جمعه, ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-04-19
کد خبر: 2874 |
تاریخ انتشار : 15 ژوئن 2021 - 11:15 | ارسال توسط :
238 بازدید
0
می پسندم
ارسال به دوستان
پ

این فعال گردشگری و خراسان‌پژوه گفت: مشهد دارای سویه‌های مهمی همچون گردشگری زیارتی، گردشگری فرهنگی، گردشگری غذا و گردشگری صنایع‌دستی است

رضا سلیمان‌نوری  در پاسخ به این سوال که آیا شورای شهر پنجم به صورت تخصصی به زیارت و گردشگری پرداخته است یا خیر، اظهار کرد: هرچند شعار مهم و اصلی اصلاح‌طلبان پیش از در اختیار گرفتن شورای اسلامی پنجم شهر مشهد تغییرات عمده و اساسی در حوزه فرهنگی که مبحث تخصصی زیارت و گردشگری از زیر مجموعه‌های آن است، بود اما این امر به دلایل مختلف تحقق پیدا نکرد.

وی افزود: مشکلات ناشی از اپیدمی کرونا، نداشتن برنامه‌ای جامع در این حوزه، عدم آشنایی سکان‌دار کمیسیون فرهنگی شورا با واقعیات امور فرهنگی، نمایشی کار کردن گردانندگان کمیسیون فرهنگی، تغییرات متعدد در معاونت فرهنگی شهرداری و عدم تغییر معاون زیارت و گردشگری معاونت فرهنگی که با وجود ضعف عملکردی اما به دلیل حمایت خارج از عرف یکی از اعضاء شورا در سمت خود باقی ماند.

نگاه ناکارآمد کمیسیون فرهنگی شورا به زیارت و گردشگری مشهد

رئیس هیات مدیره انجمن توسعه گردشگری چهارباغ خراسان ادامه داد: این‌ها دلایلی است که در این دوره از مدیریت شهری به مقوله زیارت و گردشگری توجه به خصوصی نشد که در این بین نگاه خاص و ناکارآمد کمیسیون فرهنگی به این موضوع و ضعف مدیریتی این بخش در شهرداری دلایل عمده این عدم نگاه تخصصی بود، وگرنه مجموعه شهرداری مشهد از گذشته دارای نیروهای متخصص در حوزه زیارت و گردشگری بوده که نیروهای متخصصی نیز در این دوره از شورای شهر به آن اضافه شده بودند.

سلیمان‌نوری با اشاره به این که پیشرفت چشمگیر مجموعه هفت‌حوض گواه بر ضعف عملکرد مدیریت شهری در حوزه گردشگری است، گفت: وضعیت مجموعه هفت‌حوض به عنوان یگانه قطب گردشگری که مستقل از معاونت فرهنگی در سیستم شهرداری است دوران شکوفایی خود را در چهارسال اخیر طی کرد. هفت‌حوض از یک مجموعه ناشناخته به مجموعه‌ای ثبت ملی شده و قابل استفاده برای تمامی زائران و مجاوران امام رضا(ع) و البته طرفداران حوزه‌های تخصصی گردشگری همانند پرنده‌نگری، طبیعت‌گردی و کوه‌پیمایی تبدیل شده است.

وی با اشاره به بررسی اقدامات شورای شهر پنجم و شهرداری مشهد خاطرنشان کرد: اقدامات حوزه معاونت زیارت و گردشگری معاونت فرهنگی شهرداری مشهد نه تنها آنگونه که باید و شاید مفید نبوده بلکه برخی از اقدامات آن‌ها حواشی بزرگی را برای شهر و شهرداری مشهد ایجاد کرده که نمونه بارز آن ماجرای تغییر نام کیوسک‌های راهنماء زائر بود. این اقدام بدون یک کار کارشناسی کامل و هماهنگی با ذی‌نفعان صورت گرفت که به بحرانی بزرگ در حوزه فرهنگی شهرداری و شورای شهر مشهد تبدیل شد و سرانجام با عقب‌نشینی مدیران شهری به پایان رسید.

حیرت و سرگردانی بازدیدکنندگان در منطقه تاریخی توس کماکان قابل مشاهده است

این فعال گردشگری با اشاره به عملکرد مدیریت شهری در منطقه تاریخی توس ادامه داد: اکثر بحث عمرانی منطقه تاریخی توس با همکاری میراث فرهنگی و سایر نهادهای وابسته و با هدایت کمیسیون ویژه بهسازی توس انجام شد که حرکتی قابل دفاع در حوزه گردشگری مشهد بود. فضای منطقه تاریخی توس که سال‌ها پیش رهبر معظم انقلاب بر احیاء آن تاکید داشتند را به فضایی قابل استفاده برای زائران و گردشگران داخلی و خارجی و مردم مشهد تبدیل کرده است.

سلیمان‌نوری اضافه کرد: البته این موضوع مربوط به فضای مجموعه و سخت‌افزاری آن است، در غیر این صورت از منظر نرم‌افزاری که وظیفه معاونت زیارت و گردشگری معاونت فرهنگی شهرداری بوده، منطقه توس کماکان بر همان پاشنه قبلی می‌گردد و حیرت و سرگردانی بازدیدکنندگان از این محدوده قابل مشاهده است.

وی یادآور شد: فضاهای تفریحی و گردشگری ایجاد شده در مشهد همچون کوه ‌پارک، رود پارک و بوم پارک هر چند باعث افزایش فضاهای گردشگری شهر شده، اما اقدامی عمرانی بوده تا این که فرهنگی باشد. البته برنامه‌های نیم‌بند انجام شده در این فضاها نشان از ضعف نگاه گردشگری حاکم بر مدیریت گردشگری شهرداری دارد. مجموعه هفت‌حوض هرچند مدیریتی مستقل از گردشگری معاونت فرهنگی داشته، اما برنامه‌های مدیریتی آن نمره قبولی می‌گیرد.

سلیمان‌نوری در مورد ایجاد کمیسیون بهسازی توس در دوره شورای پنجم اظهار کرد: ایجاد کمیسیون بهسازی توس حرکتی ویژه در دوره پنجم شورای اسلامی شهر بود که توانست یکی از خواسته‌های مقام معظم رهبری را پس از گذشت بیش از ۲۰ سال تا حدودی اجرایی کند، اما به طور قطع می‌توانست فعالیت‌های بیشتری را در کارنامه خود ثبت کند، مشروط بر آنکه سایر حوزه‌ها چه در شهرداری و چه در سایر نهادهای مسئول و دست اندرکار توس با این مجموعه همکاری می‌کردند و مدیران این کمیسیون نیز تا پایان دوره با همان حرارت روزهای نخست به کارشان ادامه داده و به سایر حوزه‌های کاری شورا یا خارج شورا ورود پیدا نمی‌کردند.

ایجاد کمیسیون بهسازی توس امری مثبت و قابل دفاع بود

وی افزود: ورود به سایر حوزه‌ها باعث به وجود آمدن شائبه‌هایی همچون هزینه کردن از توس برای اهداف شخصی درون شورایی و هزینه کردن از فعالیت مثبت انجام شده در توس برای اهداف برون شورایی را در پی داشت. البته ایجاد کمیسیون توس امری مثبت بود و امید است شورای شهر بعدی نیز همت خود را در این حوزه صرف رفع سایر موانع احیاء توس کند تا امکان ثبت جهانی آن فراهم شود.

اقدامات مستقل برای زیارت و گردشگری زیر سایه تبلیغ و کرونا محو شد

رئیس هیات مدیره انجمن توسعه گردشگری چهارباغ خراسان در خصوص اقدامات انجام شده برای جلوگیری از تفکیک دو موضوع زیارت و گردشگری در مشهد، تصریح کرد: اقدامات مستقل در حد کارهای درجه یک که بتوان گفت این حرکت مختص گردشگری و یا مختص زیارت بوده و یا اینکه این اقدام برای پیوند گردشگری و زیارت انجام شده است، در زیر سایه تبلیغ و یا تحت تاثیر شرایط کرونایی شهر و کشور محو شده است.

سلیمان‌نوری در خصوص اولویت‌های زیارت و گردشگری مشهد بیان کرد: مهمترین اولویت موجود، شناسایی واقعی و نقاط اتصال و تفکیک «زیارت» و «گردشگری» از یکدیگر است که مسئولان گردشگری شهرداری مشهد در این حوزه عملکرد موفقی نداشته‌اند. البته این موضوع جدای از اقدامات انجام شده در حوزه توس، کارهای عمرانی گردشگری و منطقه هفت حوض است.

وی با اشاره به اولویت‌های گردشگری در مشهد تصریح کرد: مشهد دارای سویه‌های مهمی همچون گردشگری زیارتی، گردشگری فرهنگی، گردشگری غذا و گردشگری صنایع‌دستی است که متاسفانه در هیچ یک از این حوزه‌ها به دلیل عدم شناخت درست و عدم هماهنگی با سایر ذی‌نفعان آنگونه که باید و شاید کار نشده است.

نمره قبولی شهرداری در مرمت آثار تاریخی مشهد

این فعال گردشگری در خصوص عملکرد مدیریت شهری در مرمت آثار تاریخی مشهد گفت: مرمت آثار تاریخی، موضوعی مشترک میان دو حوزه میراث فرهنگی و شهرداری است. شهرداری هر گاه در این حوزه ورود پیدا کرده عملکرد به نسبت مطلوبی داشته که نمونه آن بهسازی خانه اربابی چهاربرج، خانه‌های پیشه‌وران و نوریان منطقه ۸ در همین دوره بوده است. بر این اساس و به‌رغم تخریب آثاری همانند مسجد حوض معجردار، شهرداری در حوزه حفظ میراث فرهنگی برخلاف حوزه گردشگری نمره قبولی می‌گیرد .

بازدیدها: 0

منبع خبر «» است و اخبار گردشگری پارسی در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 2874 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09199028006  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار گردشگری پارسی مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اخبار گردشگری پارسی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید