شنبه, ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-04-20
کد خبر: 2510 |
تاریخ انتشار : 07 ژوئن 2021 - 16:10 | ارسال توسط :
110 بازدید
0
2
ارسال به دوستان
پ

بانوی کردستانی با تولید و عرضه لباس کٌردی در طی سالیان طولانی برای بیش از ۸۰ نفر شغل ایجاد کرده و از جمله قدیمی‌ترین بانوانی است که برای اولین بار مغازه‌ای برای فروش و معرفی پوشاک قوم با اصالت کٌرد دایر کرده است.

اخبار گردشگری پارسی :

لباس کٌردی یکی از زیباترین و پوشیده‌ترین لباس‌هایی است که نه تنها در ایران بلکه در کل جهان زبانزد طراحان مطرح پوشاک بوده است، رنگ‌هایی از جنس رنگین کمان که زیبنده فرهنگ قوم با اصالت کٌرد است. 

پوشاک هر قوم یک پدیده فرهنگی اجتماعی است و در این میان لباس‌های زیبا و شاد، توام با زیورآلات سرشار از تنوع رنگ که زنان کٌرد بر روی لباس‌ها دوخته‌اند بر این اصل تاکید دارد. 

شب‌بو عثمانی ۵۸ سال سن دارد و از سن ۱۱ سالگی مشغول طراحی و تهیه و تولید لباس کٌردی و محلی است و همچنین اولین بانویی است که مغازه فروش لباس‌های کُردی در شهر سنندج را دایر کرده و تا به امروز زمینه اشتغال برای چندین نفر ایجاد کرده است. 

از چه سالی وارد دوخت پوشش‌های زنان کٌرد شدید؟ 

از سن ۱۱ سالگی با دیدن لباس‌های کردی مادرم و اقوام علاقه‌مند به این حرفه شدم و با کمک و همراهی مادرم وارد این حرفه شدم و در حال حاضر بالغ بر ۴۸ سال است که مشغول به خیاطی، پولک دوزی و طراحی لباس زنان کٌرد هستم.

دلیل گرایش شما به تهیه و عرضه لباس کٌردی به صورت حرفه‌ای، چه بوده است؟ 

زمانی که می‌خواهیم قوم یا ملتی را خوب بشناسیم، ابتدا سراغ آداب و رسوم و فرهنگ آن‌ها می‌رویم و این موضوع در زبان، گویش و پوشش آن‌ها نمایان می‌شود، به گونه‌ای که در شناخت اقوام مختلف نخستین نمادی که جلب توجه می‌کند لباس‌ها با زیورآلات ویژه آن منطقه و قوم است.

لباس کٌردی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ 

اجزای مختلف تشکیل دهنده لباس کٌردی نوعی نظم، زیبایی و یکپارچگی خاصی را در خود نهفته دارد و این موضوع بیانگر اصالت مردم کردستان است و برای بسیاری از هموطنان جذابیت ویژه‌ایی دارد. لباس کٌردی از جمله بهترین لباس‌ها از نظر اصیل بودن و هم حفظ حجاب است که دوخت آن علاوه بر علاقه و عشق، زمان زیادی می‌خواهد به همین دلیل در راستای تولید وعرضه آن گام برداشم.

جایگاه گذشته و کنونی شغل کٌردی‌دوزی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ 

هر شغلی بر اساس نیازهای مردم، در جامعه کاربرد ویژه خود را دارد شغل خیاطی و کٌردی دوزی نیز با توجه به اینکه نقش ویژه‌ای در پوشش و هویت مردم مناطق کٌردنشین کشور به ویژه کردستان داشته، از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. در گذشته نگاه به خیاطی نوعی نگاه هنری بود و خیاطان در زمره هنرمندان قرار داشتند، اما امروزه با توجه به گسترش و وسعت هنر و ایجاد صنوف مختلف، تا حدودی دید هنری مردم به خیاطی کاسته شده اما در کل این شغل نزد مردم کردستان از جایگاه ویژه‌ای که می‌توان گفت: همان هنر است برخوردار است.

میزان گرایش مردم به خصوص جوانان به هنر شما چگونه است؟ 

در حال حاضر در حوزه کٌردی‌دوزی مدل‌ها و سبک‌های جدیدی به بازار آمده که تا حدودی هم می‌توان گفت: جوان پسند است و هم از اصالت و اصل لباس کٌردی دور نشده است. لباس کٌردی به دلیل تنوع بالا در طراحی، رنگ، نوع پارچه و شادابی حتی در بین اقوام غیر کٌرد هم دارای جذابیت بوده و این خود یکی از ملاک‌های اصلی رونق و ماندگاری هنر طراحی و دوخت این نوع پوشش است.

چه میزان از فضای مجازی برای فروش تولیدات خود استفاده می‌کنید؟ 

به لطف استفاده از فضای مجازی ما توانسته‌ایم هنر خود را در کشورهای هم جوار از جمله عراق عرضه کنیم و فروش خوبی را داشته‌ایم و حتی در چندین نمایشگاه در شهرهای سلیمانیه و اربیل هم شرکت کرده‌ایم.

تاثیر شیوع کرونا بر هنر شما و فعالان این عرصه چگونه بوده است؟ 

کرونا بر کل اقتصاد و حوزه‌های هنری و فرهنگی تاثیر منفی داشته است و متاسفانه به دلیل کاهش مراسم و مهمانی‌ها تقاضا برای لباس کٌردی خیلی کم شده و در حال حاضر کارگاه ما از ۸۰ نفر نیرو به ۵۰ نفر تقلیل پیدا کرده و به لحاظ مالی هم آسیب‌های جدی دیده‌ایم. امیدواریم که با شروع واکسیناسیون و رعایت هر چه بیشتر پروتوکول‌های بهداشتی توسط مردم در آینده نزدیک شاهد از بین رفتن این بیماری و رونق دوباره بخش‌های مختلف صنایع دستی استان باشیم.

بازدیدها: 0

منبع خبر «» است و اخبار گردشگری پارسی در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 2510 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09199028006  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار گردشگری پارسی مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اخبار گردشگری پارسی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید