جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-03-29
کد خبر: 7008 |
تاریخ انتشار : 07 نوامبر 2021 - 13:41 | ارسال توسط :
204 بازدید
0
6
ارسال به دوستان
پ

محققان سازمان زمین شناسی در مطالعات اخیر خود در زمینه پتانسیل یابی ژئوپارک، استان گیلان را به دلیل وجود زمینه‌های مستعد برای زمین گردشگری انتخاب کردند که مطالعه در زمینه تکمیل زیر ساخت‌های این طرح ۸۰ درصد پیشرفت داشته است.

اخبار گردشگری پارسی :

پتانسیل‌یابی ژئوپارک به عنوان یکی از شاخص های اختصاصی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، است و هر ساله یک استان از این منظر مورد بررسی و مطالعه قرار می‌گیرد. ارزیابی عملکرد دستگاه‌های اجرایی در اجرای مواد ۸۱ و ۸۲ قانون مدیریت خدمات کشوری، هر ساله توسط سازمان اداری و استخدامی کشور در قالب شاخص‌های عمومی و اختصاصی انجام می‌شود.

مستندات شاخص‌اختصاصی پتانسیل‌یابی ژئوپارک در پایان سال در سامانه جامع نظام مدیریت عملکرد(تسما) بارگذاری و توسط سازمان اداری و استخدامی کشور مورد پایش و ارزیابی قرار می‌گیرد. سال ۱۴۰۰ استان مورد مطالعه از حیث پدیده‌های زمین گردشگری و پتانسیل‌یابی ژئوپارک، استان گیلان انتخاب شده است.

دکتر نازنین بدری، مسئول بخش پژوهش سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور و ناظر فنی پروژه پتانسیل‌یابی ژئوپارک در استان گیلان اظهار کرد: این طرح شامل مطالعات کتابخانه‌ای و گردآوری داده‌‎های اولیه، انجام بازدیدهای صحرایی و مطالعات زمین‌شناسی، پالایش و طبقه‌بندی داده‌ها، تهیه گزارش مستندسازی سایت‌ها و ارزیابی استاندارد پیش ژئوسایت‌ها، تهیه نقشه پراکندگی پتانسیل‌ها و تدوین گزارش است.

وی با بیان این‌که استان گیلان به ‏عنوان یکی از استان‌های گردشگرپذیر و مستعد از نقطه نظر گردشگری طبیعی است، خاطرنشان کرد: یکی از جنبه‌های گردشگری طبیعت محور که در این استان تاکنون مورد توجه کامل قرارنگرفته، بحث زمین‌گردشگری (ژئوتوریسم) با تاکید بر بهره‌برداری پایدار و حفاظت از میراث‌زمین‌شناختی است.

ناظر فنی پروژه پتانسیل‌یابی ژئوپارک در استان گیلان میراث‌زمین‌شناختی را شامل پدیده‌های ارزشمند و کم نظیر زمین‌شناختی دانست که ارزش علمی، آموزشی و یا زیبایی شناختی در حد ملی یا بین‌المللی دارند و خاطرنشان کرد: بررسی و شناخت میراث زمین‌شناختی استان گیلان و معرفی علمی و صحیح آنها بستری مناسب برای توسعه فعالیت‌های گردشگری وابسته به زمین‌شناسی (ژئوتوریسم-زمین‌گردشگری) فراهم می‌کند و به بخش‌های دولتی و خصوصی این امکان را می‌دهد که در راه بهره‌برداری صحیح از این پتانسیل‌ها، سرمایه‌گذاری کنند.

مسئول بخش پژوهش سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور با اشاره به این‌که پس از شناسایی و ارزیابی ژئوسایت‌ها و در نظر گرفتن ملاحظات مختلف و پارامترهای متعدد از جمله ویژگی‌های طبیعی و زمین‌شناختی و همچنین مناسبات اداری، سازمانی و حاکمیتی محدوده ژئوپارک تعیین می‌شود؛ گفت: بحث‌های مربوط به بهره‌برداری، حفاظت و مدیریت منطقه از دیگر ملاحظاتی است که در این زمینه باید در نظر گرفت.

مهندس مرتضی شیخ، مدیرکل مرکز پژوهش‌های کاربردی استان البرز و همکار این پروژه با بیان این‌که گیلان با توجه به شرایط جغرافیایی، یکی از استان‌های توریست‌پذیر کشور است، گفت: ظرفیت‌سازی در بخش زمین‌گردشگری می‌تواند بستر جدیدی را در خصوص توسعه اقتصادی این استان ایجاد کند.

به گفته وی با توجه به شرایط زمین‌شناسی و اقلیمی استان گیلان، می‌توان مازاد بر ظرفیت‌های موجود مسیرهای زمین‌گردشگری را در برگیرنده سایت‌های دارای ارزش علمی و آموزشی جهت بازدیدهای میدانی تعریف کرد که به استان‌های مجاور ختم می‌شوند.

وی ادامه داد: به عنوان مثال مسیر زمین گردشگری تالش-مریان-خلخال یکی از این گزینه هاست که از استان گیلان آغاز و به استان اردبیل (دریاچه نئور) می‌رسد که این مسیر علاوه بر چشم‌اندازهای زیبای طبیعی شامل پدیده‌های زمین‌شناسی جذاب در گروه‌های متنوع سنگ‌شناسی، رسوب‌شناسی کواترنری، زمین‌ریخت‌شناسی است.

به نقل از روابط‌عمومی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، مطالعاتی زمین‌گردشگری گیلان جهت پتانسیل‌یابی ژئوپارک تاکنون ۸۰ درصد پیشرفت داشته است.

بازدیدها: 0

منبع خبر «» است و اخبار گردشگری پارسی در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 7008 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09199028006  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار گردشگری پارسی مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اخبار گردشگری پارسی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید