جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-03-29
کد خبر: 718 |
تاریخ انتشار : 22 می 2021 - 20:45 | ارسال توسط :
60 بازدید
0
1
ارسال به دوستان
پ

باستان‌شناسان شهری متعلق به دوره مصر باستان را با قدمت ۳۵۰۰ سال در حوالی اقصر کشف کردند. شهرکی باستانی با قدمت ۳۵۰۰ در نزدیکی اقصر مصر کشف شده است. آنگونه به‌نظر می‌رسد که این منطقه مسکونی بخشی از سلسله کاخ‌های «ملقطه» باشد که برای پاسداشت مقام «آمنهوتپ سوم» ساخته شده است. آمنهوتپ سوم، یکی از […]

باستان‌شناسان شهری متعلق به دوره مصر باستان را با قدمت ۳۵۰۰ سال در حوالی اقصر کشف کردند.

شهرکی باستانی با قدمت ۳۵۰۰ در نزدیکی اقصر مصر کشف شده است. آنگونه به‌نظر می‌رسد که این منطقه مسکونی بخشی از سلسله کاخ‌های «ملقطه» باشد که برای پاسداشت مقام «آمنهوتپ سوم» ساخته شده است. آمنهوتپ سوم، یکی از فراعنه بزرگ مصر بود که بین سال‌های ۱۳۵۳ تا ۱۳۸۶ پیش از میلاد مسیح، حکومت می‌کرد.

این شهر که در سپتامبر ۲۰۲۰ کشف شده است، در منطقه‌ای موسوم به «آتون باشکوه» (Dazzling Aten) و در حوالی «مجسمه‌های غول‌پیکر ممنون» (Colossi of Memnon) قرار دارد. همچنین معبد «رامسس سوم» یا «معبد هابو» و آرامگاه «رامسس دوم» نیز در نزدیکی این شهر واقع شده است. در این شهر علاوه بر کاخ‌های متعدد و ساختمان‌های اداری، معبدی متعلق به خدای آمون و محرابی کویری مشهور به «کم‌ السمک» وجود دارد.

خانه های شهرک ظهور آتون

برخی از خانه‌هایی که دارای ابزارآلات، وسایل آشپزخانه و ظروف سفالی بودند. t

در این منطقه دریاچه‌ای جهت برگزاری مراسم مختلف وجود دارد که به «دریاچه هابو» معروف است. همچنین بقایای مجموعه وسیعی از منازل مسکونی و کارگاه‌های ساختمانی جهت احداث قصرهای مختلف به چشم می‌خورد که در امتداد رود نیل و تا مسافت هفت کیلومتری گسترده شده‌ بودند‌. تقریبا تمامی این بناها از خشت خام تهیه شده بودند و اکنون جز ویرانه‌ای از آن‌ها باقی نمانده است.

«پیتر لاکووارا»، مدیر صندوق میراث باستانی مصر ضمن مقایسه این شهر جدید با روستای «پمپئی» مصر، قدم زدن در این منطقه را به گشت‌وگذار در تاریخ ۳۵۰۰ ساله تشبیه کرد و اذعان داشت:

آنچه در خصوص کشف جدید، بیش از هر موضوعی جلب‌توجه می‌کند، میزان حفظ‌شدگی شگفت‌انگیز آقار به‌جای مانده در گذر قرن‌هاست.

ظروف سلطنتی سفالی با رنگ آبی

برخی از ظروف سفالی دارای تزئیناتی با رنگ‌آمیزی آبی هستند که به‌عنوان ظروف سلطنتی شناخته می‌شوند.

برخی از خانه‌های کشف‌شده، تا ارتفاع سه متری نیز سالم مانده‌اند و بسیاری از ویژگی‌های آن‌ها همچنان دست‌نخورده است. ابزارآلات، وسایل آشپزخانه‌ و ظروف سفالی بسیاری در این منطقه کشف شده است. برخی از این ظروف سفالی، دارای تزیینات آبی رنگ هستند که آن‌ها را به ظروف سلطنتی مشهور ساخته است. کشف برخی از گلدان‌های سفالی، قدمت این منطقه را تا دوره آمنهوتپ سوم نمایان ساخته است و به همین دلیل، عنوان «ظهور آتون» را بر این شهر نهاده‌اند. کتیبه‌ای نیز کشف شده است نام معبد آتون باشکوه بر آن به چشم می‌خورد. معبدی که توسط «آخناتون»، فرزند آمنهوتپ و فرعون بدعت‌گذار مصر، ساخته شده است. وی همراه با همسرش «نفرتیتی»، برای سال‌های طولانی بر مصر حکومت کرد.

بازدیدها: 0

منبع خبر «» است و اخبار گردشگری پارسی در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 718 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09199028006  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار گردشگری پارسی مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اخبار گردشگری پارسی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید