پنجشنبه, ۹ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-03-28
کد خبر: 4414 |
تاریخ انتشار : 23 آگوست 2021 - 15:33 | ارسال توسط :
115 بازدید
0
می پسندم
ارسال به دوستان
پ

صاحب موکب قهوه‌ یزدی که در ایام سوگواری اباعبدالله(ع) با این قهوه‌ی ۴۰۰ ساله پذیرای عزاداران حسینی است، می‌گوید: پخت قهوه یزدی در مراسم‌های مذهبی خصوصاً ایام محرم‌ از دوران صفویه به بعد رواج یافته است.

«ابراهیم مرادی» که از قهوه پزهای یزدی است و سال‌ها در این حوزه فعالیت دارد، با بیان این که از دوران طفولیت به همراه پدرش قهوه‌پز مراسم‌های سیدالشهداء است، به خبرنگار ایسنا می‌گوید: از همان کودکی تقریبا ۷ یا ۸ سالگی توفیق خدمتگزاری در درگاه ابی عبدالله(ع) پیدا کردم، ابتدا نسبت به پذیرایی‌های مختلف مانند توزیع گلاب، آب دادن فعال شدم، بعد هم در قسمت چایخانه قند پاتال کُنی، استکان جمع‌کنی و چایی‌ریزی مشغول شدم.

وی اضافه می‌کند: از همان کودکی که در مجالس بودم، از روضه‌خوانی‌هایی که پدرم متولی آن‌ها بود تا مراسم‌هایی که قهوه‌پز قدیمی بافت تاریخی مرحوم حاجی آقا رضای فخر می‌گرداند، خدمت می‌کردم.

این قوه‌پز مراسم‌های امام حسینی که امسال هم مانند سنوات گذشته موکب قوه‌ یزدی‌اش را برای امام حسین (ع) راه انداخته است، می‌گوید: پخت قهوه یزدی در مراسم‌های مذهبی خصوصاً محرم‌ها، از صفویه به بعد رواج یافته و سند قوی‌تر آن قدمتی بیش از ۲۵۰ سال را نشان می‌دهد.

مرادی از قهوه‌ریزی‌های بزرگان محله یاد می‌کند و می‌گوید: در مجالس قهوه‌ریزی می‌کردم و به همراه والدین شرکت می‌کردم تا قهوه‌ریزی و رفته رفته قهوه‌پزی را آموختم و امروز توفق دارم تا در مراسم‌های حسینی قهوه‌پز باشم.

قهوه یزدی که امروز طعم و شیوه پخت و تفاوت آن با سایر قهوه‌ها منجر به ثبت ملی آن شده است، نه تنها یک خوراکی بلکه دارای پیشینه ارزشمندی تا حدود ۴۰۰ سال گذشته است و علاوه بر آن یک نوشیدنی اعیانی و اشرافی به خصوص در مراسم‌های عزاداری محسوب می‌شده که به مراسم‌های ماه محرم به عنوان یکی از مراسم‌های مذهبی مهم در بین مردم یزد راه یافته است.

بازدیدها: 0

منبع خبر «» است و اخبار گردشگری پارسی در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 4414 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09199028006  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار گردشگری پارسی مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اخبار گردشگری پارسی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید