جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-03-29
کد خبر: 6556 |
تاریخ انتشار : 19 اکتبر 2021 - 14:50 | ارسال توسط :
112 بازدید
0
3
ارسال به دوستان
پ

شاید شهر میبد پس از حضور ارزیابان یونسکو و شورای جهانی صنایع دستی برای ثبت جهانی زیلو تا همین روزهای اخیر شاهد حضور هیچ مقام سیاسی ارشدی نبود اما پس از همکاری مشترک ایران و سوئیس بر سر هنرصنعت زیلوبافی، پای یکی از بالاترین مقامات سیاسی کشور سوئیس به این شهر باز شد.

اخبار گردشگری پارسی :

طرح مشترک چهار ساله‌ای میان موسسه فدرال مالکیت فکری سوییس و مرکز مالکیت فکری ایران با عنوان «پروژه مالکیت فکری ایران و سوییس» آغاز شده که براساس این طرح قرار است برای اولین بار در ایران، با استفاده از تجارب سوییس و دانش فنی متخصصان سوییسی، به اجرای صحیح سیستم مدیریت نشانه جغرافیایی در ایران بپردازند.

این طرح دو محصول نشانه جغرافیایی شامل «خرمای پیارم هرمزگان» و «زیلوی میبد یزد» در بخش صنایع دستی را به عنوان پایلوت اجرایی سیستم نشانه جغرافیایی در ایران انتخاب کرده که هدف از اجرای آن، اینست که سیستم مدیریت نشانه جغرافیایی بتواند به تجاری‌سازی این محصولات در بازار جهانی کمک کند.

اما آنچه در بازدید این مقام سیاسی ارشد سوئیس در میبد گذشت، آشنایی با بافت زیلو و کیفیت این محصولات و جایگاه آن در اقتصاد این شهر بود. البته یکی از جالب‌ترین بخش‌های این مسئله تمایل وی برای تجربه بافت زیلو می‌شد که خود به همراه همسرش پنجه‌زنی زیلو را که فرایندی دشوار و سخت است، تجربه کردند و از بافت زیلو لذت بردند.

 

در این سفر نه تنها مقامات سوئیسی از کارگاه زیلوبافی بازدید کردند، بلکه سری هم به موزه تخصصی زیلوی میبد زدند، موزه‌ای که نه تنها انواع زیلو تنوع ان مقامات سوئیسی را به وجد آورده بود بلکه آن‌ها نسبت به شنیدن آنچه امروز ما به سادگی از کنار آن میگذریم و تاریخ و فرهنگ و تمدنی آمیخته به زیلوست، سراپا گوش بودند.

«آندراس ابیی» رئیس مجلس شورای ملی سوئیس در حاشیه این سفر و بر فراز نارین قلعه میبد در گفت‌وگو با خبرنگار اظهار کرد: این که من تصمیم گرفتم به ایران بیایم به این دلیل است که ایران یکی از کشورهای زیبا و مهم منطقه است و دوست داریم همکاری داشته باشیم.

وی با بیان این که همکاری‎های مشترکی در زمینه زیلو با سوئیس در حال انجام است، گفت: هر چند در مورد جزئیات این طرح مشترک اطلاعاتی ندارم، اما همین که همکاری‌های مثبتی خواهد شد، مهم است.

اما این سفر چه دستاوردهایی می‌تواند داشته باشد؟ توسعه بازار و ارتقای کیفیت دست‌بافت ارزشمند زیلو یکی از مهمترین اقداماتی است که می‌تواند پس از این سفر شاهد ان باشیم، ضمن این که بازتاب رسانه‌ای و تداوم چنین سفرهایی می‌تواند منجر به اقدامات مثبتی برای یزد جهانی شود.

بازدیدها: 0

منبع خبر «» است و اخبار گردشگری پارسی در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 6556 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09199028006  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار گردشگری پارسی مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اخبار گردشگری پارسی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید