جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-03-29
کد خبر: 3846 |
تاریخ انتشار : 01 آگوست 2021 - 21:10 | ارسال توسط :
63 بازدید
0
1
ارسال به دوستان
پ

محمدحسین ایمانی‌خوشخو، دبیرکل سمپوزیوم ملی یکصد سال گردشگری ایران با بیان این‌که این سمپوزیوم چراغی برای دولت جدید در گردشگری روشن می‌کند، تاکید کرد: کسی نمی‌تواند گردشگری را پدیده منفی بداند، به ویژه آن‌که در مباحث دینی به آن امر شده است و نکوهیده نیست.

رییس پارک ملی علوم، فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی گفت: گردشگری همیشه می‌تواند چراغ راه آینده باشد، اگر بخواهیم به‌درستی ظرفیت‌ها را بشناسیم و بر مبنای آن برای آینده برنامه‌ریزی کنیم باید به گذشته گردشگری کشور نگاه عمیق داشته باشیم. برهمین مبنا سمپوزیوم یکصدسال گردشگری ایران که سیری در تاریخ سفر، حمل و نقل و مهمان‌نوازی در قرن ۱۴ خورشیدی است، مورد توجه اصحاب گردشگری قرار گرفت تا این نگاه عمیق را به دست‌اندرکاران گردشگری ایران انتقال دهند که برای آینده برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشند.

ایمانی‌خوشخو در پاسخ به این سوال که با توجه به نگاه منفی برخی به جریان گردشگری به‌ویژه قبل از انقلاب، این سمپوزیوم چگونه می‌تواند نگاه و دستاوردهای گذشته را الگوی آینده قرار دهد و اقناع‌سازی کند؟ گفت: گردشگری با دو رویکرد فرهنگی و صنعتی تعریف شده است؛ در رویکرد فرهنگی برای گردشگری در تاریخ و دین جایگاه ویژه‌ای قائل شده‌اند، سفر جزئی از زندگی مردم بوده و دست‌کم یک بار سفر دور از خانه تجربه می‌شده است. به تدریج که جلوتر می‌آییم گردشگری در دنیا با تغییراتی مواجه می‌شود و نگاه اقتصادی به آن بیشتر مورد توجه و تاکید قرار می‌گیرد و گردشگری به صنعت تبدیل می‌شود که محصول و برون‌داد آن در کشور هم وجود دارد.

او افزود: گردشگری با رویکرد مدرن و با انگیزه اقامت در هتل و برنامه‌ریزی برای مسافرت، در کشور ما بیش از نیم قرن قدمت دارد. در این دوره، ظرفیت‌های جدید به عنوان جاذبه‌های فرهنگی ایجاد شد، اگرچه بعد از انقلاب شمار و تنوع این جاذبه‌ها بیشتر شد. توسعه بنادر، فرودگاه‌ها و راه‌ها نیز باعث شد نگاه صنعتی به فرهنگی در گردشگری اضافه شود. در نتیجه، این‌گونه نیست که نگاه به گردشگری یک دوره منفی و یک دوره مثبت بوده باشد؛ رویکردها تغییر کرده است نه نگاه‌ها. بنابراین امروز کسی نمی‌تواند گردشگری را پدیده منفی بداند، چون مطالعات زیادی درباره آن شده و در مباحث دینی هم به آن امر شده است و نکوهیده نیست.

وی گفت: مشکل اصلی این بوده که نگاه تخصصی به گردشگری نداشته‌ایم، به جای این که مسیر تخصصی و علمی برای گردشگری طراحی کنیم، مسیرهای سلیقه‌ای داشته‌ایم که بعضا به نتیجه نرسیده و مشکلاتی پیش آمده است. امیدواریم دارایی و ظرفیت‌های خود را درست بشناسیم و بیشتر توجه کنیم.

او همچنین اظهار کرد: از دستاوردهای سمپوزیوم نیز مکتوب کردن این دستاوردها، تجربه‌ها و تاریخ شفاهی گردشگری است که می‌تواند چراغ راهی برای دولت جدید باشد که امیدواریم از متخصصان بیشتر بهره ببرد.

ایمانی‌خوشخو در ادامه یادآور شد: سمپوزیوم یکصدسال گردشگری ایران ۲۷ و ۲۸ مهرماه ۱۴۰۰ به موضوعاتی در بخش‌های حمل و نقل، مهمان‌نوازی، پذیرایی، غذا و نوشیدنی، جاذبه‌ها و مقاصد گردشگری، خدمات مسافرتی و دیگر محورها که صد درصد کاربردی هستند، می‌پردازد و قرار نیست نگاه اصلی این رویداد صرفا نظری و علمی باشد؛ قرار است نگاه به گذشته، کاربردی و عملیاتی باشد.

دبیرکل سمپوزیوم ملی یکصد سال گردشگری ایران با بیان این‌که سلسله وبینارهایی که در پیش سمپوزیوم برگزار شد، نشان داد دامن زدن به موضوعات و طرح مباحثی که مقدمه سمپوزیوم باشد، مؤثر و مفید است، افزود: در کارگروه‌هایی که برای پیش‌سمپوزیوم تشکیل شد و همین‌طور در وبینارها ۵۳ استاد، متخصص و مدیر گردشگری بیش از ۲۶ ساعت سخنرانی داشتند که ضمن بررسی سیر تاریخی گردشگری در محورهای تعیین‌شده، به ارائه نظرات و دیدگاه‌های خود در موضوع حمل و نقل، خوراک، خدمات کنسولی و ویزا، طب سنتی و … پرداختند. بیش از یکصد نفر در این وبینارها حضور فعال داشتند و محتوای آن برای استفاده دیگران بارگذاری خواهد شد. اواخر مرداد و شهریورماه نیز سلسله وبینارهای دیگری اجرا خواهد شد.

رییس پارک ملی علوم، فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی گفت: دستگاه‌های زیادی از این سمپوزیوم حمایت کرده‌اند، اگرچه پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی، کمیته موزه‌ها (ایکوم)، جامعه تخصصی گردشگری الکترونیک، شورای هماهنگی سازمان‌های غیردولتی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برگزارکننده سمپوزیوم یکصدسال گردشگری ایران هستند، اما وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، بنیاد ایران‌شناسی، دانشگاه اصفهان، انجمن طبیعتگردی، دیگر تشکل‌ها و شرکت‌های خصوصی حامی این رویداد هستند.

بازدیدها: 0

منبع خبر «» است و اخبار گردشگری پارسی در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 3846 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09199028006  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار گردشگری پارسی مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اخبار گردشگری پارسی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید