جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-03-29
کد خبر: 2680 |
تاریخ انتشار : 09 ژوئن 2021 - 11:29 | ارسال توسط :
136 بازدید
0
3
ارسال به دوستان
پ

معاون مدیرکل و رییس اداره میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کاشان از ثبت ۲ اثر میراث فرهنگی ناملموس این شهرستان شامل آداب سنت نذری ماه محرم سادات دهه دار نشلج(نشلگ) و مهارت سنتی پیوند، تکثیر و برداشت شاتوت برزک در فهرست آثار ملی کشور خبر داد.

مهران سرمدیان روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت: مطالعه، مستندنگاری، تدوین و جمع‌بندی پرونده‌های ثبتی ۲ اثر از سوی واحد مردم شناسی اداره میراث فرهنگی کاشان انجام شده که پس از بررسی در شورای ثبت و حرایم استان به اداره کل ثبت آثار و حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی وزارت متبوع ارسال و پس از آن به ترتیب به شماره های ۲۳۵۹ و ۲۳۶۰ در فهرست میراث ناملموس کشور به ثبت رسید.

وی افزود: کاشان باتوجه به سابقه تاریخی و فرهنگی آن سرشار از عناصر میراث فرهنگی ناملموس است که ثبت هر کدام از آنها مستلزم پژوهش، مطالعه میدانی و مستندنگاری است.

به گفته وی، آیین توغ شیخ رضا، آداب ختم سی پاره قران ماه رمضان جوشقان قالی،آداب ختم سوره انعام کامو، آداب خواستگاری و عروسی برزک، مهارت پخت خورشت چغاله بادام، مهارت پخت سوهان میرزا حسینی، مهارت پخت باقلوای کاشان، مهارت صابون سازی قمصر، مهارت سفره بافی کامو و تعزیه شهر مشکات از جمله عناصر فرهنگی ناملموس هستند که مطالعه و مستند نگاری آنها در دست اقدام است.

رییس اداره میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کاشان خاطر نشان کرد: تاکنون ۳۴ اثر میراث فرهنگی ناملموس این شهرستان در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

مسوول ثبت پرونده‌های میراث معنوی اداره میراث فرهنگی گردشگری وصنایع دستی کاشان نیز اظهار داشت: شاتوت یکی از مهمترین و اثرگذارترین میوه‌های سردرختی در اقتصاد برزک است که قدمت آن به بالای یک قرن می رسد. مردمان برزک به شاتوت «توت سیاه» می گویند. به این علت که شاتوت قابل برداشت و خوردن کاملا بنفش پررنگ و نزدیک به رنگ سیاه می شود.

عباس ترابزاده افزود: به طور معمول در هرباغی، خانه باغی، کنار جوی آب کوچه باغ ها و معابر درخت توت سیاه به چشم می خورد. امروزه یکی از منابع درآمد باغدارانی که با هدف درآمدزایی فعالیت می کنند شاتوت است و در پی این افزایش این درآمد اقدام به تکثیر نهال و کاشت شاتوت در سطح وسیعی کرده اند.

وی ادامه داد: به طور معمول باغداران و کشاورزان برزک درخت شاتوت را به چند روش تکثیر می کنند. که مهم ترین پیوند شاخه ی شاتوت به درختان توت سفید است. برداشت شاتوت از اواخر تیر شروع تا اواسط شهریور به طول می انجامد.

کارشناس مردم شناسی اداره میراث فرهنگی کاشان در موردآداب سنت نذری ماه محرم سادات دهه دارنشلج (نشلگ) گفت: دادن نذری توسط طایفه ی سادات، ریشه ی تاریخی، فرهنگی دارد، طوری که امروزه به عنوان سنت شناخته می‌شود، اما این سنت در انحصار یکی ۲ طایفه از سادات نشلج قرار دارد.

وی ادامه داد: طایفه حسینی و موسوی که از زمان های دور در طول دهه ی اول محرم از تعزیه خوانان و عزاداران پذیرایی می کردند که بر اساس قباله‌ای که از سالیان دور نوشته شده تمامی هزینه برگزاری نمایش تعزیه، روضه خوانی، عزاداری و پذیرایی از آنان را عهده دار هستند که در اصطلاح به این خانواده‌ها «دهه دار» می گویند.

ترابزاده افزود: بر این پایه، از روز اول محرم تا روز عاشورا دهه دارها مطابق با نوبت بندی که به صورت موروثی به ان ها رسیده علاوه بر پرداخت هزینه ی برپایی مجلس تعزیه، با صرف ناهار از تعزیه خوانان و عزاداران پذیرایی می کنند. نکته درخور توجه، انتقال سنت دهه دار به نسل بعدی است که فقط به فرزند ارشد ذکور می رسد و این در قباله قید شده است.

به گفته وی، غذای نذری دهه دارها گوشت لوبیا، حلیم، شیربرنج همراه با شیره ی انگور است.

کاشان افزون بر ۳۶۴ هزار نفری با برخورداری از یک هزار و ۷۰۰ اثر دارای ارزش تاریخی، طبیعی و معنوی شامل ۳۲۵ اثر ثبت ملی و یک اثر ثبت جهانی در فاصله نزدیک به ۱۰۰ کیلومتری جنوب قم و ۲۰۰ کیلومتری شمال اصفهان واقع است.

بازدیدها: 0

منبع خبر «» است و اخبار گردشگری پارسی در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 2680 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09199028006  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار گردشگری پارسی مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اخبار گردشگری پارسی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید