سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ / قبل از ظهر / | 2024-03-19
کد خبر: 3757 |
تاریخ انتشار : 19 جولای 2021 - 16:50 | ارسال توسط :
734 بازدید
0
8
ارسال به دوستان
پ

گیلان سرآمد غذاهای خوشمزه ایرانی است. غذاهای گیلانی طعم و مزه فوق‌العاده‌ای دارند. انواع سبزیجات و طعم‌دهنده‌هایی که در گیلان وجود دارد، عامل اصلی خوش‌طعم و مزه شدن غذاهای گیلانی است. تنوع غذاهای گیلانی بسیار زیاد است. در اینجا تنها به معرفی برخی از این غذاها می‌پردازیم.

باقالاقاتق

باقالاقاتق یکی از سالم‌ترین و لذیذترین غذاهای رشتی است. برای تهیه باقالاقاتق نوعی باقلای خاص که در گیلان می‌روید، مورد استفاده قرار می‌گیرد. از دیگر موادی که در تهیه این غذا به کار می‌رود، می‌توان به سیر، تخم‌مرغ و شوید اشاره کرد. برخی باقالاقاتق را با برنج و به عنوان غذای اصلی و برخی دیگر به عنوان پیش‎‌غذا می‌خورند.

میرزاقاسمی

دیگر غذای پرطرفدار گیلانی میرزاقاسمی است. این غذا هم گاهی به عنوان پیش‌غذا خورده می‌شود. بادمجان، تخم‌مرغ، سیر فراوان و گوجه‌فرنگی از جمله موادی است که در ترکیب میرزاقاسمی مورد استفاده قرار می‌گیرد. بادمجان میرزا قاسمی را اکثرا کبابی می‌کنند.

سیر قلیه

یکی دیگر از غذاهای خوشمزه گیلانی که عطر و بویش، دل همه را می‌برد، خورشت سیر قلیه است. مرغ، لپه، سیر و رب گوجه فرنگی اصلی‌ترین موادی است که در سیر قلیه می‌ریزند. سیر قلیه هم مثل خیلی از دیگر غذاهای گیلانی با برنج خورده می‌شود.

باقالاقاتق

ترشه تره

ترشه تره هم غذای گیلانی و بسیار خوشمزه است. زمانی که ترشه تره می‌خورید، طعم انواع سبزی‌های خوش‌عطر را حس می‌کنید. آب نارنج یا آبغوره فراوان طعم ترش خوشایندی به این غذا می‌دهد. تخم‌مرغ، دارچین و سیر از دیگر موادی است که برای تهیه ترشه تره مورد استفاده قرار می‌گیرد.

خورشت آلو مسما

در خیلی از شهرهای ایران، خورشت آلو مسما را درست می‌کنند، البته در هر شهر به سبک خود. اما خورشت آلو مسمای گیلانی یک چیز دیگر است! این غذای ترش و خوش‌طعم را با آلو، قیسی، مرغ، شکر و زعفران می‌پزند.

اناربیج

اناربیج یکی دیگر از خورشت‌های لذیذ و از غذاهای سنتی گیلانی است. اناربیج شباهت زیادی با خورشت فسنجان دارد. با این تفاوت که در اناربیج از انواع سبزیجات خوش‌طعم هم استفاده شده است. برخی فسنجان را شیرین، برخی ترش و برخی هم ملس درست می‌کنند. اما اناربیج با داشتن رب یا آب انار حسابی ترش است.

اناربیج

غذاهای سنتی مازندران

مازندرانی‌ها هم مثل همسایه‌شان گیلان، غذاهای خوشمزه و خوش‌طعمی دارند. اگرچه بسیاری از این غذاها در هر دو استان مشترک هستند، اما با این حال برخی از این غذاها را به طور خاص متعلق به مازندران یا گیلان می‌دانند. تنوع غذایی در مازندران هم زیاد است. در اینجا فقط تعدادی از غذاهای خوشمزه‌شان را با هم می‎بینیم.

مرغ شکم پر

مرغ شکم پر را در بسیاری از شهرهای ایران درست می‌کنند اما این غذا اصالتا مازندرانی است. داخل مرغ را خالی و تمیز می‌کنند، سپس با یک سری مواد پرش می‌کنند. از جمله موادی که داخل مرغ می‌گذارند می‌توان به انواع سبزیجات، پیاز داغ، گردو، زرشک، قیسی، آلو و آب نارنج اشاره کرد. مازندرانی‌ها به غیر از مرغ، اردک شکم پر هم می‌پزند.

کدوبره

کدوبره یک غذای سنتی سالم و لذیذ است. کدوی سبز و سیب‌زمینی از اصلی‌ترین موادی هستند که در تهیه کدوبره استفاده می‌شوند. گوجه‌فرنگی، تخم‌مرغ، سیر و پیاز هم در کدوبره می‌ریزند. اگر کدوبره را با کدو تازه بپزید، طعمش عالی خواهد شد.

کئی پلا

در لهجه مازنی به کدو حلوایی، کئی می‌گویند. در کئی پلا، علاوه بر کدو حلوایی، پیاز، گوشت چرخکرده، برنج، زیره، زردچوبه و ادویه هم می‌ریزند. کئی پلا غذایی سالم برای کودکان هم هست.

خورشت ناردون

مازندرانی‌ها هم مثل گیلانی‌ها، غذای ترش فراوان دارند. خورشت ناردون از همین غذاهای ترش و خوشمزه است. برای تهیه این غذا، مرغ را سرخ می‌کنند. سپس با دانه‌های انار، رب انار، پیاز داغ، شکر و ادویه می‌پزند. خورشت ناردون را با برنج اعلای ایرانی نوش جان می‌کنند.

خورشت ناردون

بازدیدها: 0

منبع خبر «» است و اخبار گردشگری پارسی در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 3757 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09199028006  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار گردشگری پارسی مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اخبار گردشگری پارسی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید