جمعه, ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-04-19
کد خبر: 6683 |
تاریخ انتشار : 25 اکتبر 2021 - 11:52 | ارسال توسط :
184 بازدید
0
2
ارسال به دوستان
پ

مشاور و طراح پروژه سایت موزه میدان مرکزی شهر همدان با اشاره به اینکه میدان مرکزی شهر همدان متعلق به دوره شهرسازی باروک است، تصریح کرد: همدان پایتخت تاریخ و تمدن است و در کاوش‌های انجام شده در این مکان آثاری کشف شد که ارزش علمی بالایی دارد و می‌تواند تاریخ و تمدن شهر را اثبات کند و از نظر گردشگری‌، باستان‌شناسی و تاریخی نیز واجد ارزش است.

اخبار گردشگری پارسی :

صاحب محمدیان‌منصور در گفت‌وگو  ادامه داد: در این مکان آثاری از دوره ماد، اشکانی و پایه ستون‌های دوره هخامنشی تا زندگی دوره اسلامی وجود دارد که نشان می‌دهد حدود ۳ هزار سال در لایه‌های مختلف آن زندگی وجود داشته و تاکنون نیز مهمترین میدان شهر همدان باقی مانده است بنابراین این موضوع می‌تواند اصلی‌ترین دلیل و مدعا باشد که این حجم از تاریخ و تمدن هنوز در شهر زنده است و اگر آنها را به تماشای مخاطبان بگذاریم بسیار ارزشمند خواهد بود.

وی مطرح کرد: در بررسی‌های انجام شده، تدفین‌هایی از دوره ماد تا اشکانی داریم و شواهد نشان می‌دهد از دوره اشکانی به بعد به مناطق مسکونی و محله‌های شهری تبدیل شده است، علاوه بر این به دلیل تدفین‌هایی که از دوره‌های پیش و پس از اسلام وجود داشت تصمیم گرفتیم از معماری مقابر این دوران به صورت ترکیبی برای ساختمان موزه استفاده کنیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه بوعلی‌سینا، اضافه کرد: در این راستا حدود ۱۳ ایده را به شورای فنی میراث فرهنگی مرکز برده و مبانی که آنجا مطرح شد این بود که وقتی اثری وجود دارد که می‌تواند اثبات تاریخ و تمدن باشد معماری‌اش باید به عنوان ظرف ارائه آثار در نظر گرفته شود و از طرفی به دلیل پییدگی‌های پدافند غیرعامل و جمیعت عظیمی که در این میدان جمع می‌شوند قابلیت خروج و ورود داشته باشد.

وی درباره متریال‌های مورد استفاده در سایت موزه میدان امام(ره) هم بیان کرد: در ابتدا استفاده از دو نوع نماسازی سنگ گرانیت و آجر مطرح و تصمیم گرفته شد معماری‌اش مانند مقبره‌های بوعلی و باباطاهر باشد با این تفاوت که نمی‌توانستیم کاملا مشابه آنها کار کنیم و در نهایت مقرر شد آجر به گونه‌ای کار شود که تفاوت دوره و سبک مشهود باشد.

محمدیان‌منصور درباره چینش داخلی موزه هم گفت: طرح داخلی موزه تهیه و تایید شده و پس از اتمام ساختمان، اشیاء به موزه منتقل می‌شود، همچنین قرار شده است کلیات و سفتکاری ساختمان را شهرداری انجام دهد و نقل و انتقال آثار توسط میراث فرهنگی انجام شود.

بازدیدها: 0

منبع خبر «» است و اخبار گردشگری پارسی در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 6683 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09199028006  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار گردشگری پارسی مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اخبار گردشگری پارسی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید