جمعه, ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-04-19
کد خبر: 2684 |
تاریخ انتشار : 09 ژوئن 2021 - 11:35 | ارسال توسط :
169 بازدید
0
1
ارسال به دوستان
پ

صنعت گردشگری که همیشه شعار دولت ها برای جایگزینی درآمد آن به جای نفت بوده و از آن به عنوان صنعت درآمدزا یاد می کردند، در دو دوره مناظره انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری هیچ جایگاهی نداشت.

سعید جلیلی، محسن رضایی، ابراهیم رئیسی، علیرضا زاکانی، امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، محسن مهرعلیزاده و عبدالناصر همتی شب گذشته بخش‌هایی از شعارهای خود را در حوزه فرهنگی و اجتماعی در دومین مناظره انتخاباتی شرح دادند. آنها از دولت روحانی انتقاد کرده و عملکرد یکدیگر را زیر سوال بردند اما هیچکدام کلمه‌ای درباره گردشگری نگفتند.

صنعت گردشگری صنعت زیبایی است که تنها جایگاهش در حوزه شعار دولتمردان است. شعاری که هر کسی وقتی رئیس جمهور می‌شود، اعلام می‌کند ایران جز و۱۰ کشور برتر حوزه گردشگری است و از نظر تاریخی نیز جزو ۵ کشور برتر جهان محسوب می‌شود آماری که هیچ وقت در هیچ کجا ثابت نشد.

اما از این جملات برای اهمیت دادن به صنعت درآمدزای گردشگری استفاده می‌کنند چون کشور ترکیه در همسایگی ایران، صنعت درآمدزا و مهمش را گردشگری قرار داده است و از محل آن میلیاردها دلار درآمد دارد ولی سهم ایران از گردشگران این همسایه صفر است چون گردشگری در اولویت ایران نیست.

از آن‌طرف کشورهای دیگر نیز یک به یک در حال روی آوردن به گردشگری هستند تا بتوانند از ذخایر زیست محیطی خود کم کرده و به صنعت گردشگری روی بیاورند اما باز هم ایران از این قافله عقب مانده است چون در تصور دولتمردانش، گردشگری جایگاهی ندارد. که اگر داشت شب گذشته در مناظره انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری می‌شد ردپایی از آن را دید ولو در حد شعار.

دور قبلی مناظره‌ها که درباره مسائل اقتصادی بود، فعالان گردشگری تصور می‌کردند باید شاهد برنامه نامزدها در باره این صنعت درآمدزا باشند. اما انتظارات آنها پس از سه ساعت به نتیجه نرسید. در دور بعد آنها منتظر بودند تا این بار اگرچه به گردشگری به عنوان صنعت اقتصادی نگاهی نشده، اما نگاه فرهنگی شود. اما شب گذشته این انتظار هم به سرانجامی نرسید. چون در طول سه ساعت گفتگوی نامزدها درباره مسائل اجتماعی و فرهنگی، هیچ کلمه‌ای از گردشگری برده نشد.

در مناظره شب گذشته ۲۱ سوال که توسط کارشناسان سازمان صدا و سیما مطرح شده بود، در زمینه‌های مختلف از هفت نامزد انتخابات ریاست جمهوری پرسیده شد. اما از میان این سوالات نیز هیچکدام به گردشگری مرتبط نبود. شاید مقصر اصلی در عدم طرح موضوع گردشگری در مباحث اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی مناظره ها، همین طراحان سوال بوده که نگاه جامعی به مسائل این حوزه‌ها نداشته‌اند و صنعت گردشگری را در میان پرسش‌ها نگنجانده‌اند.

این بار هم انتظار فعالان گردشگری از برنامه نامزدها در مناظره بعدی با موضوع روابط بین الملل به نتیجه‌ای نخواهد رسید. شاید یکی از دلایل آن عدم طرح سوال از سوی پرسش کنندگان بوده باشد که این موضوع را در هیچیک از سوالات خود نگنجانده‌اند.

عدم توجه به موضوع گردشگری در میان صحبت‌های نامزدهای ریاست جمهوری درحالی است که از سال ۹۸ تا کنون، صنعت گردشگری بیشتر و اول از همه مورد آسیب قرار گرفت. آسیب‌هایی که از سیل عید سال ۹۸ شروع شد و به دوران کرونا رسید و بسیاری از فعالان اقتصادی این صنعت را به زمین زد.

بازدیدها: 0

منبع خبر «» است و اخبار گردشگری پارسی در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 2684 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09199028006  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار گردشگری پارسی مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اخبار گردشگری پارسی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید