سه شنبه, ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-04-23
کد خبر: 2522 |
تاریخ انتشار : 07 ژوئن 2021 - 16:27 | ارسال توسط :
82 بازدید
0
1
ارسال به دوستان
پ

اخبار گردشگری پارسی : ویزای درمان چیست و این روزها چطور می‌توان آن را گرفت؟ چرا فهرست بیمارستان‌های IPD وزارت خارجه و وزارت بهداشت یکی نیست؟ سفر کردن و از کشوری به کشور دیگر، امروزه رفتن امری معمول و پذیرفته شده و حتی ضروری است. گسترش امکانات و زیرساخت‌های حمل و نقل سفر کردن را […]

اخبار گردشگری پارسی :

ویزای درمان چیست و این روزها چطور می‌توان آن را گرفت؟ چرا فهرست بیمارستان‌های IPD وزارت خارجه و وزارت بهداشت یکی نیست؟

سفر کردن و از کشوری به کشور دیگر، امروزه رفتن امری معمول و پذیرفته شده و حتی ضروری است. گسترش امکانات و زیرساخت‌های حمل و نقل سفر کردن را نسبت به گذشته راحت‌تر کرده و افراد با اهداف و انگیزه‌های مختلف به دیگر کشورها سفر می‌کنند. با این حال کشورها برای کنترل بهتر و مدیریت ورود و خروج مسافران و گردشگران و رشد بیشتر صنعت گردشگری خود، ضوابط و مقرراتی وضع کرده‌اند که به قوانین روادید سفر معروف است و در مناطق مختلف متفاوت است. در ایران نیز وزارت امور خارجه ۱۲ نوع ویزای غیرمهاجرتی شامل ویزای درمانی (T)، ورود (A)، جهانگردی (B)، زیارتی (C)، سیاسی (D)، خدمت (S)، تحصیلی (E)، با حق کار (F)، عبور (G)، مطبوعاتی (H)، سرمایه‌گذاری (I)، و خانواده (M) را به رسمیت شناخته است. در سال‌های اخیر با رونق گردشگری سلامت، سفرهای با انگیزه‌های درمانی و پزشکی به مقاصد خارجی طرفداران زیادی پیدا کرده است.

در ایران نیز که یکی از قطب‌های گردشگری سلامت در منطقه خاورمیانه است، چند سالی است وزارت امور خارجه ویزای درمانی را به فهرست انواع روادید ورود به کشور اضافه کرده است. ویزای درمانی همانگونه که از نام آن مشخص است، ویژه اتباع خارجی است که به قصد معالجه در یکی از مراکز درمانی معتبر داخل کشور درخواست خود را ثبت می‌کنند.

چگونگی صدور ویزای ایران و مدارک لازم

پیش از توضیح روند صدور ویزای درمانی، باید ببینیم صدور روادید ورود ایران چگونه است. وزارت امور خارجه برای روادید موقت غیرمهاجرتی سامانه‌ای موسوم به رویداد الکترونیکی وزارت امور خارجه راه‌اندازی کرده است. برپایه دستورالعملی که وزارت امور خارجه در این خصوص تهیه و روی سامانه گذاشته، متقاضیان دریافت ویزای ایران باید درخواست خود را از طریق این سامانه‌ به ثبت برسانند و پس از پر کردن فرم‌های ثبت‌نام و بارگزاری مدارک و مستندات، به درخواست آن‌ها پاسخ داده خواهد شد.

روش‌های درخواست صدور روادید موقت غیرمهاجرتی به دو صورت فردی و شرکتی است. در روش فردی، افراد فرم ثبت الکترونیکی درخواست روادید را پر می‌کنند اما روش شرکتی مختص شرکت‌های خصوصی و دولتی، آژانس‌های مسافرتی و گردشگری، سازمان‌ها و نهادهای دولتی، و بانک‌ها، مراکز پزشکی و موسسات بیمه‌ای تایید شده نمایندگی‌های جمهوری اسلامی در خارج از کشور است.

در هر دو روش برای دریافت ویزای ایران مراحلی مشخص وجود دارد. اصل کلی این است که درخواست‌کننده روادید، باید تمام شرایط دریافت روادید را دارا باشد و اگر درخواست ثبت شده کامل و بدون اشکال باشد، ویزا صادر می‌شود.

تعیین نوع روادید درخواستی (انتخاب یکی از انواع روادید ۱۲گانه)، تهیه مدارک لازم مانند گذرنامه، برنامه سفر، دعوتنامه از نهادهای درخواست کننده، رزومه علمی، کاری یا حرفه‌ای و …، اسکن عکس پرسنلی مطابق با استاندارد اعلام شده، اسکن صفحه اول گذرنامه مطابق با استاندارد اعلام شده، از جمله پیش‌شرط‌های ثبت درخواست صدور روادید است که درباره هر کدام از آن‌ها نیز در سامانه روادید الکترونیکی وزارت امور خارجه توضیحاتی داده شده است.

مراحل و مدت زمان دریافت ویزای ایران

ثبت الکترونیکی درخواست روادید اولین مرحله از فرایند دریافت روادید است. متقاضی برای تکمیل و ثبت درخواست الکترونیکی دریافت ویزای ایران، ابتدا باید نوی نوع روادید درخواستی خود را مشخص کند. در مرحله بعد فرم ثبت درخواست را تکمیل کند و مدارک لازم را بارگزاری کند. کلیه مکاتبات از طریق پست الکترونیکی انجام می‌پذیرد و در پایان ثبت درخواست نیز فرایند تایید آدرس پست الکترونیکی از متقاضی خواسته می‌شود و اگر  این فرایند در حداکثر ۱۲ ساعت پس از ثبت درخواست تکمیل نشود، به منزله انصراف تلقی شده و درخواست صدور روادید از سامانه حذف خواهد شد.

در روش مراجعه حضوری همه این مراحل وجود دارد منتها متقاضیان دریافت ویزای ایران پس از ثبت درخواست و بارگزاری یا تحویل اسناد و مدارک به صورت الکترونیکی یا حضوری، باید در جلسه مصاحبه نمایندگی‌های دیپلماتیک ایران حضور یابند. در روش حضوری پس از پایان فرایند تایید آدرس الکترونیکی، تاریخ روز مصاحبه و مکان آن مشخص می‌شود. در مرحله بعد وزارت امور خارجه و نمایندگی‌های کنسولی ایران در کشورهای مبدا درخواست‌ها را بررسی می‌کنند و چنانچه مدارک کامل و فرم درخواست نیز بدون مشکل باشد، روادید صادر می‌شود.

فرآیند بررسی درخواست ویزا مطابق دستورالعمل‌های وزارت امور خارجه حداکثر ۱۰ روز کاری به طول می‌انجامد. نکته اینکه در حال حاضر به دلیل شیوع ویروس کرونا، گزینه‌های صدور روادید گردشگری و زیارتی در سامانه الکترونیکی صدور روادید غیرفعال شده‌اند و امکان ثبت درخواست وجود ندارد.

روش‌های ثبت درخواست صدور ویزای درمانی ایران

روال و دستورالعمل‌های صدور ویزای درمانی نیز تاحدود زیادی مشابه دیگر انواع روادید است. با این تفاوت که تخصصی‌تر است و علاوه بر وزارتخانه‌های امور خارجه و اطلاعات و برخی سازمان‌ها و نهادهای دیگر، وزارت بهداشت نیز به طور تخصصی و از نزدیک در فرآیند صدور ویزا مشارکت دارند و نظر می‌دهند. ویزای درمانی طیف وسیعی از خدمات تشخیصی و درمانی در حوزه‌های سلامت، پزشکی و زیبایی را در برمی‌گیرد.

برای صدور ویزای درمانی، متقاضی درخواست خود را یا به عنوان بیمار یا همراه بیمار ثبت می‌کند. روش ثبت درخواست در این نوع ویزا به این صورت است که متقاضی دریافت ویزای درمانی ایران باید یا به صورت فردی یا از طریق شرکت‌های تخصصی حوزه گردشگری سلامت- که به شرکت‌های تسهیلگر گردشگری سلامت شناخته می‌شوند- اقدام کنند. به طور معمول مراحل و فرآیندهای صدور ویزای درمان کوتاه‌تر است و درخواست‌کننده نیز هزینه‌های کمتری نیز برای دریافت آن پرداخت خواهد کرد.

برپایه دستورالعمل وزارت امور خارجه در سامانه الکترونیک صدور ویزای درمانی، شرکت‌های مسافرتی گردشگری سلامت، بیماران بین‌المللی متقاضی استفاده از خدمات درمانی و سلامتی و زیبایی را جهت ارائه خدمات در ایران جذب می‌کنند و با ثبت درخواست و ارائه مدارک و مستندات لازم، ویزای درمانی برای آن‌ها دریافت می‌کنند.

هم‌اکنون حدود ۴۵ شرکت تسهیلگر گردشگری سلامت در این سامانه تعریف شده‌اند که می‌توانند برای بیمارانی که به آن‌ها مراجعه کرده‌اند، ویزای درمانی ایران را از وزارت امور خارجه دریافت کنند. شرکت‌ها تقاضای روادید را در سامانه روادید الکترونیک ثبت می‌کنند و بعد از تایید نمایندگی‌های وزارت خارجه، برای متقاضی روادید درمان صادر می‌شود.

پیش شرط‌های دریافت ویزای درمانی ایران

شرکت‌های تسهیلگر برای اینکه بتوانند گردشگران سلامت را به داخل کشور بیاورند، باید مجوزهای لازم را داشته باشند. این مجوز هم شامل مجوز فعالیت خودشان است و هم دریافت ویزای درمانی برای متقاضیان و همراهان آن‌ها. شرکت‌ها در این راه باید مراحل مختلفی را پشت سر بگذارند. اولین و مهمترین پیش‌شرط در فرآیند ثبت درخواست و موافقت با صدور ویزای درمانی، ارائه سند اثبات پذیرش از مراکز بیمارستانی دارای مجوز بین‌المللی (IPD) است که باید در سامانه بارگذاری شود.

اهمیت این سند از آن رو است که اثبات می‌کند بیماران خارجی یا همراهان آن‌ها صرفا با هدف دریافت خدمات درمانی و سلامتی راهی ایران می‌شوند. از طرفی دیگر این سند ثابت می‌کند که اتباع خارجی در چرخه‌‌ای رسمی وارد کشور می‌شوند و این اطمینان را به اداره گذرنامه و نهادهای اطلاعاتی و امنیتی می‌دهد که گردشگران از مجراهای قانونی خدمات خود را دریافت می‌کنند و به اصطلاح در دام واسطه‌ها و دلالان نمی‌افتند. در پاره‌ای از موارد نیز ممکن است گردشگران با روادید زیارتی وارد کشور می‌شوند و علاوه بر زیارت به امور درمانی خود نیز می‌رسند.

بازدیدها: 0

منبع خبر «» است و اخبار گردشگری پارسی در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 2522 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09199028006  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار گردشگری پارسی مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اخبار گردشگری پارسی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید