پنجشنبه, ۹ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-03-28
کد خبر: 6102 |
تاریخ انتشار : 02 اکتبر 2021 - 11:18 | ارسال توسط :
82 بازدید
0
6
ارسال به دوستان
پ

درحالی که صدای مخالفانِ گردشگری گاه‌گداری در کشور شنیده می‌شود و همچنان مقاومت‌هایی برای پذیرش گردشگری وجود دارد، آیت‌الله اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور به مناسبت روز جهانی گردشگری پیامی داد و آمادگی حوزه‌های علمیه برای کمک به فرهنگسازی، توسعه و ترویج صنعت گردشگری را اعلام کرد.

اخبار گردشگری پارسی :

این پیام آیت‌الله علیرضا اعرافی که عضو شورای نگهبان و نماینده مجلس خبرگان رهبری نیز هست، با واکنش مثبت فعالان گردشگری مواجه شده است، به‌ویژه آن‌که اظهارنظرهای منفی درباره گردشگری و مانع‌تراشی‌ها نسبت به آن همچنان رواج دارد و سبب تحدید گردشگری و برخوردهای سلیقه‌ای در برخی مناطق شده است.

در این پیام که خبرگزاری حوزه آن را منتشر کرده، آمده است:

«أفلم یسیروا فی الأرض فتکون لهم قلوب یعقلون بها أو آذان یسمعون بها

روز جهانی گردشگری، فرصتی برای قدردانی از تلاش فعالان صنعت گردشگری و تأکید بر اهمیت توسعه این صنعت در کشور عزیزمان ایران است. تلاقی این روز تأثیرگذار، با ایام اربعین حسینی می‌تواند آغازی نیکو برای پیوند زدن گردشگری کشور، به میراث غنی فرهنگی و دینی ما باشد. در همین راستا، می‌توان با بهره‌گیری از امکانات موجود در جهت توسعه این حرکت جهانی، نهادینه‌سازی صلح و نزدیک ساختن قلوب همه انسان‌های آزادی‌خواه بهره جست.

صنعت گردشگری امروزه نه تنها ابزاری برای تسهیل‌گری در سفر، بلکه مهم‌ترین عامل در گفت‌وگوی فرهنگ‌ها و آشنا شدن با تاریخ و تمدن آن‌هاست. ایران اسلامی با برخورداری از تاریخی چندهزارساله و فرهنگی اصیل، همواره مورد توجه جهان‌گردان بوده و هست. ثبت ۲۴ اثر تاریخی/ فرهنگی و ۲ اثر طبیعی از ایران در میراث جهانی یونسکو مؤید این است که می‌توان با برنامه‌ریزی و مدیریت صحیح از ظرفیت گردشگری کشور به‌خوبی بهره‌مند شد. این میراث گران‌بهاء تمدنی که در آثار برجای‌مانده تاریخی، دانشی، فرهنگی، هنری و فنی نمایان است، افزون بر مایه مباهات و افتخار بودن، وظیفه‌ای بس گران را بر دوش مسؤولان اجرایی و علمی و اهالی فرهنگ و صنعت گردشگری می‌نهد.

در دست داشتن چشم‌اندازی روشن از این عرصه و ریل‌گذاری صحیح در راستای تحقق آن، شکوفایی اقتصادی و فرهنگی و بالندگی علمی و معنوی کشور را نوید می‌دهد، اما این امر، نیازمند همفکری و همکاری همه نهادهای اثرگذار است.

این‌جانب روز جهانی گردشگری را به همه فعالان این عرصه تبریک گفته، مراتب سپاس‌گزاری خود را تقدیم ایشان می‌کنم.

همچنین ضمن آرزوی موفقیت برای این عزیزان، آمادگی حوزه‌های علمیه را، که به گواه تاریخ، سهم گران‌سنگی در شکوفایی علمی و فرهنگی ایران اسلامی داشته و دارند، برای کمک به فرهنگ‌سازی، توسعه و ترویج صنعت گردشگری اعلان می‌کنم.»

دوره مخالفت با گردشگری تمام شده است

محمدابراهیم لاریجانی، کارشناس گردشگری که سابقه مدیریت گردشگری را نیز دارد، با قدردانی از این پیام و جاری شدن چنین تفکر و رویکردی در بین علمای دینی، در شرایطی که صدای مخالفت با گردشگری هنوز به گوش می‌رسد، به ایسنا گفت: پیام از سوی شخصیت بانفود و مؤثری در حوزه‌های علمیه سراسر کشور به مناسبت روز جهانی گردشگری منتشر شده که مؤید آن است که دوره مخالفت با گردشگری تمام شده است.

او افزود: پیام آیت‌الله اعرافی فقط به گردشگری مذهبی یا دینی محدود نشده است. در متن آن ضمن قدردانی از فعالان گردشگری، به تاریخ غنی چندهزارساله ایران اشاره و تاکید شده که گردشگری سبب گفت‌وگوی تمدن‌ها می‌شود. از طرفی، به ظرفیت‌های ایران برای جذب گردشگران خارجی اشاره شده و با دقت، عدد آثار جهانی ایران یادآوری شده است. پیام کاملا به صنعت گردشگری توجه دارد، با تمام زیر و بم‌ها و فراز و فرودها، از ظرفیت اسلامی و دینی گرفته تا تاریخی و باستانی. چنین پیامی از طرف مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور است که نشان می‌دهد رویکرد علمای دینی تغییر کرده و تفکری در حال جریان است. باید این پیام در تمام شهرها و استان‌ها بازنشر داده شود تا مورد توجه ائمه جمعه و دیگر شخصیت‌های دینی و مذهبی قرار گیرد.

لاریجانی گفت: از این متن با چنین اشاراتی برداشت می‌شود که دیگر دوره مخالفت کردن با گردشگر، جلو اتوبوس گردشگر را گرفتن، و گردشگر را جاسوس، دشمن و عامل تهاجم فرهنگی قلمداد کردن تمام شده است. هرچند هنوز چنین تفکری به صورت محدود وجود دارد، اما اعلام عمومی چنین پیامی نشان می‌دهد که بدنه اصلی روحانیت و علما به موضوع گردشگری توجه کرده‌اند و فکر می‌کنم ما فعالان گردشگری هستیم که چنین آمادگی‌ای نداریم، همان‌طور که برای ورود به دوران پساکرونا یا حتی گفتمان گردشگری آمادگی نداریم.

وی بیان کرد: پیشنهاد می‌کنم تفاهم‌نامه‌ای بین وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و معاونت گردشگری و مدیریت حوزه‌های علمیه نوشته شود و در آن، چگونگی همکاری و بهره‌گیری از ظرفیت تبلیغی و ترویجی حوزه در توسعه گردشگری مشخص شود و طرفین درباره چارچوب‌های همکاری و موضوعات با یکدیگر تفاهم کنند.

لاریجانی گفت: موضوعات زیادی در گردشگری وجود دارد که نیازمند تبیین است؛ با توجه به جایگاه روحانیت و گستردگی حضور روحانیت، طلبه‌ها و حوزه‌ها در اقصی نقاط کشور موضوعات زیادی وجود دارد که می‌توان از ظرفیت آن‌ها برای تبیین استفاده کرد.

بازدیدها: 0

منبع خبر «» است و اخبار گردشگری پارسی در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 6102 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09199028006  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار گردشگری پارسی مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اخبار گردشگری پارسی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید