جمعه, ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-04-19
کد خبر: 4149 |
تاریخ انتشار : 10 آگوست 2021 - 16:49 | ارسال توسط :
66 بازدید
0
2
ارسال به دوستان
پ

مسجد «کیزیمکازی» زنگبار پس از مسجد جامع جزیره کیلوا در تانزانیا، قدیمی‌ترین مسجد ساخته‌شده توسط شیرازی‌ها در آفریقا است که هنوز مورد استفاده نمازگزاران قرار می‌گیرد و هرساله گردشگران بسیاری از آن دیدن می‌کنند.

به نقل از روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، مرتضی رضوانفر ـ عضو هیأت‌علمی پژوهشگاه ـ گفت: طبق کتیبه محراب، مسجد کیزیمکازی در سال ۵۰۰ قمری (بیش از ۹۴۰ سال پیش) ساخته شده است.

وی اظهار کرد: بر اساس مشاهده، این نوع طراحی سه‌پره‌ای در محراب، بعدها در برخی مساجد تانزانیا و کنیا، توسط اقوام شیرازی، بلوچ، شوشتری، کازرونی و عُمانی استفاده شده که به عنوان نمونه می‌توان به مسجد شوشتری‌ها در زنگبار و یا مسجد بلوچ‌ها در کائوله اشاره کرد.

عضو هیأت‌علمی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری افزود: دیوید وایتهاوس (۱۹۴۱- ۲۰۱۳ میلادی) باستان‌شناس بریتانیایی که چند فصل کاوش در ایران و آفریقا داشته، کتیبه کوفیِ مسجد کیزیمکازی را مشابه کتیبه‌های بندر سیراف در ایران می‌داند.

به گفته رضوانفر، اهالی روستای ماکوندوچی که مسجد کیزیمکازی در نزدیکی آن واقع شده، خود را شیرازی می‌دانند و مراسم نوروز (نیروزی) را در مردادماه و تقریبا همزمان با مراسم نوروز دریایی (صیادی) در جنوب ایران برگزار می‌کنند.

این محقق سال‌ها پیش به منظور تهیه شناسنامه برای آثار ایرانی در تانزانیا و کنیا به این منطقه سفر کرده و گفته بود: مسجد کیزیمکازی قدیمی‌ترین مسجد ساخته‌شده در شرق آفریقا است که قدمت ساخت آن به ۹۳۸ سال قبل بازمی‌گردد.

بازدیدها: 0

منبع خبر «» است و اخبار گردشگری پارسی در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 4149 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09199028006  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار گردشگری پارسی مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اخبار گردشگری پارسی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید