فریدون الهیاری در گفت و گوی اختصاصی با وب سایت اطلاع رسانی موسسه کمک به توسعه فرهنگ و هنر، افزود: اصفهان ظرفیت فراوانی برای گردشگری دارد که ایجاد گذر فرهنگی در هر کدام از آن‌ها مثل چهارباغ علاوه بر تفرجگاه، فرصتی برای حیات فرهنگی و اقتصادی فرهنگ هستند.
به گفته وی ساعات شب توریست و مسافران به دلیل تعطیلی بسیاری از مراکز گردشگری و فروشگاهی بدون برنامه و در داخل اقامتگاه‌ها سپری می شد و عامل نارضایتی آنان بود که ایجاد گذرهای فرهنگی و اجرای برنامه‌های هنری‏ زمینه ساز افزایش ماندگاری روزهای مسافران و رضایتمندی آنان شده است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان با بیان اینکه گذر فرهنگی چهارباغ توسط مدیریت شهری و همکاری بین نهاد و اتحادیه های مرتبط دستاوردهای زیادی داشته است، خاطرنشان کرد: نتایج سازنده بیشتری را در دوران پساکرونا تجربه خواهیم کرد.
وی اضافه کرد: اقدام عملیاتی برای ایجاد محور دوم گذر فرهنگی کلانشهر اصفهان بر مدار پل‌های تاریخی این شهر بر نشاط و شادابی مردم و انجام تعاملات فرهنگی بیشتری اثر خواهد گذاشت و به توسعه اقتصادی شهر و ‏تعریف مشاغل و پیشههای جدید کمک می‌کند.
به اعتقاد الهیاری ایجاد محورهای متنوع برای گذر فرهنگی در اصفهان و دیگر شهرهای استان رونق فعالیت های فرهنگی و هنری و ایجاد جذابیت برای مسافران داخلی و خارجی فراهم می کند و شناخت نیازها و علاقمندی‌های گردشگران به تعریف کسب و کارهای جدید منجر خواهد شد.
وی تهیه محتوای فرهنگی مناسب پس از انجام اقدامات سخت افزاری را مورد تاکید قرار داد و اظهارداشت: بر اساس جاذبه‌های فرهنگی و اصالت هر منطقه پیش بینی رویداد و برنامه در گذرهای فرهنگی ضرورت دارد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان با اشاره به حرکت راه اندازی گذرهای فرهنگی در شهرستان‌های استان گفت: این اقدام در هر منطقه متناسب با ظرفیت ها شکل گرفته و شهرداری ، فرمانداری و دهیاری‌ها همکاری داشته‌اند.
وی با بیان اینکه چنین اقدامات سخت افزاری و نرم افزاری در ایجاد گذر و برنامه‌های فرهنگی در گذشته سابقه نداشته است، خاطرنشان‌ کرد: نگاه و نگرش به حوزه گردشگری، میراث فرهنگی و اقتصاد فرهنگ و هنر در کل کشور و به ویژه در استان اصفهان هدفمند قابل ملاحظه بوده و توانسته بر ایجاد فرصت‌های شغلی جدید اثر بگذارد.
الهیاری تداوم این جریان را نیازمند تعاملات بین بخشی و فعالیت تشکل‌های مردم نهاد دانست و افزود: گفتمان خوبی برای چنین اتفاقاتی شکل گرفته و حمایت از آن به طور قطع دستاوردهای زیادی را به ارمغان می‌آورد.
ایجاد گذرهای فرهنگ و هنر را طرحی ۲ وجهی است که در یک سوی آن راسته و بازاری هنری راه اندازی می‌شود و در سوی دیگر، از اماکن تاریخی برای ایجاد این گذرها استفاده خواهد شد که هدف از ایجاد گذر فرهنگ و هنر را رونق بخشیدن به اقتصاد فرهنگی و هنری و ایجاد روحیه نشاط و شادی و امیدبخشی به مردم است
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از سال ۹۷ بر این امر تاکید کرده حمایت مالی و معنوی داشته و تسهیلات مناسبی به افراد صاحب طرح و ایده ارایه می‌کند.
بر اساس آمار موجود تاکنون ایجاد گذرهای فرهنگی در شهرهای اصفهان، شیراز، کاشان، ابرکوه ، یزد، کرمان، سنندج، سبزوار، نیشابور، بم و اوز آغاز شده است.