سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ / قبل از ظهر / | 2024-03-19
کد خبر: 3709 |
تاریخ انتشار : 19 جولای 2021 - 15:39 | ارسال توسط :
462 بازدید
0
5
ارسال به دوستان
پ

مدیر موزه بزرگ خراسان گفت: یکی از نتایج برگزاری سمپوزیوم ملی یک‌صد سال گردشگری ایران استفاده از ظرفیت موزه‌ها جهت جمع‌آوری اسناد و مدارک صنعت گردشگری ایران بود که موزه بزرگ خراسان می‌تواند پایه‌گذار آن در سطح کشور باشد.

محمد رکنی در سمپوزیوم ملی یک صد سال گردشگری ایران که پیرامون سیر تاریخی گردشگری، فرهنگی، زیارتی، طبیعت‌گردی و ورزشی به صورت وبینار برگزار شد، اظهار کرد: در سال ۱۳۵۶ تصمیم‌ گرفته می‌شود موزه‌ای در فضای پارک ملت مشهد برای خراسان تعریف شود، اما با مشکلاتی مواجه شده و تصمیم بر این می‌شود که فضای دیگری در شهر مشهد برای این موضوع پیش‌بینی شود.

وی افزود: بعدها در سال ۱۳۷۱ این موضوع در جلسات متفاوتی که در استانداری وقت با حضور ریاست میراث فرهنگی کشور مورد بحث قرار می‌گیرد و در فضای بوستان کوهسنگی یک قطعه زمین برای موزه پیش‌بینی می‌شود که عملیات طراحی و ساخت را با مدیران کشوری و استانی آغاز کرده که تا سال ۱۳۹۳ بهره‌برداری آن ادامه پیدا می‌کند.

مدیر موزه بزرگ خراسان گفت: در جلساتی که با دوستان و همکاران خود در خصوص این سمپوزیوم داشتیم به این نتیجه رسیدیم یکی از فرصت‌هایی که می‌توانیم از موزه استفاده کنیم، ایجاد مرکزی تحت عنوان جمع‌آوری اسناد و مدارک هتلداری و صنعت گردشگری کشور است. یکی از فرصت‌هایی که در موزه می‌توان از آن استفاده کرد، جمع‌آوری اسناد و مدارکی است که در دست پژوهشگران و محققان قرار دارد. فرصت خوبی است تا نسبت به جمع‌آوری این مستندات اقدام کنیم تا در یک فرصت مناسب در قالب یک کار نمایشگاهی در یک زمان مناسب به نمایش بگذاریم.

رکنی یادآور شد: آغاز ۱۰۰ سال دوم گردشگری ایران را می‌توان بر مبنای جمع‌آوری اسناد و مدارک صنعت گردشگری ایران قرار داد. در خراسان رضوی نیز کسانی هستند که نسبت به جمع‌آوری این اسناد اقدام کرده‌اند که در صورت تحویل این اسناد به موزه بزرگ خراسان می‌توانیم به روش خود مستندسازی کنیم تا بتوانیم یک مرکز قوی از این داشته‌های ارزشمند که هویتی از شهر مشهد، خراسان و ایران خواهد بود ترتیب داده و پایه‌گذار آن در سطح کشور باشیم.

وی خاطرنشان کرد: موزه‌ها می‌توانند به عنوان یکی از مقصدهای گردشگری بسیار موثر در سطح کشور باشند. کسانی که در صنعت گردشگری فعال هستند، کمک کنند تا موزه‌ها با حضور گردشگران داخلی و خارجی به رونق اصلی خود بازگردد. موزه‌ها در تمام دنیا به عنوان یک مقصد گردشگری موثر دیده شده‌اند.

موضوع آموزش کودکان و نوجوانان و حضور بیشتر افراد ناتوان در موزه‌ها مورد توجه قرار گیرد

مدیر موزه بزرگ خراسان عنوان کرد: در موزه خراسان به دو موضوع به صورت ویژه فکر کرده و برنامه ریخته‌ایم. یکی از رسالت‌هایی که موزه‌ها باید در دستور کار خود قرار دهند، توجه به موضوع آموزش کودک و نوجوان است. همچنین دیگر موضوعی که باید مورد توجه قرار گیرد، موضوع معلولین یا افراد کم‌توان در مکان‌های فرهنگی و مقاصد گردشگری است. افرادی که در سمپوزیوم حضور دارند باید راهکارهایی را در خصوص توجه به موضوع کودک و نوجوان و حضور بیشتر کم‌توان‌ها در مقاصد گردشگری مدنظر خود قرار دهند. این دو موضوع مورد بی‌توجهی قرار گرفته و نیاز است که این اتفاق خوب به عنوان یک دستاورد از این سمپوزیوم مطالبه‌گری شود.

رکنی اضافه کرد: اگر تاکنون موفقیتی در حوزه معرفی موزه‌ها و مکان‌های تاریخی و مقاصد گردشگری رخ داده بدون کمک و حضور افرادی که در حوزه گردشگری تاثیر داشته‎‌اند، مقدور نبوده است. در تمام کارهایی که در حوزه معرفی با کار ما ارتباط پیدا می‌کند، از افراد تحصیل کرده در حوزه صنعت گردشگری استفاده کرده‌ایم تا قوت قلبی در حوزه راهنمایان گردشگری باشیم. در موزه بزرگ خراسان سال‌ها است که به صورت اختصاصی دفتر انجمن راهنمایان گردشگری خراسان رضوی در آن مستقر بوده که در حوزه اقداماتی که در جهت معرفی مجموعه‌های تاریخی در سطح استان نیاز بوده پای کار بوده‌اند.

بازدیدها: 0

منبع خبر «» است و اخبار گردشگری پارسی در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 3709 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09199028006  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار گردشگری پارسی مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اخبار گردشگری پارسی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید