سه شنبه, ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-04-16
کد خبر: 3843 |
تاریخ انتشار : 01 آگوست 2021 - 21:08 | ارسال توسط :
64 بازدید
0
1
ارسال به دوستان
پ

معاون ساخت و توسعه شرکت ساخت و توسعه حمل و نقل زیربناهای کشور گفت: با توجه به مثلث گردشگری بین سه استان یزد، اصفهان و فارس عملا مسیر راه آهن یزد به اقلید موجب تکمیل ضلع سوم این مثلث گردشگری ریلی خواهد شد.

خطیبی پنج‌شنبه ۷ مرداد در آیین بهره‌برداری از پروژه راه‌آهن یزد-اقلید که با حضور رئیس جمهور به صورت ویدیو کنفرانس برگزار شد، بیان کرد: توسعه زیر بناهای حمل و نقل به ویژه در بخش ریلی یکی از شاخصه‌های مهم و تاثیر گذار در توسعه و آبادانی کشور است.

او افزود: شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل نقل کشور در راستای همین رهنمود و تحت مدیریت و راهبری وزارت راه و شهرسازی، توسعه شبکه ریلی کشور را با سه رویکرد اتصال کریدورهای ترانزیتی ریلی به بنادر و مبادی کشور، اتصال مراکز استان‌ها و مراکز بار و جمعیتی کشور به شبکه ریلی و بهبود تسهیل بار و جایجایی مسافر و بار در شبکه ریلی کشور برنامه ریزی و اجرایی کرده است.

معاون ساخت و توسعه شرکت ساخت و توسعه حمل و نقل زیربناهای کشور ادامه داد: پروژه راه آهن اقلید-یزد با ٢٧٠ کیلومتر در راستای تامین رویکرد سوم برنامه ریزی و اجرایی شده و با احداث آن مسیر میان بر به جنوب غربی و شمال و جنوب شرق کشور را با کاهش ٣١٠ کیلومتری مسیر، به وجود می‌آورد.

به گفته خطیبی، راه‌آهن یزد به اقلید در محور بافت به یزد منشعب می‌شود و پس از عبور از شهرهای مهریز، ابرکو و سورمق به ایستگاه اقلید در راه آهن اصفهان به شیراز متصل می‌شود.

او ادامه داد: این طرح ریلی در اواخر سال ٩٠ به قرارگاه خاتم الانبیاء واگذار شد و در دو سال گذشته با توجه به اینکه در ردیف پروژه‌های جهش تولید قرار گرفت، از سرعت بسیار خوبی در عملیات اجرایی برخوردار شد.

معاون ساخت و توسعه شرکت ساخت و توسعه حمل و نقل زیربناهای کشور خاطرنشان کرد: این پروژه شامل ١٢ هکتار است که در بخش اولیه با افتتاح فاز اول، اول ٥ ایستگاه به بهره برداری می‌رسد.

خطیبی اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شود که در سال اول بهره داری از این طرح، حدود یک میلیون مسافر و در سال‌های حدود ٣ میلیون نفر مسافر جابجا شوند.

او همچنین اعلام کرد که اعتبار هزینه شده در این طرح به ارزش روز حدود ٦ هزار میلیارد تومان تخمین زده می‌شود.

استاندارفارس نیز در حاشیه این مراسم به خبرنگاران گفت: راه آهن اقلید به یزد با هزینه بیش از۴۰۰۰ میلیارد تومانی احداث شده و یکی از پروژه های اساسی است که استان فارس را به راه آهن شمال شرق کشور متصل می‌کند.

عنایت‌الله رحیمی با بیان این که این راه آهن دارای ۲۷۰ کیلومتر طول مسیر اصلی، ۴۲ کیلومتر خطوط فرعی ایستگاهی و ۱۳ ایستگاه است، اظهار کرد: این پروژه در فاز اول انتقال مسافر از جنوب غرب کشور به شمال شرق کشور به تعداد یک میلیون نفر و حمل بار صنعتی، معدنی و کشاورزی به میزان چهار میلیون تن را بر عهده دارد.

او ادامه داد: راه آهن اقلید به یزد در فاز دوم، حمل مسافر به تعداد پنج میلیون نفر و حمل بار به میزان چهار میلیون تن را برعهده خواهد گرفت.

استاندار فارس با اشاره به این که راه آهن اقلید به یزد موجب کوتاهی ۱۲۰ کیلومتر فاصله مکانی و چهار ساعت فاصله زمانی میان استان‌های فارس، بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد به استان‌های یزد، کرمان و خراسان و در واقع کاهش فاصله راه آهن شمال شرق به جنوب کشور خواهد شد، گفت: با بهره برداری از این پروژه فاصله راه آهن شمال شرق به جنوب کشور کاهش یابد که در پی آن شاهد کاهش هزینه حمل و نقل در زمینه بار و مسافر در آینده خواهیم بود.

رحیمی ادامه داد: فاز دوم راه آهن اقلید به یزد، تکمیل مسیرها و ایستگاه‌های فرعی و اتصال به استان کهگیلویه و بویراحمد خواهد بود.

مجری طرح راه آهن یزد – اقلید نیز گفت: مسیر راه آهن یزد – اقلید، ۴۹ کیلومتر خطوط ایستگاهی دارای یازده کیلومتر ایستگاه‌های بین راهی شامل دو ایستگاه مسافری مهریز وایستگاه تشکیلاتی ابرکوه است. هفت ایستگاه درجه سه نیز در طول مسیر به بهره‌برداری می‌رسند.

منجمی افزود: علاوه بر جابجایی مسافر، درآینده این شبکه مراکز باربری معدن اسمالون وسنگ آهن کنستانتره خاتم درکیلومتر ۱۲۰ را به صورت صادراتی به بندر عباس و به صورت داخلی به شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان و دیگر صنایع فولاد متصل می‌کند.

او با بیان اینکه با افتتاح این طرح سالانه نزدیک به چهار میلیون مسافر وهفت میلیون تن بار جابجا می‌شود گفت:ایستگاه‌های ابرکوه و مهریز به عنوان ایستگاه‌های درجه یک و مسافری در استان یزد و ایستگاه اقلید تنها ایستگاه این طرح در استان فارس است.

به گفته منجمی، در مرحله نخست، میانگین فاصله ایستگاه‌ها ۴۰ کیلومتر است که در مرحله نهایی این عدد با تکمیل ایستگاه‌های جدید به ۲۰ کیلومتر کاهش پیدا می‌کند.

او ادامه داد: این طرح به دلیل مجاورت با معادن بسیاری که در طول مسیر آن قرار دارد دارای توجیه اقتصادی بالایی است و در سال اول بهره برداری، قابلیت بیش از سه میلیون تن حمل بار را دارد.

منجمی با اشاره به اینکه ایستگاه اقلید حلقه اتصال کریدور ریلی شمال به جنوب و شرق به جنوب غرب کشور است، افزود: بهره برداری از این طرح سه قطب گردشگری شیراز، یزد و اصفهان را به صورت مستقیم ارتباط می‌دهد.

با افتتاح ۲۷۰ کیلومتر مسیر ریلی بین شهرهای یزد و اقلید، مسیر ریلی استان فارس به استان‌های شرق کشور ۳۲۰ کیلومتر کاهش می‌یابد.

همزمان با افتتاح این خط ریلی، ۲ ایستگاه توسعه‌ای مبدا به نام رخش و مقصد به نام اقلید به همراه ایستگاه مسافری درجه ۲ مهریز، ایستگاه باری درجه ۲ شهرک صنعتی ابرکوه، ایستگاه تشکیلاتی ابرکوه و هفت ایستگاه درجه سه در طول مسیر به بهره‌برداری رسیدند.

با بهره برداری از این طرح بزرگ ریلی، ضمن تکمیل کریدور زیارتی، گردشگری و باری شمال شرق – جنوب غرب کشور، فاصله زمانی ریلی استان‌های فارس، بوشهر و کهگیلویه و بویر احمد با استان‌های یزد، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، کرمان، هرمزگان و سیستان، به مدت چهار ساعت کاهش می‌یابد.

این مسیر ریلی ظرفیت حمل بیش از چهار میلیون تن بار در سال نخست بهره برداری را دارا است و در افق نهایی طرح، عبور بیش از هفت میلیون تن بار صنعتی و معدنی داخلی و ترانزیت از مسیر این طرح ممتاز راه‌آهن کشور، محقق خواهد شد.

بازدیدها: 0

منبع خبر «» است و اخبار گردشگری پارسی در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 3843 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09199028006  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار گردشگری پارسی مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اخبار گردشگری پارسی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید