چهارشنبه, ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-04-24
کد خبر: 8289 |
تاریخ انتشار : 26 ژانویه 2022 - 10:44 | ارسال توسط :
104 بازدید
0
5
ارسال به دوستان
پ

مدیرکل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی کردستان گفت: ۱۲ اثر از استان کردستان در فهرست آثار منقول و ملی کشور به ثبت رسید.

اخبار گردشگری پارسی :

یعقوب گویلیان در گفت و گو با خبرنگاران اظهار کرد: در جلسه شورای ثبت آثار غیرمنقول کشور، ۹ باب خانه تاریخی کردستان شامل خانه‌ خان احمدی، کسوت ‌آرا، برنجی، معتمد وزیری، نصرت نوری، شهناز خالدی، سبحانی، بهمن سلطانی و منصوب عباسی در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

وی با اشاره به اینکه اولین اقدامی که منجر به حفظ آثار، بناها و محوطه‌های تاریخی استان می‌شود، ثبت آنها در فهرست آثار ملی است افزود: در جلسه شورای ملی ثبت آثار منقول کشور نیز پس از طرح پرونده، بررسی و تایید شورای داوران، سه اثر از کردستان در فهرست آثار میراث منقول تاریخی کشور به ثبت رسید.

مدیرکل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی کردستان ادامه داد: این آثار ارزشمند شامل مجسمه مستوره اردلان، سنگ قبر محمد امین خان گروس و شمشیر مانایی است.

وی گفت: در جلسه شورای ملی ثبت آثار منقول کشور همچنین مصوب شد اعتبارات لازم برای مرمت و حفاظت سنگ قبر محمدامین خان گروس از سوی دفتر ثبت تامین شود.

گویلیان یادآور شد: باید در راستای حفظ و حراست از این آثار ارزشمند ثبت شده که به نوعی نمادی از سابقه تاریخی استان هستند، برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات لازم انجام شود.

میراث فرهنگی منقول شامل آثاری همچون سکه‌ها، نقاشی‌ها و اسناد است که قابل انتقال هستند و می‌توان جابجایشان کرد، میراث فرهنگی نامنقول هم شامل آثاری مانند بناها و مکان‌های تاریخی است که قابلیت انتقال و جابجایی ندارند.

در مجموع تاکنون ۲ هزار اثر شامل آثار تاریخی، غارهای طبیعی، درختان کهنسال، میراث منقول(بناها، محوطه و تپه‌ها)، قنات و مکان‌های طبیعی در استان شناسایی شده که از این تعداد ۹۳۰ اثر آن به ثبت ملی رسیده است.

بازدیدها: 0

منبع خبر «» است و اخبار گردشگری پارسی در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 8289 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09199028006  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار گردشگری پارسی مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اخبار گردشگری پارسی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید