سه شنبه, ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-04-23
کد خبر: 3578 |
تاریخ انتشار : 17 جولای 2021 - 13:56 | ارسال توسط :
243 بازدید
0
2
ارسال به دوستان
پ

«هرچه هم زده بوده باشند الان در اثر آفتاب از بین رفته و تمیزکاری هم شده است. این موضوع قبلاً مطرح‌شده، نمی‌دانم چرا دوباره می‌پرسید و چه اصراری دارید و چه لذتی می‌برید؟» این، پاسخ ناظر مقیم فاز دوم مرمت گنبد شیخ لطف‌الله به سؤال سادۀ خبرنگار است: «آیا روی ترک مرمت شدۀ گنبد شیخ […]

«هرچه هم زده بوده باشند الان در اثر آفتاب از بین رفته و تمیزکاری هم شده است. این موضوع قبلاً مطرح‌شده، نمی‌دانم چرا دوباره می‌پرسید و چه اصراری دارید و چه لذتی می‌برید؟» این، پاسخ ناظر مقیم فاز دوم مرمت گنبد شیخ لطف‌الله به سؤال سادۀ خبرنگار است: «آیا روی ترک مرمت شدۀ گنبد شیخ لطف‌الله روغن زده بودند؟»

وقتی برف، روی ترک مرمت شدۀ گنبد شیخ لطف‌الله ننشست و ایسنا پرسید «چرا؟» مدیر پایگاه میراث جهانی نقش‌جهان با اطمینان گفت: عکس ایسنا فتوشاپ است. بعدتر اما نظر متخصصان مختلف دربارۀ علت آب‌گریز شدن ترک مرمت‌شده پرسیده و منتشر شد و قرار بود آزمایش‌هایی نیز روی این ترک انجام شود، اما نتیجۀ این آزمایش‌ها که تکلیف علت ننشستن برف را روشن می‌کرد، هرگز رسانه‌ای نشد.

در این مدت، ترک مرمت‌شده دو بار مورد تائید قرار گرفته و حالا، فاز دوم مرمت توسط همان پیمانکار قبلی آغازشده است منتقدان اما با امضای نامه‌ای خواستار توقف این مرمت‌شده‌اند.

به‌منظور روشن شدن زوایای مبهم مرمت ترک پیشین گنبد، ایسنا با بهشاد حسینی، ناظر مقیم فاز دوم مرمت گنبد شیخ لطف‌الله گفت‌وگویی انجام داده که شرح آن را در ادامه می‌خوانید.

در مرمت جدید کاشی‌های قدیم را کار می‌کنید؟

بله، اما نو هم داریم یعنی بعضی قطعات که خراب باشد را سعی می‌کنیم با لقمه گذاری پرکنیم. ما دو درصد کاشی‌ها را عوض کردیم.

زمینۀ ترک مرمت شدۀ قبلی، نو نشده؟

خیالتان جمع که این‌طور نیست.

برای مرمت گنبد شیخ لطف‌الله به کاشی‌کار نیازی نبود؟

این کار یک معمار می‌خواست که به این قضیه وارد باشد، برای این کار کاشی تراش به دردمان نمی‌خورد. ما نمی‌خواهیم کاشی عوض کنیم و البته در کنار مرمتگر کاشی تراش هست؛ یعنی خودشان نیرو دارند، کاشی تراش دارند، من فامیل کاشی‌تراش را نمی‌دانم چون با پیمانکار طرف هستم.

طرح مرمت گنبد کجاست؟

در دفتر هست.

شما ناظر مرمت ترک اول بودید. درست است؟

نه من ناظر نبودم.

اما به‌عنوان ناظر تزئینات و آرایه‌های معماری اداره کل حضور داشتید؟

من ناظر مرمت پروژه نبودم.

آثاری از روغن بزرک بر روی ترک‌های مرمت نشده هم پیداشده؟

بله ما بقایای روغن بزرک را در ترک‌های مرمت نشده پیدا کردیم. در دوره‌هایی با خیال اینکه نفوذ آب را کاهش می‌دهد از روغن استفاده می‌کردند و روغنی زده بودند که در دوره‌های بعد حالت چغرمگی به خودش گرفته بود و بقایای آن نشان می‌داد یک روغن گیاهی خشکانه مثل روغن بزرک است.

و روی ترک مرمت‌شده هم روغن بزرک زده‌شده بود؟

هرچه هم زده بوده باشند الان در اثر آفتاب از بین رفته و تمیزکاری هم شده است. این موضوع قبلاً مطرح‌شده، نمی‌دانم چرا دوباره می‌پرسید و چه اصراری دارید و چه لذتی می‌برید.

یعنی در بخش قبلی بوده؟

در آن بخش قبلی بوده و در این بخش دیگر خبری نیست.

چرا آجرها کمرنگ شده؟

وقتی دوغاب می‌دهند و تمیز می‌کنند یک گردی روی کار می‌نشیند اما به خاطر این دوغابی که روی آن بود تمیزکاری انجام شد و پاک‌شده است.

شما الان ناظر مرمت ترک جدید هستید، انتقاد شما نسبت به ترک مرمت‌شدۀ قبلی چیست؟

(سکوت)

نمی‌خواهید بگویید؟

بله نمی‌گویم.

پس ترک مشکل دارد؟

نه، مشکلی که فکر بکنید نه. اگر هم مشکلی داشته مرتفع شده است.

بازدیدها: 0

منبع خبر «» است و اخبار گردشگری پارسی در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 3578 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09199028006  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار گردشگری پارسی مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اخبار گردشگری پارسی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید