شنبه, ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-04-20
کد خبر: 3371 |
تاریخ انتشار : 04 جولای 2021 - 11:56 | ارسال توسط :
246 بازدید
0
3
ارسال به دوستان
پ

در حالی که سنگ های بزرگترین آسیاب آبی ایران معروف به آسیاب خان زواره پس از ۶۰ سال در اسفند سال ۱۳۹۸ به چرخش در آمد، حال دوباره از چرخش ایستاد.

سید احسان ایزدی مالک بزرگترین آسیاب آبی ایران علت تعطیلی مجموعه گردشگری آسیاب آبی خان زواره را عمل نکردن مسئولان به تعهدات شان بیان کرد و گفت: مسئولان برای احیای این آسیاب در خصوص ساخت نماز خانه و سرویس بهداشتی برای این مکان گردشگری، پرداخت تسهیلات بانکی، انتقال آب و … قول داده بودند که هیچکدام عملی نشده است.
وی با گلایه از برخی از مسئولان افزود: مسئولان حتی حاضر نیستند به تماس های تلفنی من هم پاسخ دهند.
یکی از آسیاب های شش گانه زواره، معروف به آسیاب «خان» به همت “سید احسان الله ایزدی طباء زواره” بازسازی و به مجموعه سفره خانه سنتی برای پذیرایی از مسافران و گردشگران داخلی و خارجی تبدیل شده است.
ایزدی برای حفظ میراث فرهنگی و توسعه گردشگری شهر تاریخی زواره، آسیاب آبی ششم معروف به آسیاب خان را از مجموع شش آسیاب قدیمی شهر زواره که قدمت ۱۰۰۰ ساله دارد را خریداری و بازسازی کرده است.
در مرحله اول بازسازی آسیاب آبی ششم “خان”زواره در این مجموعه سفره خانه سنتی راه اندازی شد و آسیاب آبی کار خودش را با تبدیل گندم به آرد آغاز کرد.
کارشناسان میراث فرهنگی معتقدند قدمت ساختمان اصلی آسیاب آبی ششم زواره که در عمق ۱۰ متری زمین بنا شده است به بیش از ۱۰۰۰ سال می‌رسد. این کارشناسان قدمت قسمت‌های بعدی این آسیاب آبی را به پیش از دوران صفویه می‌دانند.

در بازسازی بزرگترین آسیاب آبی ایران قسمت‌هایی از سقف این بنا که مربوط به ۱۰۰۰ سال پیش است؛ حفظ شده است.
جا دارد در سال تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها مسئولان برای حل مشکلات این مجموعه گردشگری و رونق دوباره آن همکاری و مساعدت نمایند.

بازدیدها: 0

منبع خبر «» است و اخبار گردشگری پارسی در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 3371 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09199028006  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار گردشگری پارسی مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اخبار گردشگری پارسی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید