شنبه, ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-04-20
کد خبر: 6425 |
تاریخ انتشار : 13 اکتبر 2021 - 12:45 | ارسال توسط :
72 بازدید
0
3
ارسال به دوستان
پ

این روزها در حالی شاهد ایجاد ساختمانی بتنی و ناهمگون با بافت تاریخی یزد در دل این بافت و در مجاورت کتابخانه مرکزی هستیم که بنا به گفته‌ی متولیان این حوزه، مجوز قانونی دوره‌های قبل را برای ایجاد شدن دارد.

اخبار گردشگری پارسی :

یزد ثبت جهانی شده و امروز یکی از مهمترین مسائلی که در شهرسازی و توسعه شهری در خصوص یزد مطرح می‎شود، توسعه حفاظت محور است؛ این مسئله به میزانی اهمیت دارد که کوچکترین کوتاهی می‌تواند یزد را از فهرست جهانی یونسکو خارج کند و یزد قطعا باید برای هر نوع اشتباهی که اتفاق می‌افتد به مردم دنیا پاسخگو باشد چرا که امروز یزد میراث خشتی دنیاست و صرفا متعلق به مردم یک شهرو یک استان نیست.

ساختمان کتابخانه مرکزی جزو اشتباهات بسیار فاحشی بود که سال‌های گذشته اتفاق افتاد و فجایع متعددی در این سال‌ها برای شهر تاریخی یزد اتفاق افتادند، اما پس از ثبت جهانی یزد این میزان تخریب‌ها و بی‌توجهی‌ها به کمترین حالت خود رسید و جنبش مردمی مرمت منجر شد تا یزد بار دیگر طعم توسعه حفاظت محور را در پناه محددویت‌های قانونی بچشد.

اما با این وجود، در همین دوران نیز باز هم برخی از اشتباهات تکرار شدند، اشتباه تخریب بخشی از یک خانه تاریخی در اردکان، ساختمان بتنی مسجد حظیره، ساختمان الحاقی و ناهمگون کارخانه اقبال، همینطور ساختمان پرارتفاع پزشکان در بلوار طالقانی طالقانی و البته ساختمانی که این روزها در کنار اشتباه کتابخانه مرکزی و در دل بافت تاریخی، با رنگی نقره‌ای و سازه ای کاملا بتنی در حال ایجاد است.

دغدغه‌مندی جامعه‌ی محلی و مردم منطقه نیز صحه بر این مسئله گذاشت تا این موضوع را پیگیری کنیم و جویای چرایی ایجاد چنین ساختمان‌هایی در این بافت تاریخی ارزشمند و مهمتر علت باقی ماندن آنها شویم.

«سیدمصطفی فاطمی» مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد در مورد ساختمانی که در میان کارخانه اقبال و به صورت ناهمگون ساخته شده و همچنین ساختمانی که در مجاورت کتابخانه مرکزی در حال ساخت است، به خبرنگار ایسنا گفت: همگی در دوره‌های قبلی مدیریت میراث فرهنگی مجوز فعالیت خود را اخذ کرده‌اند لذا نتوانستیم برای ممانعت از فعالیت این املاک اقدام کنیم.

وی با بیان این که باید این ساختمان‌ها خط اسمان و اصول معماری را رعایت کنند، تصریح کرد: هر چند در ایجاد این ساختمان‌ها از مصالح بومی استفاده نشده و ما امروز و پس از ثبت جهانی یزد مخالف ایجاد چنین ساختمان‌هایی هستیم اما ظاهر بنا و حد ارتفاع ساختمان‌ها باید کاملا استاندارد شهر جهانی باشد.

این مسئول با تاکید بر این که در خصوص ایجاد ساختمان مرکز درمانی مجاور کتابخانه مرکزی باید استانداردهای یک مرکز درمانی رعایت شود، اظهار کرد: اگر امروز چنین ساختمانی بخواهد در بافت تاریخی ایجاد شود مجوزی به آن نخواهیم داد و مخالف ایجاد چنین ساختمان‌هایی بتنی هستیم اما از آنجایی که مجوز توسط مدیران کل وقت صادر شده و ما هم تابع سیستم مدیریتی هستیم نمیتوانیم قانونی ورود کنیم اما نما و ارتفاع را مذاکره کردیم تا متناسب با ضوبط باشد.

وی با بیان این که ساختمان هایی مانند کتابخانه مرکزی به علت تخریب گسترده بافت تاریخی و ارتفاع غیراستاندارد مورد انتقاد بودند، گفت: اجازه ایجاد ساختمانی با ارتباع فراتر از اندازه استاندارد را نمی‌دهیم در عین حال که بخش تاریخی مجاور ساختمان مذکور نیز توسط مالک بنا حفظ و ساختمان جدید که کاملا الحاقی است براساس استانداردهای درمانی در محوطه تسطیح شده در دوره‌های قبلی در حال ایجاد شدن است.

فاطمی با تاکید بر این که این قبیل موارد اشتباهات دوره‌های قبل هستند که نباید تکرار شوند، گفت: در فرایند ساخت این مرکز درمانی ایجاد ساختمانی متناسب با بافت مجاور آن نظارت خواهیم کرد در عین این که اجازه تکرار اتفاقاتی مانند ساخت کتابخانه مرکزی در بافت تاریخی را نمی‌دهیم.

بازدیدها: 0

منبع خبر «» است و اخبار گردشگری پارسی در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 6425 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09199028006  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار گردشگری پارسی مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اخبار گردشگری پارسی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید