پنجشنبه, ۹ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-03-28
کد خبر: 7310 |
تاریخ انتشار : 22 نوامبر 2021 - 13:06 | ارسال توسط :
91 بازدید
0
4
ارسال به دوستان
پ

یک فعال میراث فرهنگی و تاریخی گفت: زواره تنها شهری در کشور است که بافت تاریخی آن با ۳۶ هکتار وسعت به طور کامل ثبت میراث فرهنگی کشور شده است. در واقع این بافت و خانه‌های داخل این حصار، همان شهر تاریخی با قدمت بیش از هزار سال است که خوشبختانه به‌تدریج مردم شهر به اهمیت آن پی برده و در مرمت آن در حد توان مشارکت کرده‌اند.

اخبار گردشگری پارسی :

محسن هادی طحان زواره در گفت‌وگو  با بیان این که در بافت تاریخی زواره خانه‌های ساخته شده که بیش از صدها سال قدمت با ویژگی‌های خاص معماری مناطق کویری و در عین سادگی دارند، گفت: این بناها در  نوع خود بی‌نظیر است از جمله چهارصف‌ هایی زیبا و بکر با مصالح خشت و گل و آجر فرش که برای مردم آن دیار عادی است.

وی با اظهار تاسف از این که برخی مالکان یا شهرداری در گذشته نه چندان دور به راحتی این خانه‌ها را تخریب می‌کردند، افزود: امروزه مردم فهیم زواره مخصوصا ساکنان بافت تاریخی و خانه‌های پنج دری و حوض‌خانه و چهارصفه‌ای با شناخت میراث کهن خود و با درایت و هوشیاری در صدد حفظ این بناها برآمده و با مرمت چهارصفه ‌ا این نماد تاریخی شهر زواره را حفظ کرده و با سرافرازی به آیندگان تحویل می‌دهند.

حفظ نماد تاریخی زواره با مرمت چهارصفه‌های این شهر تاریخی

وی ادامه داد: از جمله این خانه‌ها می‌توان به خانه داودی‌ها از جمله خانه‌ای چهارصفه‌ای بنام حاج معصومعلی داودی و استاد عبدالرضا داودی اشاره کرد.

این فعال و پژوهشگر میراث فرهنگی افزود: این خانه زیبا در محله بنجیره زواره و در کنار برج تاریخی خانه‌ای چهارصفه‌ای زیبا به نام خانه حاج معصومعلی داودی، وجود دارد که با اجازه مالکان بنام “خانه داودی ها” از آن نام می‌برم. در واقع خانه داودی‌ها چهارصفه تاریخی است که در ردیف قدیمی‌ترین خانه‌های بازمانده از بافت تاریخی زواره قرار دارد چرا که دیوار اصلی آن همان حصار تاریخی دوره سلجوقی و حمله مغول است که در حیاط خانه دیده می‌شود.

وی با بیان این که کمتر بنایی در زواره طاق ضربی متصل به حصار تاریخی شهر دارد که این موضوع از ویژگی‌های منحصر به فرد خانه‌داودی هاست، گفت: این خانه زیبای ۶۰۰ متری، دارای پنج اتاق و سه بالاخانه با حوض زیبایی در حیاط، دارای مطبخ و تنور گلی از قدیم است.

طحان زواره با اشاره به مرمت این خانه به همت بانوان و دوستداران میراث فرهنگی خانم طوبی گنجی زاده (همسر استاد عبدالرضا داودی) و دختر وی خانم کبری داودی تصریح کرد: مرمت این بنا در سال ۱۳۹۲ آغاز شد و در سال ۱۳۹۴ پایان یافت. در مرمت این خانه تاریخی سعی شد که اصول مرمت یک چهارصفه مراعات شود و نیز در بعضی از جاها قسمت‌های قدیمی را برای نمونه آشکار کرده‌اند تا بازدید کنندگان معماری گذشته را نیز مشاهده کنند.

حفظ نماد تاریخی زواره با مرمت چهارصفه‌های این شهر تاریخی

وی به استقبال صمیمانه مالکان این بنای تاریخی از بازدیدکنندگان و گردشگران با وجود مسکونی بودن آن اشاره و تصریح کرد: با توجه به محبت و احترام مالکان محترم به دوستداران میراث، در این خانه در همه ایام سال و مخصوصا در تعطیلات و ایام نوروز برای بازدید علاقه‌مندان باز است و این عزیزان بدون هیچ توقعی از بازدیدکنندگان استقبال می‌کنند. در این بنای زیبا در ایام شهادت امام صادق (ع) با حضور  عزاداری و عاشقان اهل بیت (ع) مراسم ایام صادقیه نیز برگزار می‌شود.

حفظ نماد تاریخی زواره با مرمت چهارصفه‌های این شهر تاریخی

بازدیدها: 0

منبع خبر «» است و اخبار گردشگری پارسی در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 7310 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09199028006  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار گردشگری پارسی مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اخبار گردشگری پارسی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید