پنجشنبه, ۹ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-03-28
کد خبر: 6790 |
تاریخ انتشار : 27 اکتبر 2021 - 14:46 | ارسال توسط :
201 بازدید
0
4
ارسال به دوستان
پ

سفر بدون ویزا بین ایران و عراق برای اتباع دو کشور تنها از طریق مرز هوایی امکان‌پذیر شد. این تصمیم از سوم آبان‌ماه توسط دولت‌های ایران و عراق به اجرا گذاشته شده است. سفر بدون ویزا از مرزهای زمینی هنوز امکان‌پذیر نیست.

اخبار گردشگری پارسی :

در شهریورماه ۱۴۰۰ در جریان سفر مصطفی الکاظمی نخست‌وزیر عراق به تهران، دو کشور درباره لغو روادید بین ایران و عراق ویژه سفرهای هوایی توافق کردند. بر همین اساس، وزارت امور داخله عراق سوم آبان‌ماه در بخشنامه‌ای از اجرای مصوبه مجلس وزیران (عراق) و اعطای مجوز ورود یک‌ماهه و قابل تمدید شهروندان ایرانی که از طریق مرزهای هوایی به همراه مهر فرودگاهی وارد این کشور می‌شوند، خبر داد.

به دنبال این شرایط، سازمان حج و زیارت پس از دو سال توقف، پیش ثبت‌نام سفرهای کاروانی به عراق را آغاز کرد. این سفرها قرار است در دوره ١۴٠٠/٨/٢٣ تا ١۴٠٠/١٠/٣٠  اجرا شود. برای تکمیل فرم پیش ثبت‌نام این سفر از سایت (http://atabat.haj.ir) می‌توان اقدام کرد.

متقاضیان این سفر علاوه‌بر داشتن کارت واکسن کرونا باید گواهی منفی تست PCR برای این سفر همراه داشته باشند. این سفرها فعلا قرار است از طریق مرزهای هوایی که ویزا برای آن لغو شده است، اجرا شود.

علی‌رضا رشیدیان ـ رییس سازمان حج و زیارت ـ هم تاکید کرده که ویزای عراق فقط برای سفرهای هوایی لغو شده است و از متقاضیان سفر زیارتی به عراق خواسته که بدون ویزا به مرزهای زمینی مراجعه نکنند.

درحال حاضر ۲۵۰۰ دفتر زیارتی وجود دارند که می‌توانند برای سفر عراق برنامه‌ریزی کنند. رییس سازمان حج و زیارت توصیه کرده که برای جلوگیری از مشکلات احتمالی، این سفرها با دفاتر و کاروان‌های مجاز انجام شود.

او یادآوری کرده است: با توجه به بیانیه دولت عراق حداکثر مدت اقامت در این کشور یک ماه خواهد بود که این زمان قابل تمدید است.

رییس سازمان حج و زیارت همچنین گفته که برنامه‌ریزی برای اعزام زائران در قالب بسته‌های سفر از یک روز تا یک ماه انجام شده است.

ایرج مسجدی ـ سفیر ایران در عراق ـ نیز گفته که ممکن است سوال کنند اگر کسی با هواپیما وارد عراق شد، آیا از طریق مرز زمینی می‌تواند به ایران برگردد، که پاسخ این است که بله، می‌تواند برگردد.

این شرایط طبق توافق دوجانبه برای اتباع عراقی در سفر به ایران فراهم شده است. سفارت ایران در بغداد نیز اعلام کرده که طبق توافق دو کشور، شهروندان عراقی می‌توانند از سوم آبان‌ماه ۱۴۰۰ مطابق با ۲۵ اکتبر ۲۰۲۱ با همراه داشتن گذرنامه معتبر عراقی و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، صرفا از طریق مرز هوایی بدون ویزا به ایران سفر کنند.

این سفارتخانه یادآور شده است: مهر ورودی که توسط ماموران مرزی جمهوری اسلامی ایران در گذرنامه این مسافران درج خواهد شد، به منزله اقامت یک‌ماهه در ایران خواهد بود و نیازی به دریافت روادید نیست.

ایران به تازگی دستورالعمل نحوه حضور گردشگران خارجی در شرایط کرونا را به اجرا گذاشته که براساس آن، گردشگرانی که دو دُز واکسن کرونا زده‌ و گواهی منفی PCR  با ۹۶ ساعت اعتبار پیش از پرواز داشته باشند، می‌توانند به ایران سفر کنند.

طبق آخرین آمار تفکیک‌شده از گردشگران ورودی به ایران، عراقی‌ها در سال‌های اخیر رکورددار سفر به ایران بوده‌اند. در سال ۹۸ سه میلیون و ۱۶۵ هزار و ۸۳۹ نفر عراقی به ایران سفر کردند که حدود ۲۱ درصد بیشتر از سال ۹۷ بوده است.

مطالعات نشان می‌دهد عراقی‌ها بیشتر با هدف زیارت به شهرهای مشهد و قم و یا با انگیزه درمان به ایران می‌آیند که به تازگی گشت‌های خانوادگی نیز به آن اضافه شده است. در سال‌های اخیر، نوسانات قیمت ارز مرزنشین‌های عراقی را نیز برای خرید به سمت ایران روانه کرده است.

آمارهای وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همچنین نشان می‌دهد هر گردشگر عراقی متوسط ۴.۹ شب در ایران اقامت دارد.

بازدیدها: 0

منبع خبر «» است و اخبار گردشگری پارسی در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 6790 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09199028006  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار گردشگری پارسی مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اخبار گردشگری پارسی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید