چهارشنبه, ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-04-24
کد خبر: 516 |
تاریخ انتشار : 22 می 2021 - 15:14 | ارسال توسط :
207 بازدید
0
2
ارسال به دوستان
پ

ظرفیتی برای مدیکال توریسم ایران در حوزه خدمات مرتبط با زنان و زایمان یکی از بخش‌های مهم گردشگری درمانی در دنیا مرتبط با حوزه زنان و زایمان می‌شود. پیش از این گزارش‌هایی درباره ظرفیت‌های درمانی ایران در حوزه زنان و زایمان و درمان ناباروری منتشر کرده‌ایم. در این گزارش به یکی از خدماتی که به […]

ظرفیتی برای مدیکال توریسم ایران در حوزه خدمات مرتبط با زنان و زایمان

یکی از بخش‌های مهم گردشگری درمانی در دنیا مرتبط با حوزه زنان و زایمان می‌شود. پیش از این گزارش‌هایی درباره ظرفیت‌های درمانی ایران در حوزه زنان و زایمان و درمان ناباروری منتشر کرده‌ایم.

در این گزارش به یکی از خدماتی که به شدت در دنیا در حال گسترش است خواهیم پرداخت. خدماتی که این روزها توسط مراکز مراقبت پس از زایمان ارائه می‌شود. تمرکز این گزارش هم روی تجربه کشور کره در این حوزه است که می‌توان با الگو گرفتن از آن برای توسعه این بخش از مدیکال توریسم ایران و ارائه خدمت به متقاضیان بین‌المللی استفاده کرد.

اگرچه رقابت با سیستم قدرتمند درمانی و مراقبتی کره جنوبی کار سختی است اما شاید در یک آرزوی خوش‌بینانه حتی بشود از همین کشور هم توریست درمانی برای استفاده از خدمات مراکز مراقبت پس از زایمان در ایران جذب کرد.

چشم‌وهم‌چشمی کره‌ای‌ها

زنان معمولا بعد از زایمان دچار مشکلات جسمی و روحی شده و نیازمند آموزش، مراقبت و کمک در نگهداری از نوزاد یا انجام کارهای خود خواهند بود. در دهه‌های گذشته همانند اکثر کشورها، در کره جنوبی خانواده زن به شکل سنتی انجام این کمک‌ها را بر عهده می‌گرفتند.

به باور کره‌ای‌ها تا 21 روز بعد از زایمان، باید مراقبت‌ها و تغذیه ویژه‌ای برای مادران در نظر گرفت. حتی گاهاً این مراقبت‌ها با یکسری باورها و خرافات هم در می‌آمیخت. برای مثال کره‌ای‌ها هنوز باور دارند مادری که تحت مراقبت قرار می‌گیرد، در طول این دوره نباید در مراسم ختم شرکت کند. به این شیوه سنتی مراقبت پس از زایمان، سانهوجوری sanhujori گفته می‌شود.

از دهه ۹۰ میلادی مسائلی مانند بحران اقتصادی، اصلاحات برگرفته از توصیه‌های صندوق بین‌المللی پول در اقتصاد کره و… باعث شد که اکثر زنان درگیر کار با ساعات طولانی شوند و میزان مرخصی زایمان برای کارمندان زن به‌ شدت کم شد. کم‌کم شکل خانواده‌ها هم از حالت گسترده (زندگی با پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها و…) خارج شد و مادران کمتر ‌توانستند از اعضای خانواده خود کمک بگیرند.

شرایط محیط کار هم به‌گونه‌ای پیش رفت که به مردها هم برای مراقبت از همسرشان اجازه مرخصی نمی‌دادند. به همین دلیل از سال ۱۹۹۵ سروکله مراکز مراقبت پس از زایمان پیدا و به تدریج بر رونق آن‌ها افزوده شد.

75 درصد مادران کره‌ای مشتری مراقبت‌های بعد از زایمان

در حال حاضر  بیش از ۷۵ درصد زنان کره‌ای حداقل دو هفته بعد از زایمانشان را در مراکز مراقبت پس از زایمان به سر می‌برند. مراکزی که به بخش تفکیک‌ناپذیری از نظام مراقبت‌های بهداشتی و درمانی تبدیل شده‌اند و بازار بزرگی را رقم زده‌اند.

اما به مرور مراکز مراقبت پس از زایمان هم گرفتار سیستم طبقاتی جامعه کره شدند و مراکزی متفاوت برای طبقات مختلف شکل گرفت. دامنه این طبقات هم بسیار متنوع شده است و از مراکز ساده‌ای که تنها شامل یک اتاق و چند تخت می‌شوند گرفته تا مراکزی که از امکانات یک هتل 7 ستاره برخوردار هستند را شامل می‌شود. هزینه اقامت دو هفته‌ای در مراکز ساده‌تر حدود ۲۵۰۰ دلار است و در آنجا پرستارانی مبتدی به مراقبت‌های اولیه و غذا‌دادن به مادر و فرزند مشغول هستند.

در مقابل، مراکز پیشرفته دارای سوییت‌های vip، پزشک و پرستار حرفه‌ای اختصاصی، یوگا، پیلاتس، دستگاه‌های صاف‌کننده لگن، تمرینات تناسب اندام، اتاق‌های ماساژ، اسپا، مراقبت‌های پوست، مشاوره‌های روحی، گل‌آرایی، خنده‌درمانی برای جلوگیری از افسردگی، آموزش نگهداری از نوزاد توسط متخصصین و آموزش شیردهی در کنار باغ‌ها، گلخانه‌ها و فضای بسیار شیک، زیبا و مجلل هستند.‌‌ علاوه بر این‌، جابه‌جایی از بیمارستان تا مراکز مراقبت پس از زایمان با رولز-رویس یا ون‌های بنز مخصوصی صورت می‌گیرد. هزینه اقامت دو هفته‌ای در مراکزی از این دست هم به 30 هزار دلار می‌رسد.

اما مراکز مراقبت پس از زایمان دیگری هم هستند که هم‌زمان هر دو سطح از خدمات را ارائه می‌دهند. معمولا در برخی از این مراکز طبقات پایین که رفت‌وآمد به آن‌ها آسان‌تر است به قسمت  vipو طبقات بالا، به مادرانی که از خانواده‌های متوسط اقتصادی هستند اختصاص پیدا کرده است.. تمامی امکانات و پرستاران این بخش‌ها از همدیگر جدا هستند.

البته مراکز مراقبت پس از زایمان خدمات دیگری هم دارند که شاید مهم‌ترین آن‌ها فرستادن پرستار به منزل متقاضیان برای انجام کارهای خانه و مراقبت از مادر و نوزاد است.

یکی از دلایلی که زنان را به این مراکز جلب می‌کند، ساخت گروه جدیدی از مادران هم‌طبقه است. مادرانی که برای اولین ‌بار، بر اساس وجه مشترک مادرِ یک نوزاد بودن، دور هم جمع می‌شوند و احساس و هویت مشترکی نسبت به همدیگر پیدا می‌کنند. این مادران بعد از ترخیص از این مراکز هم ارتباط‌‌شان را حفظ کرده و در مسائل مربوط به تربیت فرزند با یکدیگر مشارکت و رقابت توأم دارند. این فرصت حتی آدم‌های معمولی را هم به تکاپو می‌اندازد تا هرطور شده، حتی با گرفتن وام یا دادن پول بیشتر بتوانند در مراکز vip منطقه گانگنام (منطقه لاکچری سئول) باشند.

تجارت جهانی مراکز مراقبت پس از زایمان

برخی از مادران کره‌ای به مراکز مراقبتی مرتبط با زایمان در آمریکا می‌روند و در مقابل مراکز مراقبت پس از زایمان کره‌ای با تبلیغات گسترده سعی در جذب مشتریان دیگر کشورها دارند. با وجود اینکه نرخ باروری در کره در حال کاهش است، تعداد مراکز مراقبت پس از زایمان رو به افزایش است و در حال حاضر بیش از ۶۰۰ مرکز اینچنینی در سراسر کره وجود دارد.

تعدادی مرکز نگهداری عمومی برای ارائه خدمات مشابه ولی با قیمت پایین‌تر هم توسط دولت و شهرداری‌ها افتتاح شده است اما به خاطر کیفیت پایین‌تر این مراکز، خیلی از افراد ترجیح می‌دهند جایی را در مراکز خصوصی پیدا کنند. به طور کلی تقاضا برای مراکز عمومی، خصوصی و vip  مرتبط با زایمان در کره آنقدر زیاد است که متقاضیان گاهاً باید از چند ماه قبل اتاق خود را رزرو کنند.

مثل بسیاری دیگر از خدمات مرتبط با سلامت که رقابت اقتصادی در آن شدید می‌شود شکایت‌ها هم روبه فزونی است. در برخی از این مراکز به خاطر کم‌کردن هزینه‌ها از افراد غیرمتخصص استفاده شده است، موارد بهداشتی و ایمنی رعایت نمی‌شود و به همین دلیل گزارش‌های زیادی از عفونت نوزادان و مادران منتشر شده است.

بازدیدها: 0

منبع خبر «» است و اخبار گردشگری پارسی در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 516 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09199028006  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار گردشگری پارسی مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اخبار گردشگری پارسی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید