جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-03-29
کد خبر: 7021 |
تاریخ انتشار : 07 نوامبر 2021 - 16:12 | ارسال توسط :
95 بازدید
0
3
ارسال به دوستان
پ

رئیس شورای بین المللی موزه ها (ایکوم) با بیان این که ایکوم از تمامی اقدامات لازم در جهت ترویجِ آگاهی نسبت به عدالتِ آب و هوایی حمایت می کند، گفت: موزه ها در ترویج راهکارهای نوآورانه نقش کلیدی ایفا کرده، صدای افراد اصلاح طلب در حوزۀ محیط زیست را تقویت کرده و تمامی اعضای جامعه را در مسائل مربوط به تغییراتِ آب و هوا درگیر می کنند.

اخبار گردشگری پارسی :

آلبرتو گارلاندینی (Alberto Garlandini) امروز در افتتاحیه چهل و هشتمین کنفرانس بین المللی موزه ها و مراکز علم دنیا (سیموست ۲۰۲۱ تهران) با عنوان «نقش موزه ها و مراکز علم در حفاظت از محیط زیست» که به صورت مجازی به میزبانی موزه ملی علوم و فناوری ایران برگزار شد، با بیان این که از ارائه سخنرانی در سیموسِت (CIMUSET) در تهران فوق العاده خرسند هستم، اظهار کرد: به سیموسِت (CIMUSET) و  اِچِرکی دامالی (Mr. Ech cherki Dahmali) رئیس سیموست و همچنین به آیکوم ایران، موزه ملی علم و فناوری ایران و وزارت علوم جمهوری اسلامی ایران، برای برگزاری چنین کنفرانسِ الهام بخشی در حوزه موزه ها و مسائل مربوط به محیط زیست تبریک می گویم.

وی ادامه داد: کنفرانس سالانه شما با یک دورانِ سرنوشت ساز متقارن شده؛ وضعیت اضطراری کووید ۱۹، چالش های فوق العاده جدیدی را به ارمغان آورده و برخی از چالش های قدیمی را هم تشدید کرده است. درحالی که تعدادی از موزه ها با محدودیت هایی بازگشایی شده اند، اما بسیاری از آنها تعطیل باقی مانده اند. مادامی که ما به آرامی از دورانِ همه گیری خارج می شویم، با وجود در اختیار داشتن فرصت، این وظیفه را هم بر عهده داریم تا بهتر بازسازی کنیم. ما علاوه بر بهبودی در این دوران، باید خودمان را مجدداً احیا کرده و در ساختِ تصویری از موزه در آینده بازنگری کنیم. من اطمینان دارم که ساختِ موزه های متعلق به آینده از قبل آغاز شده است.

رئیس شورای بین المللی موزه ها (ایکوم) تصریح کرد: هر روزه افراد حرفه ای در حوزۀ موزه در حال ایجاد ارتباطاتِ جدید با جوامعشان و آزمایشاتِ گوناگون جهت حفظ منابع طبیعی با اَشکالِ نوآورانه مشارکت ها و راهبردهای فرهنگی هستند. این همه گیری بطور چشمگیری سبب افزایش نابرابری در دسترسی به میراث و مشارکت در زندگی فرهنگی شده است. مشارکت به معنای مداخله و ارتباطِ فعالِ شهروندان است. جوامع نه تنها نباید فقط در حد مشورت و شنیدن نظرات مورد توجه قرار بگیرند، بلکه آنها باید در تصمیم گیری ها، توسعه محتوا و تعریف اولویت ها مشارکت داشته باشند.

وی با بیان این که دسترسی آزاد به فرهنگ یکی از حقوق بشر بوده که توسط سازمان ملل متحد به رسمیت شناخته شده است، افزود: نوآوری و جامعیت یا فراگیری مسائل کلیدی هستند. در دنیایی که ۴۱ درصد از جمعیتِ آن هیچ دسترسی به اینترنت ندارد، نوآوری باید فراگیر باشد و فراگیری یا جامعیت به نوآوری نیاز دارد.

رئیس ایکوم با بیان این که تأثیرات شوکه کننده بحرانِ آب و هوا، همچنان به آسیب رساندن به میراثِ طبیعی و فرهنگی ما در سرتاسر جهان ادامه می دهد، گفت: میزان چشمگیرِ تنوع زیستی و تأثیرات تغییرات آب و هوایی به ما نشان می دهد که چقدر ارتباط مابین انسان، زیست کُره و سنگ کُره (قسمت سخت زمین)، نزدیک است.

وی ادامه داد: فرهنگ های آنتروپوسن در حال آسیب دیدن هستند؛ چراکه مناظر، منابع طبیعی و زیست پذیری در معرض خطر هستند. جوامع بومی در خط مقدم قرار دارند. نه تنها معیشت آنها به خطر انداخته می شود، بلکه میراث فرهنگیِ آنها نیز نمی تواند بدون زیستگاه طبیعیشان باقی بماند. حتی زبان های بومی در نتیجه بحران آب و هوا، پیوسته رو به زوال هستند.

گارلاندینی تصریح کرد: اهداف توسعه پایدار سازمان ملل متحد در جهت جبران و بهبودِ همه گیریِ اخیر ضروری هستند که با هدف اقتصادهای همسو و سازگار با محیط زیست و جوامع منعطف تر بوجود آمده اند. موزه ها یکی از مورد اطمینان ترین نهادهایی هستند که در موقعیتی منحصر به فرد برای ارتقای این همسویی و گوناگونی قرار دارند. حمایت از سیاست های زیست محیطی و استراتژی های پس از همه گیری، اطلاعات علمی را منتشر کرده و اقدامات پایدار را در جوامع محلی سبب می شوند.

وی ادامه داد: موزه ها در ترویج راهکارهای نوآورانه نقش کلیدی ایفا کرده، صدای افراد اصلاح طلب در حوزۀ محیط زیست را تقویت کرده و تمامی اعضای جامعه را در مسائل مربوط به تغییراتِ آب و هوا درگیر می کنند.

گارلاندینی با بیان این که آیکوم از تمامی اقدامات لازم نظیر مسئولیت و مشارکت مدنی در جهت ترویجِ آگاهی نسبت به عدالتِ آب و هوایی حمایت می کند، گفت: در سال ۲۰۱۹، مجمع عمومیِ آیکوم در کیوتو قطعنامه پایداری و اجرای برنامه کاری ۲۰۳۰ را تصویب کرد. دستیابی به اهداف توسعه پایدارِ سازمان ملل متحد و مبارزه برای عدالتِ آب و هوایی، به یک نقطه مرجع بنیادی برای فعالیت های آیکوم طی دهه آتی و فراتر از آن در سطوح ملی، منطقه ای و بین المللی تبدیل شده است. ما در این راستا تحت حمایت و پشتیبانیِ گروه فعالیت های پایدار آیکوم هستیم که بمنظور کمک به کمیته های ما در تلفیق مسائل مربوط به پایداری و اهداف توسعه پایدار با فعالیت های خودشان که همانا ایجاد اعتماد، مهارت و ظرفیتِ اقدام است، بوجود آمده اند.

وی افزود: این گروه در حال توسعه یک برنامه عملیاتی جهانی است که طی بیست و ششمین کنفرانس عمومیِ ما در ماه آگوستِ ۲۰۲۲ در پراگ به آن پرداخته خواهد شد.

وی ادامه داد: در پایانِ ماه جولایِ سال ۲۰۲۱ اولین نشستِ وزرای فرهنگیِ گروه G۲۰ در رُم برگزار شد. تمرکز این نشست بر اهمیت فرهنگ در جهت آینده ای پایدار بود. من مفتخرم که اعلام کنم که صدای موزه ها در تمامِ طولِ جلسات شنیده شد. آیکوم بطور فعال در نشست های گروه G۲۰ شرکت می کند تا اطمینان حاصل کند که افراد تصمیم گیر در سرتاسر جهان موزه ها را در سیاست های خود ادغام کرده و مسائل مربوط به میراث، پایداری و بحران آب و هوایی را در نظر بگیرند.

رئیس ایکوم خاطرنشان کرد: کشورهای عضو گروه G۲۰ در اعلامیه نهایی خود تصدیق کردند که ایکوم یک نهاد فعالِ با اهمیت در سطح بین المللی بوده و نقش موزه ها را در محافظت از میراث، توسعه پایدار و آموزش مورد تأکید قرار دادند.

وی افزود: مبارزه با تغییراتِ آب و هوایی و از بین رفتن تنوع زیستی وظیفه اخلاقیِ موجود در دورانِ ماست. چالش های جهانی مستلزم واکنش های جهانی است. همکاری بین المللی در حال حاضر بیش از هر دورانِ دیگری مورد نیاز است. ایکوم موزه ها را فرا می خواند تا با این چالش و آخرین تغییراتِ آن روبرو شوند.

پرداختن به ایجاد جوامع پایدار در آینده از مهمترین وظایف موزه ها در آسیا

کیدُنگ بائه (Kidong Bae)، رئیس موزه های آسیا و اقیانوسیه (ICOM-ASPAC) با ابراز خرسندی از حضور در کنفرانس ویژه در حوزه موزه ها و موضوعات زیست محیطی در تهران و به میزبانی آیکوم (ICOM)، سیموسِت (CIMUSET) و آیکوم ایران، اظهار کرد: جوامع در قاره آسیا اخیرا بلایا و تغییرات زیست محیطی جدی ای را از سر گذرانده اند و همچنین با مسائل مربوط به تغییر اقلیم بواسطه گاز دی اکسید کربن (CO۲) مواجه شده اند که در نتیجه تغییرات اجتماعی در این منطقه بوده است. از این رو یکی از مهمترین وظایف موزه ها در آسیا پرداختن به ایجاد جوامع پایدار در آینده است.

وی افزود: محیط زیست مهمترین مسأله ای است که بشر در هر مرحله ای از تکاملِ خود در زندگی با آن روبرو بوده است. ما در محیط زیستی در حال زندگی هستیم که توسط بسیاری از منابع مختلفِ موجود در آن حفظ شده است، با این وجود تکنولوژی های مختلف ارتباط ما بین انسان و محیط زیست را تغییر داده و بقای بشریت را بواسطه انواع آلودگی های ساخته دستِ خود انسان در عصر مدرن به مخاطره انداخته است.

بائه تصریح کرد : آلودگی هوا و افزایش دی اکسید کربن (CO۲) بعلاوه هدر دادن آب و آلودگیِ آن و غیره … این جهان را به مکانی نامطلوب برای هر موجودی در دورانِ پیش روی معروف به آنتروپوسین مبدل کرده است.

وی با بیان این که پایداریِ بیولوژیکی بعنوان حیاتی ترین مسأله در میان جامعه جهانی مطرح است، اما موزه ها بمنظور حل مشکلات موجود در این بحران انسانی چه کاری می توانند انجام دهند؟، گفت: من معتقدم که راهکار حل مشکلات عصر مدرن و آینده باید در هوش و بینش انسان که از طریق تجارب طولانی مدت گذشته بشر در طبیعت حاصل شده یافت شود.

رئیس موزه های آسیا و اقیانوسیه خاطرنشان کرد: موزه بعنوان منزلگاهی از میراث بینش و آگاهی جمعی است مبتنی بر تمامی خاطره ها و دانشش مربوط به سازگاری با طبیعت و غلبه بر تغییرات نامطلوب زیست محیطی در تاریخ و سرگذشت انسان. با دانش و خرد در حوزه میراث موزه ها پیامی را بعنوان یک هشدار عمومی درباره بحران زیست محیطیِ فعلی بوجود آورده و انواع فعالیت های مختلف نظیر نمایشگاه ها، آموزش و غیره را در این راستا انجام می دهند.

بائه گفت: برای جامعه بین المللیِ موزه ها بسیار حائز اهمیت است که یک پایگاه اطلاعاتی از تمامی نمایشگاه ها و برنامه های آموزشی در این حوزه داشته باشد تا ارتباط ما با عموم مردم را مؤثر و کارآمدتر کند.

وی با بیان این که من از آیکوم ایران و سیموسِت برای برگزاری چنین کنفرانسی با این موضوعاتِ مهم قدردانی می کنم، اظهار کرد: این کنفرانس یکی از تلاش های ارزشمند جامعه بین المللی موزه ها در جهت بررسی نقش موزه ها در این موضوع و یافتن راهکارهایی برای بحران زیست محیطی پیش روی جوامع انسانی در عصر آینده و عصر معروف به آنتروپوسین خواهد بود.

تغییرات آب و هوایی یک مبحث در حوزه جهانی است

ایچ چرکی دمالی، رئیس کمیته بین المللی موزه های علوم و فناوری جهان (سیموست) نیز با ابراز خرسندی از حضور در چهل و هشتمین کنفرانس سیموسِت (CIMUSET) که با همکاری موزه ملی علوم و فناوری ایران بعنوان عضو فعال سیموست برپا شده است، گفت: موضوع در نظر گرفته شده برای این کنفرانس از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است؛ تغییرات آب و هوایی یک مبحث در حوزه جهانی است و موزه ها و جامعه موزه ها باید درباره این موضوع صحبت کنند، چراکه ما به بویژه امروزه با چالش های زیادی روبرو هستیم.

وی اظهار امیدواری کرد که در طول این کنفرانس به موضوعات متعددی که در جستجوی آنها هستیم، دست پیدا کنیم.

بازدیدها: 0

منبع خبر «» است و اخبار گردشگری پارسی در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 7021 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09199028006  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار گردشگری پارسی مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اخبار گردشگری پارسی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید