جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-03-29
کد خبر: 6247 |
تاریخ انتشار : 10 اکتبر 2021 - 11:37 | ارسال توسط :
117 بازدید
0
8
ارسال به دوستان
پ

همزمان با هفته ملی کودک، کارگروه کودک و نوجوان پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، برنامه‌های آموزشی و تخصصی را در حوزه‌های مرتبط با میراث‌فرهنگی و کودک برگزار می‌کند.

اخبار گردشگری پارسی :

به نقل از روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، هدف از اجرای این برنامه‌ها که از ۱۷ تا ۲۱ مهرماه ۱۴۰۰ با شعار «حال خوش کودکی، رنگ خوش زندگی» همراه است، آشنایی مربیان، تسهیلگران، آموزگاران و علاقه‌مندان میراث‌فرهنگی با نحوه آموزش موارد تخصصی این حوزه به کودکان است که با توجه به محدودیت‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا پنج کارگاه به‌صورت مجازی و دو کارگاه به‌صورت عملی برگزار خواهد شد.

لیلا کفاش‌زاده ـ مسؤول کارگروه کودک و نوجوان پژوهشگاه ـ در افتتاحیه برنامه‌های هفته کودک که روز شنبه ۱۷ مهر برگزار می‌شود، به موضوع «میراث‌فرهنگی، شناخت منِ پارسی» می‌پردازد و از اهمیت شناخت میراث‌فرهنگی برای رسیدن به خودباوری و شناخت ریشه‌های اصیل فرهنگ ایرانی برای کودکان سخن می‌گوید.

در همین روز، کارگاه عملی ساخت جعبه‌های تخصصی برای مجموعه‌های عروسکی با عنوان «جعبه‌های سبز» توسط الهام علیمیرزایی، دانشجوی دکترای مرمت آثار تاریخی و مرضیه چلبی، کارشناس ارشد حفاظت و مرمت آثار تاریخی در ادامه کارگاه آشنایی با حافظت عروسک برگزار می‌شود که مدرسان، نحوه بسته‌بندی دوستدار محیط‌زیست و ضد آسیب‌های مخرب برای عروسک‌های تاریخی را آموزش می‌دهند.

روز یکشنبه ۱۸ مهرماه نیز آموزش پتینه (هنر کهنه‌کاری) به صورت عملی توسط فاطمه زیبانیا، کارشناس هنرهای سنتی به صورت عملی اجرا می‌شود.

در ادامه برنامه‌های هفته کودک، دوشنبه ۱۹ مهر ماه بازدید از موزه ملی ایران با تمرکز بر موضوع کودک، میراث فرهنگی و تنوع زیستی با همراهی کارشناس باستان‌شناسی محمدرضا رکنی انجام می‌شود که در آن، تنوع زیستی در عرصه تاریخی با بررسی نقوش روی اشیاء تاریخی برسی می‌شود.

روز سه‌شنبه ۲۰ مهرماه برای نخستین‌بار، کارگاه آموزشی «خبرنگاران کوچک، حافظان میراث‌فرهنگی» توسط راضیه حسینی، کارشناس ارشد علوم ارتباطات و خبرنگار حوزه میراث‌فرهنگی برای گروه سنی نوجوان برگزار خواهد شد. در این کارگاه، مدرس با بیان ویژگی‌ها و جذابیت‌های امر خبررسانی در حوزه میراث‌فرهنگی، توجه نوجوانان، مربیان، تسهیلگران و… را به این موضوع جلب خواهد کرد که اطلاع‌رسانی به موقع در این حوزه می‌تواند از تخریب آثار ارزشمند تاریخی جلوگیری کند. با آموزش‌های ارائه‌شده در این کارگاه، نوجوانان پاسدار میراث‌فرهنگی شده و نگاه دقیق‌تری به میراث‌شهری و فرهنگی خود خواهند داشت.

کارگاه «سفر به باغ ایرانی» نیز توسط آزیتا علیزاده، کارشناس ارشد بافت و معماری تاریخی برگزار می‌شود. مدرس در این کارگاه از ویژگی‌ها و اهمیت باغ ایرانی که از شاهکارهای معماری ایرانی محسوب می‌شود، سخن می‌گوید.

سومین برنامه این روز، معرفی تازه‌های انتشارات در حوزه کودک و نوجوان است که توسط پریسا شجاعی، دبیر کمیته انتشارات پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری برگزار می‌شود. از آن‌جا که امسال عناوین جذابی از کتاب‌های کودک در این مرکز به چاپ رسیده، این کارشناس در فرصت پیش‌آمده فهرستی از این عناوین را به اطلاع علاقه‌مندان خواهد رساند.

چهارشنبه ۲۱ مهرماه هم آثار پژوهشکده مردم‌شناسی در حوزه کودک و نوجوان با تاکید بر رابطه مخاطب و تولیدات فرهنگی توسط معصومه رخشا، کارشناس ارشد مردم‌شناسی و نمایش‌های سنتی ایرانی و کودکان و نوجوانان توسط مریم نعمت طاوسی و پوریا سمندری مرور خواهد شد.

در همین روز، فرهاد صولت، دکترای فرهنگ و زبان‌های فارسی در قالب کارگاه آموزشی به اهمیت آشنایی کودکان فارسی‌زبان با پیشینه زبان فارسی می‌پردازد.

شرکت در برنامه‌های هفته کودک پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری در روزهای ۱۷ تا ۲۱ مهرماه ۱۴۰۰ و از ساعت ۹ تا ۱۲ از طریق آدرس https://www.skyroom.online/ch/richt.dtp/koodak امکان‌پذیر است.

متقاضیان می‌توانند برای ثبت‌نام و شرکت در کارگاه‌های عملی جعبه‌های سبز و آموزش پتینه که به‌صورت رایگان برگزار می‌شود نیز با شماره تلفن ۶۰ -۶۶۷۳۶۴۵۳ داخلی ۱۵۳ و ۲۴۲ تماس بگیرند.

بازدیدها: 0

منبع خبر «» است و اخبار گردشگری پارسی در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 6247 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09199028006  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار گردشگری پارسی مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اخبار گردشگری پارسی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید