پنجشنبه, ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-04-25
کد خبر: 5675 |
تاریخ انتشار : 19 سپتامبر 2021 - 13:26 | ارسال توسط :
78 بازدید
0
2
ارسال به دوستان
پ

سهم ایران از درآمدهای صنعت گردشگری و تولید ناخالص داخلی تا پیش از شیوع کرونا بیش از سه درصد بود که این سهم با همه گیری بلای عالم‌گیر کرونا در کمتر از دو سال گذشته احتمالا با کاهش جدی نیز روبرو شده و این در حالی ست که مسوولان کشور برای افزایش دو برابری این سهم در چند سال اخیر برنامه‌ریزی کرده بودند.

اخبار گردشگری پارسی :

شوربختانه ،تحریم‌های ظالمانه از یک سو و شیوع کووید19 از سوی دیگر سبب شده که فعالان گردشگری در این یکی دو ساله با مشکلات بسیار زیادی روبرو شوند، مشکلاتی که همچنان گریبان این صنعت پردرآمد و فعالان آن را رها نکرده و روز به روز، پیکره نحیف این صنعت را در استان سمنان رنجورتر می‌کند.
فعالان گردشگری در کشور و استان در چنین شرایطی، انتظار حمایت‌های جدی‌تری از مسوولان داشته و دارند؛ انتظاراتی که به دلایل مختلف در دوران پاندومی کرونا برآورده نشده و همین‌ها چشم‌انداز پیش روی این صنعت را در استان ، تیره تر و در هاله‌ای از ابهام فرو برده است.

برخی از فعالان گردشگری در استان معتقدند که شیوع کرونا علی‌رغم همه مصائبش ، می‌توانست به فرصتی برای کمک به این صنعت تبدیل شود.

کارناوال سلامت نمودی از تبدیل تهدید به فرصت در همجواری ما!

حسین مرادی از فعالین حوزه گردشگری استان سمنان در گفت و گو با اشاره به لزوم بهره گیری از فرصت‌های مختلف برای رونق صنعت پردرآمد گردشگری، گفت: کشورهایی همچون ترکیه ‌و ارمنستان و…که در حوزه گردشگری پیشرو هستند در ایام کرونا ، کارناوالی را راه‌اندازی کرده‌اند تحت عنوان کارناوال سلامت که برای جذب بیش تر گردشگرها به آن‌ها واکسن می‌زنند.

وی افزود: ما نیز برای موفقیت بیشتر در زمینه گردشگری باید بستر را برای بخش خصوصی آماده کنیم و واکسیناسیون رو از انحصار دربیاوریم تا فرایند واکسینه کردن راحت‌تر و با سرعت بیشتری انجام شود و این احساس عدم امنیت خاطر برای مردم دنیا نسبت به وضعیت سلامت در کشور ما برطرف شود.

این فعال گردشگری ادامه داد: بهترین کاری که در شرایط و بازه بحرانی فعلی برای فعالان حوزه گردشگری می‌شود انجام داد تخصیص تسهیلات خوب برای این افراد است تا در این شرایط بتوانند سرپا بمانند و زمین نخورند.

مرادی گفت: این تسهیلات باید از نوعی باشد که حداقل یک سال برای فرد متقاضی امکان تنفس ایجاد کنند تا بتوانند نیروهای خود را تأمین کنند و گردش حسابی برای آن‌ها بوجود بیاید تا پس از عبور از این بحران بتوانند دوباره سرپا شوند و مجددا کار خود را از سر بگیرند.

این فعال گردشگری اضافه کرد: یکی از مشکلات فعالان این حوزه در استان که می‌تواند نقش مهمی در رشد فعالیت‌ها نیز داشته باشد، نبود یک ساز و کار تشویقی برای فعالان این بخش است.

مرادی گفت: مسئله مهم دیگر که در این حوزه وجود دارد عدم شناخت مردم بومی از مناطق گردشگری است. در قدم اول این مشکل باید برطرف شود و شهروندان با اماکن گردگشری خود آشنایی لازم را پیدا کنند .ضمن اینکه باید دید کلی نسبت به این صنعت تغییر بکند.

وی تصریح کرد: متأسفانه دیدی که در جامعه ما نسبت به این صنعت وجود دارد نگرشی حرفه‌ای نیست به همین علت ، کمتر کسی روی این یخش مهم صنعتی، سرمایه‌گذاری لازم را انجام می‌دهد. گذشته از این متاسفانه شناخت مردم نسبت به آثار تاریخی و فرهنگی شناخت کمی است و لذا باید دیدشان نسبت به صنعت گردشگری تغییر بکند. اکثرا به این دلیل این صنعت راه نیفتاده چرا که رویکرد سوددهی به این صنعت ندارند به همین علت سرمایه گذاری‌ها در این بخش خیلی سخت انجام می‌شود.

این فعال گردشگری به اهمیت فرهنگ‌سازی در این بخش پرداخت و ادامه داد: ایجاد شناخت کافی و دید مناسب برای مردم باید از سنین کودکی و از مدارس شروع شود.

او با بیان اینکه نسل قدیم با توجه به کهولت سن باید از طریق تبلیغات میدانی به این حوزه تشویق شوند، تأکید کرد: در حوزه‌های دانشگاهی ما امکانات زیادی نهفته است که از این امکان باید به بهترین نحو استفاده کشود.

لزوم بهره‌گیری از ظرفیت‌های دانشگاهی در حوزه رونق صنعتی گردشگری استان

وی از سمنان به عنوان استانی دانشگاهی نام برد و اظهار کرد: دانشجویانی که از نقاط مختلف کشور به استان سمنان می‌ایند هنگامی که فارغ التحصیل میشوند و به شهر خودشان برمی‌گردند آنقدر باید روی این افراد کار شده باشد و اماکن گردشکری سمنان را شناخته باشند که نمایندگان ما در شهر دیگر باشند و تبلیغ گردشگری سمنان را بکنند.

مرادی افزود: از جمله اقدامات مثبتی که در این حوزه انجام شده، شروع به کار رشته ارشد گردشگری در دانشگاه سمنان بود که در حوزه خودش امری مثبت و مهمی بود.

او در ادامه گفت: ظرفیت‌های سمنان در حوزه گردشگری ظرفیت‌های عظیمی است مانند کویر سمنان که یک کویر بکر و دست نخورده است , مسجد تاریخ خانه دامغان برند کشور ماست اینها همگی پتانسیل این را دارند که ثبت جهانی بشوند. برای مثال شاهرود و دامغان ظرفیت‌های عظیمی در این حوزه دارند از جمله این اماکن تپه حصار و چشمه علی در دامغان است.

وی با بیان اینکه شاهرود به تنهایی دارای منابع طبیعی بکر گردشگری مثل جنگل ابر است افزود: باید پتانسیل‌های شهرستان‌های مختلف استان به صورت جداگانه معرفی و تبلیغ شوند.

این فعال حوزه گردشگری تأکید کرد: طرز برخورد با گردشگر باید اصلاح بشود. باید رفتار ما با گردشگر به نحوی باشد که وقتی به اینجا می‌اید اشتیاق دوباره سفر کردن به اینجا را داشته باشند.

بازدیدها: 0

منبع خبر «» است و اخبار گردشگری پارسی در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 5675 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09199028006  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار گردشگری پارسی مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اخبار گردشگری پارسی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید