شنبه, ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-04-20
کد خبر: 5262 |
تاریخ انتشار : 07 سپتامبر 2021 - 15:45 | ارسال توسط :
106 بازدید
0
4
ارسال به دوستان
پ

غذاهای محلی و سنتی چابهار همانند سایر غذاهای جنوب کشور همراه با چاشنی ها و ادویه های مختلف و فراوان خوش طعم و خوش عطر جنوبی است و بخاطر نزدیکی به کشور پاکستان، شباهت های زیادی به غذاهای پاکستانی و هندی دارد، ولی شک نداشته باشید که بسیار خوشمزه تر از غذاهای پاکستانی خواهد بود.

اخبار گردشگری پارسی :

 

۱) خوراک خرما

خوراک خرما

وقتی حرف از جنوب ایران می شود، حتماً به سرعت نامهای خرما و ماهی جنوب در ذهنتان شکل می گیرد، دو خوراکی اصلی شهرهای مختلف جنوب ایران که کاربرد زیادی در غذاهای محلی چابهار نیز دارد.

خوراک خرما همانطور که از اسمش پیداست، یک غذای مقوی مخصوص چابهار است که از ترکیب خرما، نان، حبوبات و برنج تشکیل شده و یکی از محبوب ترین و خوشمزه ترین غذاهای معروف چابهار است.

خوراک خرما بسیار گیرا و مقوی است و می توان به صورت میان وعده و یا دسر از آن استفاده کرد. در این بین شهروندان بومی چابهار یک نوع حلوا نیز با نام کنک درست می کنند که ماده اصلی تشکیل دهنده آن خرمای جنوب است و با ترکیبی از کنجد، گیاه پونه و بادام درختی آماده و سرو می شود.

هر دوی این خوراکی ها گرمی خالص هستند، پس بهتر است بخاطر خوشمزگی زیاد ازآنها نخورید، چون حتماً با جوش های زیادی بر روی صورتتان روبرو خواهید شد!

 

۲) پلو زغفرانی

پلو زعفرانی

یکی از غذاهای محلی چابهار پلو زعفرونی است که طرفداران زیادی در این شهر دارد. این غذا در اصل به پاکستان تعلق داشته که رفته رفته اسم و رسمی در چابهار نیز پیدا کرده و در حال حاضر به عنوان یک غذای رسمی و خوشمزه این شهرستان محسوب می شود.

تزئین پلوی زعفرونی چیزی است که در همان ابتدا نظر شما را به سوی خود جلب کرده و شما را ترغیب می کند تا در تورهای شکم گردی چابهار، این غذا را اول از همه تست کنید.

این پلوی خوش عطر و منظره از ترکیب برنج، زعفران فراوان، میخک، زیره، فلفل دلمه ای، سیر، پیاز و ادویه های مختلف درست شده و علاوه بر طعم فوق العاده، دارای خواص دارویی بهبود گردش خون و افزایش ایمنی بدن نیز هست؛ پس تعلل نکنید و با ورود به چابهار، خوردن این غذا را در اولویت شکم گردی خود قرار دهید.

 

۳) کراهی میگو

کراهی میگو

کراهی میگو یکی از غذاهای معروف چابهار است که بسیار لذیذ بوده و در میان گردشگران و افراد بومی طرفداران زیادی دارد. این غذای دریایی از ترکیب میگوی تفت داده شده با پیاز و سبزی گشنیز و ادویه های مخصوص جنوب تشکیل شده و تجربه متفاوتی از شکم گردی در چابهار را برای شما رقم می زند.

 

۴) تنورچه

آماده سازی تنورچه

این غذای محلی و سنتی چابهار در اغلب شهرهای استان سیستان و بلوچستان طبخ و خورده می شود و یک نوع غذای کبابی و تنوری است. اگر جزو طرفداران کباب گوشت آن هم از نوع محلی و سنتی جنوب کشور هستید و مشتاقید تا طعم این کباب تنوری یا تنورچه را بچشید، باید به شما عرض کنیم که این غذا به تنهایی و یا به همراه پلو سرو می شود و بسیار خوش طعم و خوشمزه است.

تنورچه

تنورچه به دو حالت در چابهار طبخ می شود، روش اول و متداول تر، خرد کردن گوشت به تکه های کوچک و سیخ کردن آنها و پختنشان در داخل تنور سنتی برای یک مدت تقریبی ۴۵ دقیقه ای است. اما در روش دوم طبخ این غذای مخصوص شکم گردی چابهار، شکم گوسفند را با نخ دوخته و در داخل تنور قرار می دهند. این مدل طبخ تنورچه به تنور بزرگتری نیاز دارد و ممکن است در برخی از رستوران های شهر به حالت شکم پر و با ادویه های مخصوص جنوب و هندوستان آماده و سرو شود.

 

۵) تخلان

تخلان

با سفر به چابهار و تورهای شکم گردی قرار است که به طور اساسی دلی از عزا دربیاورید و با غذاهای محلی و سنتی چابهار، یک سور اساسی به شکم خود بدهید!

تخلان برخلاف اسم عجیب و غریبش یک غذای مقوی، خوشمزه و سلامت است که از گندم و دنبه گوسفند درست می شود. در تهیه این غذا ابتدا گندم های جوشانده شده را خشک و سپس می کوبند و یکبار عمل کوباندن را با دنبه گوسفند انجام میدهند. سپس مواد غذا را بر روی حرارت کم گذاشته و می گذارند تا به خوبی دنبه جذب گندم شود و به اصطلاح به خوردش رود.

تخلان یک غذای گرم و مقوی محلی است که بیشتر در روزهای سرد زمستان مصرف می شود. از این رو اگر با بوی دنبه گوسفندی مشکلی ندارید، پیشنهاد می کنیم این غذای متفاوت و سنتی را برای یکبار هم که شده در تورهای شکم گردی امتحان کنید.

 

۶) تباهگ

آماده سازی تنورچه

تباهگ یکی از غذاهای معروف چابهار است که البته از قدمت زیادی نیز برخوردار است، این غذای خاص جنوب از گوشت نمک دود تشکیل شده که از قرار بسیار خوش طعم و خوش نمک است.

شیوه آماده سازی تباهگ به این صورت است که گوشت ها را به صورت ورقه ای برش داده و با پودر نمک و دانه های انار می پوشانند، سپس آنرا بر روی طناب و در زیر آفتاب قرار می دهند و برای محافظت در برابر حشرات و گرد و غبار، با یک پارچه ظریف آنرا می پوشانند.

تنورچه

در گذشته نمک سود کردن گوشت به دلیل نبود دسترسی به یخچال بوده است، اما در حال حاضر هم هنوز مردم چابهار ترجیح می دهند این غذا را به روش سنتی آماده کرده و میل کنند. از این رو پس آماده شدن گوشت آنرا در آب پخته و با برنج سرو می کنند.

به طور معمول پس از پختن تباهگ، برنج را نیز در همان آب طبخ می کنند، بر همین اساس برنج همراه تباهگ هم طعم خاصی به خود می گیرد و خوردن آن در کنار تباهگ لذت فراوانی را برای شما خواهد داشت.

 

۷) بت ماش

بت ماش

تورهای شکم گردی چابهار سراسر پر است از تجارب جدید غذایی که در هیچ جای دیگر از کشور نمی توان آنها را تجربه کرد. یکی دیگر از غذاهای محلی و سنتی چابهار که به بت ماش معروف است، غذایی است که معمولاً در روزهای پایینی زمستان و شروع بهار طبخ و مصرف می شود و از ترکیب برنج و ماش و ادویه وسبزیجات تازه بومی تشکیل شده است.

بت ماش شباهت زیادی به دمپختک داشته و در کنار انواع ترشی جنوب، به یکی از گزینه های خوشمزه شکم گردی در چابهار بدل شده است.

 

۸) دوغ پا

دوغ پا

شاید در ابتدا اسم این غذای محلی چابهار شما را به اشتباه بیاندازد و رغبت چندانی به امتحان مزه آن در تورهای شکم گردی نداشته باشید، اما بد نیست بدانید که این غذای خوشمزه چابهار شبیه به خورشت قیمه است و به عنوان یکی از بهترین غذاهای محلی چابهار محسوب می شود.

تفاوت اصلی دوغ پا با خورشت قیمه در این است که از دوغ در آن استفاده شده است، اما همین موضوع طعم خاصی را برای آن ایجاد کرده و خوردن آن را به تمام طرفداران شکم گردی چابهار پیشنهاد می کنیم.

 

۹) املت سوزی

املت سوزی

املت سوزی با املت گوجه ای که مهمان همیشگی سفره های ماست فرق دارد و یکی دیگر از غذاهای محلی و سنتی چابهار محسوب می شود. این غذا با استفاده از گیاهی به نام سوزی و ترکیب موادی نظیر پیاز، سیر، تخم مرغ، سیب زمینی، فلفل، نمک و روغن طبخ و آماده می شود و طعم بسیار خوبی دارد.

 

۱۰) شیرینی چنگال

شرینی چنگال

نمی شود در شکم گردی چابهار انواع غذاهای محلی و سنتی را امتحان کرد، اما به سراغ شیرینی چنگال چابهار نرفت! این شیرینی از ترکیب آرد، خرما و روغن حیوانی درست شده و روش طبخ آن بدین صورت است که اول از طریق مخلوط آب و آرد خمیر این شیرینی جنوبی را آماده کرده و در کف ظرف ماهیتابه قرار می دهند تا نیم پز شود، سپس با نیم پز شدن خمیر شیرینی، آنرا با خرماهای هسته جدا مخلوط می کنند. در نهایت کمی پیاز را با روغن سرخ کرده و بر روی آن می ریزند تا نرم شود.

به طور معمول شیرینی چنگال مهمان سفرهای ماه رمضان چابهار است و به شکل یک غذای کامل و اصلی هم مصرف می شود.

 

۱۱) تیموش و دوتینی

تیموشی دوتینی

در آخر مطلب غذاهای معروف چابهار بد نیست یادی از دو نان معروف و لذیذ این شهرستان جنوب کشور نیز بکنیم که جزو خوشمزه های همیشگی کنار غذاهای محلی چابهار محسوب می شوند.به طور معمول نان تیموش با آبگوشت و یا شیر داغ خورده می شود؛ هر دوی این نانها یعنی دوتینی و تیموشی، نان های روغنی، نازک و خوش نمکی هستند که به همراه غذا و چای میل می شوند و طعم بسیار مطبوعی دارند.

بازدیدها: 0

منبع خبر «» است و اخبار گردشگری پارسی در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 5262 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09199028006  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار گردشگری پارسی مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اخبار گردشگری پارسی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید