاره دارد اما متاسفانه تعداد این تکیه‌های باقی مانده تاریخی کمتر از پنج تکیه با قدمت بیش از ۱۰۰ سال است.

وی ادامه داد: خوشبختانه این تکیه که از زمان ساخت آن بیش از ۲۰۰ سال می گذرد و به واسطه مدیریت منسجم و نسل اندر نسل خاندان مددیان، مراسم به صورت منظم و با همان شیوه های قدیمی خود زنده مانده و همچنان برگزار می شود.

مسوول دفتر ثبت آثار تاریخی اداره کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان رضوی گفت: نقشه این تکیه یک مورد اصیل باقی مانده است به طوری که دور تا دور حیاط با ستون های چوبی و قدیمی ساخته شده است که ایستایی سقف و دیوارها را تامین می کند و در هر سمت از ۲ ضلع شرقی و غربی ۶ ستون به صورت نمایان وجود دارد و در هر سمت از ۲ ضلع شمالی و جنوبی ۴ ستون چوبی قرار دارد که پایه این ستون ها از چوب‌های یک تکه تراشیده و ساخته شده است.

طغرایی افزود: سقف راهروهای جانبی نیز از جنس تیرهای چوبی است که بار آنها بر روی سقف‌های چوبی است و سقف چوبی به‌طرز جالبی کار شده است.

وی درباره ویژگی های خاص ادامه داد: پلان ساده و همخوان با کاربری، حفظ ساختمان با مصالح اولیه، ستون‌ها و سقف چوبی به‌عنوان عناصری جذاب و نمای معماری سنتی از ویژگی‌های خاص این اثر به شمار می‌آیند.

استان خراسان رضوی هم اکنون دارای بیش از هزار و ۷۵۰ اثر تاریخی و فرهنگی ثبت شده در فهرست آثار ملی است.

بازدیدها: 0

منبع خبر «» است و اخبار گردشگری پارسی در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 2720 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09199028006  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار گردشگری پارسی مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اخبار گردشگری پارسی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید