شنبه, ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-04-20
کد خبر: 5470 |
تاریخ انتشار : 14 سپتامبر 2021 - 15:22 | ارسال توسط :
87 بازدید
0
3
ارسال به دوستان
پ

رئیس انجمن راهنمایان گردشگری استان کرمانشاه گفت: ساخت و سازها در بافت تاریخی کرمانشاه و برخی پروژه ها باعث شده تا هویت گردشگری بزرگترین شهر غرب ایران از آن گرفته شود.

اخبار گردشگری پارسی :

بااشاره به ظرفیت های بسیار زیاد گردشگری کرمانشاه، اظهار کرد: انواع و اقسام گردشگری از اکوتوریسم و گردشگری شهری و تاریخی گرفته تا توریسم سلامت و ورزشی را در کرمانشاه داریم، اما با وجود همه این ظرفیت ها طی سالهای گذشته تنها به هرکدام از این حوزه ها ورود کوچکی داشته ایم و بعد آن را رها کرده ایم.

این فعال حوزه گردشگری افزود: در مقوله گردشگری شهری که به سایر انواع گردشگری همچون گردشگری فرهنگی، تاریخی و… وابستگی زیادی دارد، هنوز زیرساخت مناسبی برای گردشگران نداریم.

وی به بازسازی هایی که طی سالهای اخیر در برخی بافت های تاریخی کرمانشاه صورت گرفته و اجرای برخی پروژه ها اشاره کرد و گفت: متاسفانه هویت گردشگری کرمانشاه را به عنوان یکی از بزرگترین شهرهای غرب ایران از آن گرفته ایم.

کرمی ادامه داد: پتانسیل های گردشگری زیادی در کرمانشاه داریم که متاسفانه به دلیل کم توجهی از بین می روند و برای نجات و بهره گیری از آنها باید کمی جسارت مدیرانمان بالا برود.

وی به برخی از ظرفیت های گردشگری کرمانشاه که در سکوت و رکود به سر می برند اشاره کرد و گفت: هتل بیستون که سالهاست تعطیل شده، خانه تاریخی و پرخاطره خدیوی که درحال تخریب است و دیگر بناهایی که گاها یکدفعه شاهد نابودی آنها از سوی برخی دستگاه ها هستیم، همه ظرفیت هایی است که آنها را نمی بینیم.

رئیس انجمن راهنمایان گردشگری استان اضافه کرد: هنوز فرهنگ گردشگری در کرمانشاه جا نیفتاده، برای همین قدر داشته هایمان را نمی دانیم و با بی توجهی از کنارشان عبور می کنیم و به سراغ پروژه های گردشگری جدید می رویم.

وی ادامه داد: این درحالی است که گاها شاهد اجرای برخی پروژه های گردشگری در کرمانشاه هستیم که چندان همخوانی با فرهنگ ما ندارد و با تغییر یک مدیر آن پروژه با کلی هزینه کنار زده می شود، بنابراین به نظر می‌سد آن چیزی که باید روی آن تمرکز و آن را تقویت کنیم، همین تاریخ غنی، فرهنگ اصیل، وجود اقوام و مذاهب مختلف، آداب و رسوم متنوع و موزه ها و صنایع دستی مان است.

کرمی خاطرنشان کرد: در داخل شهر کرمانشاه رودخانه قره سو را داریم که می توانستیم این داشته با ارزش را به یک پتانسیل بالا برای جذب گردشگر تبدیل کنیم، اما اکنون به زباله دان و محل ریختن فاضلاب شهری تبدیل شده است.

وی اضافه کرد: البته چندسال پیش در قسمت کمربندی غربی کارهایی را برای زیباسازی اطراف این رودخانه انجام دادند، اما تمام نشده آن را رها کردند، درحالیکه می شد کارهای زیادی آنجا انجام داد.

این فعال گردشگری به اجرای طرح تعریض خیابان مدرس طی سالهای گذشته هم اشاره کرد و گفت: متاسفانه اجرای این طرح موجب از بین رفتن بخشی از هویت تاریخی این خیابان تاریخی و قدیمی شد و بخشی از یگانگی فرهنگی این بافت تاریخی را از آن گرفت. تعریض خیابان مدرس به هم ریختگی معماری و ظاهری بسیار زیادی را در آن بوجود آورد و زیبایی های تاریخی آن را از بین برد.

کرمی ادامه داد: در ادامه تصمیم گرفته شد تا این خیابان را به پیاده راه تبدیل کنند، تصمیمی که بسیار دیر گرفته شد، اما هنوز آن را هم اجرایی نکرده اند. در بسیاری از شهرهای ایران که حتی نیمی از پتانسیل های گردشگری کرمانشاه را ندارند، این طرح اجرایی شده و پیاده راه دارند، ولی در کرمانشاه هنوز معطل مانده ایم.

وی در ادامه بااشاره به وجود بازار سنتی 200 ساله کرمانشاه، اعلام کرد: در چند شهر دیگر ایران هم نمونه چنین بازارهایی را داریم، اما بین بازار کرمانشاه تا آنها بسیار تفاوت هست، چراکه در این بازار سنتی سراهایی مانند سرای وکیل و سرای نو وجود دارد که می توانست به یک کافه یا فضایی برای استراحت گردشگران تبدیل شود، ولی به انباری و جای حیوانات تبدیل شده و به بدترین شکل نگهداری می شوند.

وی افزود: اگر به بازارهای قدیمی شهرهای دیگر ایران سری بزنید، جداره دیوار این بازارها به شکل سنتی بازسازی شده تا حس تاریخی آن را حفظ کند، اما در بازار کرمانشاه یکی از جداره‌ها سیمانی، دیگر آجری و یکی سنگی است.

رئیس انجمن راهنمایان گردشگری کرمانشاه تصریح کرد: هر اقدامی هم که میراث فرهنگی استان می خواهد انجام دهد، یا با مشکل بازاریان، یا با کمبود بودجه یا با مخالفت شهرداری مواجه می شود و این زمینه ای شده تا در بحث گردشگری شهری پسرفت کنیم.

وی یادآورشد: زمانی که توانستیم آنقدر روی این ظرفیت هایمان کار کنیم که جذب گردشگران بالایی برای آنها داشته باشیم، آن وقت می توان به اجرای برخی پروژه های گردشگری دیگر حتی “سافاری پارک” فکر کرد.

بازدیدها: 0

منبع خبر «» است و اخبار گردشگری پارسی در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 5470 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09199028006  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار گردشگری پارسی مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اخبار گردشگری پارسی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید